تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 15:27
کد خبر : 16234

جامساز: بهبود وضع اقتصادی کشور در گرو دیپلماسی فعال است

جامساز: بهبود وضع اقتصادی کشور در گرو دیپلماسی فعال است

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ضرورت دیپلماسی فعال برای بهبود وضع اقتصادی می‌گوید تولیدات و محصولات ایرانی باید با صادرات مناسب بخشی از تجارت جهانی باشند. اقتصاددان: محمود جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی درگفت‌وگو با پانا در خصوص طرح گشایش اقتصادى رئیس جمهور اظهار کرد: « رئیس‌جمهوری پیش فروش ٢٢٠ میلیون بشکه نفت که به

کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر ضرورت دیپلماسی فعال برای بهبود وضع اقتصادی می‌گوید تولیدات و محصولات ایرانی باید با صادرات مناسب بخشی از تجارت جهانی باشند.

اقتصاددان: محمود جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی درگفت‌وگو با پانا در خصوص طرح گشایش اقتصادى رئیس جمهور اظهار کرد: « رئیس‌جمهوری پیش فروش ٢٢٠ میلیون بشکه نفت که به طور متوسط روزانه ۶٠٠ هزار بشکه است را در دوره یک تا دو ساله به مردم در قالب صدور اوراق فروش سلف موازى مدنظر دارد. هدف این طرح تامین ١٩٠ هزار میلیارد تومان برای برون رفت دولت از تنگناهاى مالى است.»

وی ادامه داد:‌ « تا پیش از کرونا، کسری بودجه پنهان ۱۸۰ تا ۲۰۰هزارمیلیارد تومان در روز برآورد شده بود که با وجود کرونا نیاز به منابع مالى بیشتری وجود دارد، با توجه به مسدود بودن درآمدهای ارزی، دولت راه‌های جدیدی را ارایه کرده است تا بتواند از بحران تامین مالی بیرون آید از جمله این راه‌ها فروش اوراق بدهى، و اوراق ودیعه ،فروش بخشى از دارایی‌ها و عرضه درصدى از سهام شرکت‌ها دولتى در بورس است. دولت در واقع قصد دارد این بار به پشتوانه نفت به منابع مالى دست یابد که همانند استقراض است و دولت بعدی باید اصل و فرع آن را در سررسید به خریداران برگرداند. بدین مفهوم که مسئولیت‌پذیرى در باز پرداخت آنرا از خود سلب و به دولت آینده تحمیل می‌کند که این امر پدیده جدیدى نیست و طى چند دهه در دولت‌هاى مختلف اتفاق افتاده که منشاء آن استمرار کسر بودجه هاى سالیانه است.»

جامساز خاطرنشان کرد:‌ « مشکلات ارزی و تنگناهاى تامین منابع از جمله دلایلی است که دولت تصمیم گرفته است تا با استفاده از هر ابزار و وسیله اى منابع مالی کشور را تامین کند.»

وی با اشاره به رونق بازار سرمایه گفت:‌ « بورس محلی برای تامین نقدینگی تولید کالاها و خدمات است که می‌تواند علاوه بر تامین کالاهای مصرفی اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کند. رونق بورس تافته جدابافته‌ای از اقتصاد کشور نیست و در شرایط رشد منفی اقتصادی به نظر می‌رسد این بازار تبدیل به جایی شده که محل بازیگران حرفه‌اى است والا سرمایه اى به سمت بخش واقعى اقتصاد روانه نمی‌شود.»

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:‌ «صاحبان سرمایه حتى سپرده‌گزاران خرد برای ورود به بورس ترغیب شده‌اند که بخشی از آن ناشی از فضاسازی و تبلیغاتی است که برای حضور در این بازار صورت گرفته است و برخى از افرادی که در این بازار حضور یافته اند به نظر می‌رسد که خریدار اوراق نفتی نیز باشند. بورس به دلیل حضور شرکت‌های دولتی و فرادولتى و سهم بسیار عمده آنان در بورس مورد حمایت دولت است و تلاش بر این است تا سرمایه هاى خرد و کلان مردمى را باین بازار جذب کند. حتی آزاد سازى فروش سهام عدالت و معامله آنها در بورس بدین‌منظور صورت گرفته است. زیرا هرچه ارزش معاملات بورس افزایش یابد مالیات بیشترى نصیب دولت می‌شود.»

وی با بیان اینکه از عنوان گشایش اقتصادی نام برده شد، تصریح کرد: « گشایش اقتصادی نه فقط برای دولت که باید برای مردم نیز باشد.»

