تاریخ انتشار : سه شنبه 6 خرداد 1399 - 13:52
کد خبر : 9556

تیک تاک سیگنال چه می گوید هوشیار؟!

تیک تاک سیگنال چه می گوید هوشیار؟!

وارد شوندگان به عرصه بازار سرمایه، اکثراً سرمایه گذاران خرد و حقیقی هستند که عمدتا با فروش ملزومات وتهیه آورده نقدی خود به دنبال این هستند که از تورم دونده اقتصاد ایران جانمانند. هدفشان مشخص است ترس از فقیر شدن و و بی ارزش شدن دارایی هایشان. طرف دوم دولت است که موجب گرم کردن

وارد شوندگان به عرصه بازار سرمایه، اکثراً سرمایه گذاران خرد و حقیقی هستند که عمدتا با فروش ملزومات وتهیه آورده نقدی خود به دنبال این هستند که از تورم دونده اقتصاد ایران جانمانند. هدفشان مشخص است ترس از فقیر شدن و و بی ارزش شدن دارایی هایشان.
طرف دوم دولت است که موجب گرم کردن این تنور شده است دولت در حال حاضر به هیچ وجه از نظر درآمدی در شرایط مطلوبی نیست بنابراین تنها گزینه دولت هم سر در معدن درامده بورس کردن است تا بتواند کسری بودجه خود را از طریق مالیات های این بخش تامین کند.
پس از دو طرف این معادله از روی ناچاری به سوی بازار سرمایه دست دراز کرده‌اند و نه یک حرکت حساب شده اقتصادی که بتواند به اقتصاد ملی کمک کند .
سوال اینجاست که آیا این جریان وجوه که به بازار سرمایه وارد می شود روی تولید هم تاثیر می‌گذارد دو نکته اینجا وجود دارد یکی اینکه وجوه واریز شده پول خریداران سهام است که به حساب فروشندگان سهام وارد میشود که خریدار و فروشنده می توانند شخص حقیقی یا حقوقی باشند و به عبارت دیگر توقف این پول در چرخه تولید بسیار کوتاه است تا بتواند در یک روندطولانی‌تر وارد صورتهای مالی موسسات تولیدی و صنعت شود و صنعتگر و تولیدکننده این فرصت را داشته باشد تا این منابع را به کار بگیرد و تاثیر آن را بر تولید نشان دهد.
حذف روند ورود و خروج پول یک روند پاندولی است و باید از این روند پاندولی خارج شود نکته دوم اینکه باید به این چرخه توقف زمانی اضافه شود تا وجوه نقد و سرمایه مدیریت شود و از یک حالت دو قطبی به حالت سه قطبی تغییر پیدا کند و به عبارت دیگر تولیدکننده نقش پررنگ‌تری از این سرمایه ها را به خود اختصاص دهد.
روند ورود و خروج جریان نقد به طوری است که گاهی خروجی آن بیشتر از ورودی آن است و این در زمانی است که صف‌های فروش طولانی در بازار سهام شکل می‌گیرد بنابراین چگونه تولید کننده می تواند بر روی این روند و چرخه شتاب آلود اولویت بندی و برنامه ریزی کند حرکت مهاجرتی وجوه نقد خود نیز مشکل دیگری است که در بخش‌های اقتصاد ایران وجود دارد و امنیت سرمایه را به حاشیه می‌برد. بنابراین تا زمانی زمانی‌که میزان خروجی جریان نقد کمتر از میزان ورودی آن باشد درباره اصالت بازار سرمایه صحبت کردن کمی مشکل به نظر می رسد
نادر کریمی -فعال بازار سرمایه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....