تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 15:07
کد خبر : 91117

ثبت برند مهم ترین بخش توسعه کسب و کار

ثبت برند مهم ترین بخش توسعه کسب و کار

 ثبت برند از جمله اقداماتی است که مزایای فراوانی را برای مجموعه های تجاری به دنبال دارد. ثبت برند در حقیقت همان ثبت علامت تجاری بوده که شامل نمادها، اسامی و سمبل های معینی می باشد. برندها عموما شامل شعارها و مفاهیم تجاری می باشند. این مفاهیم نمایانگر هدف شرکت و نوع فعالیت این مجموعه

 ثبت برند از جمله اقداماتی است که مزایای فراوانی را برای مجموعه های تجاری به دنبال دارد. ثبت برند در حقیقت همان ثبت علامت تجاری بوده که شامل نمادها، اسامی و سمبل های معینی می باشد. برندها عموما شامل شعارها و مفاهیم تجاری می باشند. این مفاهیم نمایانگر هدف شرکت و نوع فعالیت این مجموعه های تجاری می باشند.

ثبت برند

ثبت برند

علت اصلی ثبت برند این است که به وسیله آن می توان برنامه ها و تبلیغات بازاریابی خود را پیش برد. به عبارتی مشتریان با دیدن برند، شرکت مورد نظر را به خاطر می آورند. ثبت نمودن برند منجر به ثبت اطلاعات شرکت در حافظه مخاطبان می گردد. این کار هم می ‌تواند به وسیله افراد حقیقی صورت گیرد هم افراد حقوقی. هر کدام از این افراد نیاز به مدارکی برای این کار دارند.

 مراحل لازم برای ثبت نمودن برند

برای ثبت کردن برند مراحلی نیاز است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 انتخاب نام برند

اولین و مهم ترین مرحله در ثبت برند انتخاب نام یا علامت می باشد. اگر چنانچه در حال فعالیت با یک نام هستید و نیت ثبت آن را دارید، پس به مرحله بعدی بروید. اما اگر چنانچه هنوز نامی انتخاب نکرده اید باید دو مسئله را مورد توجه قرار دهید:

این نام تکراری نباشد، یعنی قبلا ثبت نگردیده باشد.

اسم انتخابی قابلیت ثبت شدن را داشته باشد. برخی از اسامی قابلیت ثبت را ندارند.

استعلام نام انتخابی قبل از ثبت کردن

بعد از انتخاب نام برند باید آن را استعلام کنید تا از عدم وجود برند مشابه با آن مطمئن گردید. اگر پیش از انتخاب نام از آن استعلام نگیرید احتمال تکراری بودن آن زیاد بوده و به این ترتیب وقت، هزینه و انرژی خود را هدر داده اید. اگر چنانچه در طبقه ای که در آن قصد ثبت کردن برند را دارید پیش از شما برندهای مشابهی وجود داشته باشد، برند پیشنهادی از سوی شما رد خواهد شد. عدم تشابه برند انتخابی را می توانید به شکل آنلاین در وب سایت های مختلف  استعلام نمایید.

 آماده نمودن مدارک لازم جهت ثبت برند

برای ثبت برند نیاز به مدارکی است از جمله:

 مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی و مجوز فعالیت شرکت
  2. اگر برند پیشنهادی به صورت لاتین باشد، به کپی برابر اصل کارت بازرگانی نیز نیاز است.
  3.  اطلاعاتی چون کد پستی، آدرس، شماره موبایل و شماره تلفن ثابت مربوط به شخص حقیقی، آدرس الکترونیکی.

 مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمامی افراد از جمله مدیران، شرکا و سهام دارانی که حق امضا در شرکت مورد نظر را دارند.
  2.  کپی برابر اصل مجوز فعالیت و کارت بازرگانی (اگر برند پیشنهادی به صورت لاتین باشد).
  3.  کپی روزنامه رسمی که در آن آگهی ثبت شرکت قید شده.
  4.  کپی روزنامه رسمی که در آن آخرین تغییرات شرکت ثبت شده.
  5.  اطلاعاتی چون آدرس، آدرس الکترونیکی، کد پستی، شماره همراه و نیز تلفن ثابت تمامی افرادی که حق امضا در شرکت را دارند.