جامساز با تاکید بر ضرورت دیپلماسی فعال برای بهبود وضع اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ « تولیدات و محصولات ایرانی باید در چرخه تجارت جهانى قرار گیرد تا با رونق تولید مازاد تجارى نصیب کشور شود و بخشى از منابع ارزى از این طریق حاصل و اسباب افزایش ارزش پول ملى فراهم شود. این امر میسر نمی‌شود مگر آنکه روابط سیاسى مطلوب با کشور هاى توسعه یافته که بیشترشان شرکاى تجارى سابق ما بودند بر قرار شود تا به تبع آن روابط اقتصادى برون مرزى تقویت شود. این مهم جز با تلطیف دیپلماسی و انجام مذاکره امکان‌پذیر نخواهد بود.»

این اقتصاددان با اشاره به مازاد تجاری چین و جنگ تعرفه‌ای میان اقتصادهای مطرح دنیا تصریح کرد:‌ « شرکای تجاری ما نباید محدود به چین باشد. چین حساب‌های تجاری بسیاری از تجار ایرانى را بسته است و بى تردید در معادلات جهانى منافع اقتصادی خود را به ایران ترجیح خواهد داد.»

وی اضافه کرد:‌ « ایران باید بتواند با سایر کشورها هم رابطه اقتصادی داشته باشد و با تجارت خارجی فعال زمینه خروج دولت از تنگنای اقتصادی و کاهش فشار اقتصادی بر مردم را فراهم کند.»

جامساز با تاکید براینکه تا رسیدن به گسترش و توسعه مراودات اقتصادی باید هزینه‌های دولت کاهش یابد، اظهارکرد:‌ « شرکت‌ها باید به صورت واقعی خصوصی سازى شوند شیوه فسادآلود خصوصى‌سازى‌هاى صورت گرفته ، اهداف ناشی از خصوصى‌سازى را به شدت زیر سوال برده و زیان‌هاى جبران‌ناپذیرى را متوجه اقتصاد کشور کرده است. از این پس باید این تصور را داشته باشیم که درآمدی برای نفت وجود ندارد تا بتوانیم هزینه‌های کشور را براساس درآمدها ى برخاسته از فعل و انفعالات داخلى اقتصاد کشور مدیریت کنیم.»
کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاکید بر کاهش درآمدهای نفتی در برنامه‌های توسعه‌ای‌ خاطرنشان کرد:‌ « کشور تایوان یک سرزمین صخرهایست که هیچ ماده اولیه‌ای برای صادرات ندارد اما جزء کشور هاىی با بیشترین درآمد سرانه ملى است یا کشوری مانند ژاپن فاقد هرگونه منابع طبیعى است اما نیروی انسانی سخت‌کوش و هوش سرشار و نبوغ آنان موجب شده است جزو بهترین کشورها از نظر اقتصادی باشند. در سیاست‌های کلى نظام اقتصادی رویکرد نخست آزادسازی اقتصادی است و رویکرد دوم، خصوصی سازی بوده است اما هیچ یک از این برنامه‌ها به درستی اجرا نشده و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به صورت سالانه نیز هیچگاه اجرایی نشده است.»

جامساز تصریح کرد:‌« طی سال‌های گذشته و با افزایش درآمدهای نفتی نه تنها مطابق با برنامه‌های توسعه‌ای کاهش وابستگی به نفت محقق نشده است بلکه اقتصاد ایران به نفت وابستگی بیشتری پیدا کرده و کسری بودجه نیز افزایش یافته است.»

وی افزود: « درسال‌های افزایش درآمدهای نفتی برخی پروژه‌های زیربنایی نیز مطابق برنامه پیش نرفته‌اند و معادل ۴۰۰ هزار میلیاردتومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که بر زمین مانده است. البته اقداماتى در راستاى مقاوم‌بخشى اقتصاد در برابر شوک‌هاى ارزى و نفتى و تحریم ها از طریق تاسیس حساب ذخیره ارزى و صندوق توسعه ملى انجام گرفته که متاسفانه با عملکرد نابهینه برخی دولت‌ها و مجلس ، منابع این حساب‌ها مورد اتلاف قرار گرفت و مصروف مصارفى شد که در هدف تاسیسى این حساب‌ها منظور نبود . طرفه آنکه برداشت از این حساب‌ها تورم بیشترى را به اقتصاد جامعه بویژه طبقات متوسط و فرودست وآسیب پذیر که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل میدهند تحمیل کرد.»
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ « دولت در بورس اقداماتی برای جذب نقدینگی انجام داده است که تاثیراتی بر قیمت سایر بازارهای کالایی داشته ،قدرت خرید مردم را کاهش داده ، افزایش فاصله طبقاتی به دنبال افزایش نرخ دلار و سایر کالاها تشدید شده است.»

جامساز خاطرنشان کرد:‌ « در ایران ذخایر فیزیکی و معنوی و سرمایه اجتماعی مناسب وجود دارد اما بازارها تحت کنترل قرارگرفته و قیمت‌ها توسط دولت تعیین می‌شود و اگر این روند ادامه یابد اقتصاد ایران شرایط بدتری را تجربه خواهد کرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....