تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 20:23
کد خبر : 45404

تکرار همان اشتباه ۴۲سال پیش شاه

تکرار همان اشتباه ۴۲سال پیش شاه

اصرار “میدان” در مسلح کردن ایران تکرار همان اشتباه ۴۲سال پیش شاه است به گزارش اقتصاددان به نقل از خبر آنلاین ،   دیشب در کلاب هاوس  از ساعت ده تا نزدیک۳بامداد صحبت از مذاکرات وین و توانمندسازی هسته ایی ایران بود. چند نفر از عزیزان خیلی قاطع میگفتند:”شرایط منطقه بگونه‌ایی است که ایران میبایستی نیرومندترین

اصرار “میدان” در مسلح کردن ایران تکرار همان اشتباه ۴۲سال پیش شاه است

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبر آنلاین ،   دیشب در کلاب هاوس  از ساعت ده تا نزدیک۳بامداد صحبت از مذاکرات وین و توانمندسازی هسته ایی ایران بود.

چند نفر از عزیزان خیلی قاطع میگفتند:”شرایط منطقه بگونه‌ایی است که ایران میبایستی نیرومندترین قدرت نظامی باشد. بگونه ایی که هیچ قدرتی بفکر نقض حاکمیت ملی و تجاوز بخاک ایران نیفتاد.”

بی‌اختیار بیاد محمدرضا شاه پهلوی افتادم که با تلاشی خستگی ناپذیر ایران را تبدیل به مقتدرترین قدرت نظامی منطقه ساخته بود.از مجری وقت گرفتم و پرسیدم که “پس چرا ما این همه بشاه انتقاد میکردیم و سیاست ژاندارمی او را خیانت میگفتیم؟”

بشخصه معتقدم اصرار امروز “میدان” در توانمندی نظامی ایران، تکرار همان اشتباه شاه است.یادم هست یکی از شعارهای مان علیه شاه این بود “بجای تانک، تراکتور بخرید”.این هم مصیبتی است که کشورهای خاورمیانه،از جمله کشور خودمان،بجای الویت قائل شدن برای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان،تامین آب، محیط زیست،حمل و نقل و…..این همه خرج امور نظامی (و در مورد ایران هسته ایی را هم میبایستی اضافه کنیم) مینمایند.

توپ، تانک ، موشک، زیردریایی یا قدرت هسته ایی، اقتدار نمیاورد.اقتدار در گرو دمکراسی، توسعه سیاسی، پیشرفت اقتصادی و حمایت مردمی است.

اقتدار نظامی افسانه ایی محمد رضا شاه پهلوی، صدام حسین یا معمر قذافی و در راس همه شان، اتحاد شوروی با زرادخانه‌های عظیم موشک های قاره پیما، سلاحهای های اتمی، ارتش مدرن و مجهز میلیونی پیشرفته، نتوانستند بقاء نظام هایشان را تامین کنند.

مهم تر از تسلیحات پیشرفته زمان شاه، آنچه ارتش عظیم صدام در ایران را متوقف ساخت، باور نیروهای مردمی به نظام شان و دفاع از آرمانهای آن بود. اشتباه شاه را تکرار نکنیم.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....