مراحل ثبت برند

ثبت کردن اظهارنامه در سایت اداره مالکیت

بعد از اینکه مدارک آماده شد کار ثبت برند آغاز می گردد. برای ثبت اظهارنامه باید وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور شوید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

در بخش ثبت ‌نام مشخصات اولیه را وارد کنید.

سپس جهت تایید حساب کاربری برگه ای که سایت اداره به شما می دهد را به یکی از دفاتر اسناد رسمی برده و جهت تایید حساب، گواهی امضا را دریافت کنید.

سپس برگه را در سایت بارگذاری کرده، نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنید.

بعد از تایید حساب کاربری به قسمت ثبت اظهارنامه برند رفته و مدارک لازم را آپلود نمایید.

اظهارنامه به ترتیب توسط سه کارشناس بررسی شده و در نهایت پیامک تایید برای شما ارسال خواهد گردید.

به طور معمول زمان بررسی پرونده بین ۱۰ تا ۳۰ روز می باشد.

پرداخت هزینه مربوط به اظهارنامه

در این مرحله هزینه ثبت اظهارنامه را پرداخت کرده تا سامانه اقدام به ثبت اظهارنامه و بررسی پرونده شما نماید. در نهایت فرمی حاوی اطلاعات کاربری به شما داده می شود. اطلاعات آن را در سامانه مالکیت معنوی باید وارد نمایید و پسورد خود را دریافت کنید.

 چاپ آگهی مربوط به تقاضای ثبت در روزنامه رسمی

پس از بررسی اظهارنامه (۱۰ الی ۱۵ روز) اگر ثبت ‌برند از طرف شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست شما برای ثبت برند به روزنامه رسمی فرستاده می شود. بنابراین باید هزینه روزنامه رسمی را جهت ثبت آگاهی درخواست ثبت برند در آن بپردازید. چاپ این آگهی به این منظور است که اگر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت نمودن این برند اعتراض داشت، بتواند از حق خود استفاده نماید. اگر  ظرف یک ماه پس از ثبت درخواست هیچ اعتراضی صورت نگرفت اصل مدارک را به اداره ثبت برند ببرید.

مراجعه به اداره مالکیت

اگر بعد از گذشت ۳۰ روز اعتراضی به ثبت برند شما صورت نگرفت، کارشناسان درخواست شما را تایید می ‌کنند. این تایید به صورت پیامکی به شما اطلاع داده می شود. بعد از آن باید حضوری به اداره مالکیت بروید و تشکیل پرونده دهید.

 پرداخت هزینه ثبت برند

در این مرحله حق ثبت برند را باید بپردازید.

 پرداخت کردن هزینه روزنامه رسمی در نوبت دوم

در این مرحله برای اطلاع عموم باید آگهی رسمی ثبت برند در روزنامه رسمی چاپ شود. با این عنوان که این برند به نام فلان شخص و در فلان طبقه ثبت شده است.

 دریافت گواهی ۱۰ ساله ثبت برند

در نهایت گواهی ۱۰ ساله برند را دریافت می کنید. بعد از چاپ در دو روزنامه رسمی باید یک نسخه از هر دو را به همراه اظهارنامه ثبت برند و نیز نمونه برند به اداره مالکیت ببرید. و در نهایت سند مربوط به برند ثبت شده را تحویل بگیرید.

 مزایای ثبت برند در ایران

از مزایای ثبت برند در ایران می توان اشاره کرد به:

  • جلوگیری از کپی کاری و نیز سوء استفاده از اعتبار و نام تجاری شرکت.
  •  نام تجاری و برند هر شرکت ویترین آن شرکت می باشد و در جذب مشتری تاثیر زیادی دارد.
  •  با داشتن یک برند خوب مشتریان بیشتری جذب نموده و بازدهی بالاتری خواهید داشت.
  •  ثبت برند از نام شرکت جدا می باشد و این برند شرکت است که آن را معروف می‌ کند نه نام شرکت.
  • توسعه کسب و کار و کارآفرینی با خیالی آسوده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پاسخ به b انصراف از پاسخ دادن

b پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲:۰۴

سلام و سپاس از نویسنده گرامی لطفا با اینجانب تماس بگیرید
ملکی

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....