تاریخ انتشار : دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 - 16:50
کد خبر : 46276

ثبت نام نکنید، از یارانه محرومید

ثبت نام نکنید، از یارانه محرومید

۳روز است که مرحله دوم خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان کشور آغاز شده و سرپرستان خانوار موظف خواهند بود تا ۱۹خرداد ماه نسبت به ثبت اطلاعات محل سکونت خود در این سامانه اقدام نمایند. اقتصاددان: در مرحله اول این طرح که ۲۰روز هم ادامه داشت، افراد قادر بودند تا براساس آخرین رقم کدملی خود

۳روز است که مرحله دوم خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان کشور آغاز شده و سرپرستان خانوار موظف خواهند بود تا ۱۹خرداد ماه نسبت به ثبت اطلاعات محل سکونت خود در این سامانه اقدام نمایند.

اقتصاددان: در مرحله اول این طرح که ۲۰روز هم ادامه داشت، افراد قادر بودند تا براساس آخرین رقم کدملی خود در روزهای تعیین‌شده اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند. برای مثال سرپرست خانوارهایی که انتهای کدملی‌شان یک بود به عنوان اولین گروه ثبت‌نامی(ثبت‌نام با محدودیت کدملی)، در روزهای ۱۹ و ۲۰فروردین امکان ثبت‌نام اطلاعات محل مسکونی خود در سامانه املاک و اسکان داشتند و سرپرست خانوارهایی که انتهای کدملی‌شان صفر بود، در روزهای هشتم و نهم اردیبهشت ماه به عنوان آخرین گروه، براساس آخرین شماره کدملی ثبت‌نام کردند.

حال ثبت‌نام افراد براساس کدملی به پایان رسیده و کلیه سرپرست‌های خانوار این امکان را دارند تا بدون محدودیت کدملی، اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند. مهلت ثبت‌نام افراد در این سامانه ۱۹خرداد ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

براساس این طرح، همه سرپرستان خانوار، اعم از مالک و مستاجر ملزم به ثبت اطلاعات محل سکونت خود در سامانه املاک و اسکان کشور شدند و جرایمی نیز برای عدم ثبت‌نام در این طرح در نظر گرفته شد؛ از جمله این جرایم می‌توان به قطع یارانه نقدی و محرومیت از خدمات بانکی، عدم دریافت انشعابات آب، برق و گاز، ثبت نام فرزندان دانش آموزشان در مدارس، دریافت کد پستی و سایر حقوق شهروندی اشاره کرد؛ همچنین افرادی که اطلاعات را اشتباه در سامانه ثبت کنند، باید دو برابر مبلغ مالیات به عنوان جریمه پرداخت کنند.

در ابتدای آغاز این طرح، بسیاری از مستاجران این سوال را داشتند که آیا مستاجران هم باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند یا خیر. درپاسخ باید گفت همه افراد چه مالک و چه مستاجر ملزم به ثبت اطلاعات در این سامانه هستند؛ البته بسیاری از مستاجران به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند: این امر به ضرر مستاجران است؛ چرا که در صورت ثبت اطلاعات ممکن است مالکان اجاره‌بها را افزایش دهند و در صورت عدم ثبت اطلاعات نیز مشمول جرایمی نظیر قطع یارانه و خدمات بانکی خواهند شد.

براساس قانون جدید، خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰روز خالی بمانند، مشمول مالیات خواهند شد؛ این مالیات در هر سال و برای مالکان حقیقی و حقوقی متفاوت است که در ذیل به آن خواهیم پرداخت.

مالکان حقیقی در سال اول ۶برابر ارزش اجاره‌بهای ملک مالیات می‌دهند.

مالکان حقیقی در سال دوم ۱۲برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات خواهند داد.

مالکان حقیقی در سال سوم ۱۸برابر ارزش اجاره‌بهای ماهیانه ملک مالیات می‌دهند و این رقم در سال‌های آتی نیز به همین منوال ادامه دارد و فرد طرف ده سال به میزان ارزش ملک خود مالیات پرداخت خواهد کرد.

در خصوص مالکان حقوقی نیز در سال اول ۱۲برابر ارزش اجاره‌بهای ملک مالیات پرداخت خواهد شد و این رقم نیز مانند مالکان حقیقی، در سال‌های بعد دو برابر خواهد شد.

هرچند براساس این قانون تقریبا همه خانه‌های خالی مشمول مالیات خواهند شد اما افراد می‌توانند دو خانه در دو شهر متفاوت داشته باشند؛ یعنی اگر دو خانه در یک شهر داشته باشید، باید برای خانه خالی مالیات پرداخت کنید؛ اما اگر دو خانه در دو شهر متفاوت داشته باشید، نیازی به پرداخت مالیات نیست. همچنین اگر در شهری زندگی می‌کنید که جمعیت آن زیر ۱۰۰هزار نفر است و خانه شما هم متراژی کمتر از ۲۰۰متر دارد، مشمول قانون مالیات بر خانه‌های خالی نخواهید شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....