تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 13:42
کد خبر : 128089

تکرار قطع برق صنایع در تابستان ۱۴۰۲

تکرار قطع برق صنایع در تابستان ۱۴۰۲

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با انتقاد از عدم تغییر ساعت به روال سال‌های گذشته گفت: رشد مصرف ما نسبت به سال‌های قبل بالاست و این باعث می‌شود هر حرکتی یک اندک پوششی بدهد و برق صنایع کمتر به اجبار قطع شود. اما در کل نمی‌توان گفت چنین اقداماتی نتیجه‌بخش بوده و باید

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با انتقاد از عدم تغییر ساعت به روال سال‌های گذشته گفت: رشد مصرف ما نسبت به سال‌های قبل بالاست و این باعث می‌شود هر حرکتی یک اندک پوششی بدهد و برق صنایع کمتر به اجبار قطع شود. اما در کل نمی‌توان گفت چنین اقداماتی نتیجه‌بخش بوده و باید به سمت سرمایه‌گذاری برویم و بتوانیم این فاصله را که هر سال بزرگتر می‌شود را یکبار برای همیشه به یک تعادلی برسانیم تا گپی پیش نیاید و موجب عدم نفع صنایع نشود.

اقتصاددان: با شروع فصل گرما ناترازی برق بار دیگر گریبان صنایع را خواهد گرفت. عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق طی سالیان اخیر از یک سو و رشد مصرف از سوی دیگر سبب ناترازی برق شده تا با در اولویت بودن مصرف بخش خانگی، این وضعیت به اختلال در عملکرد صنایع منجر شود.

آنطور که طاهری، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است ناترازی برق و گاز منجر به کاهش ۷‌میلیارد دلاری تولید شده است و به گفته شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با قطعی برق در سه ماه تابستان ۳۰‌ درصد تولید را از دست خواهیم داد.

روز گذشته ۱۶ خردادماه نیز اطلاعیه مشترک وزارتخانه‌های صمت و نیرو درخصوص برنامه تامین برق صنایع کشور در تابستان سال جاری منتشر شد.

طبق این برنامه صنایع به سه گروه تقسیم شده‌اند؛ برق گروه اول که شامل واحدهای صنعتی کوچک است و بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی کشور را شامل می‌شود بدون هیچ محدودیتی تامین خواهد شد.

گروه دوم واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی هستند و برق آنها از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور صرفاً نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع می‌شود. ضمن این که امکان جبران این محدودیت در باقی ساعات کاری و سایر روزهای هفته وجود دارد.

و گروه سوم نیز صنایع بزرگ است که در توضیح نحوه تامین برق این واحدها آمده است که «مشارکت این واحدها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به ساعات غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده.»

هرچند برنامه و زمان‌بندی قطع برق صنایع اعلام شده است، اما به نظرمی‌رسد آنچه که در عمل رخ خواهد داد بیش از این‌ها خواهد بود.

در همین رابطه حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته به اقتصادآنلاین گفت: با توجه به تجربه سال‌های گذشته و عدم سرمایه‌گذاری‌های لازم نسبت به مصرفی که هر سال در حال افزایش است، نمی‌توانیم بگوییم که امسال نسبت به سال‌های قبل میزان قطعی‌ها کمتر می‌شود. اما یک اتفاقی افتاده و ساعت کاری ادارات تغییر کرده و این باعث می‌شود ساعت پیکی که از ساعت یک به بعد شروع می‌شد را دیگر نداشته باشیم و این کمک کننده خواهد بود تا صنایع وضع بهتری داشته باشند.

صالحی تصریح کرد: رشد مصرف ما نسبت به سال‌های قبل بالاست و این باعث می‌شود هر حرکتی اندک پوششی بدهد تا برق صنایع کمتر به اجبار قطع شود. اما در کل نمی‌توان گفت چنین اقداماتی نتیجه‌بخش بوده و باید به سمت سرمایه‌گذاری برویم و بتوانیم این فاصله را که هر سال بزرگتر می‌شود را یکبار برای همیشه به یک تعادلی برسانیم تا گپی پیش نیاید و موجب عدم نفع صنایع نشود.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به مهار تورم و رشد تولید و با بیان این که قطع انرژی صنایع به زنجیره تولید و اشتغال آسیب می‌رساند، گفت: کشور نیاز به تولید بیشتر دارد و نباید به صرف این که انرژی مورد نیاز بخش خانگی را مدیریت کردیم مسائل را حل شده بدانیم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزود: موضوع عدم تغییر ساعت یک مقدار نظمی که در مصرف داشتیم را تغییر داده، تغییر ساعت که قبلا انجام می‌شد یک جهتی می‌داد که چگونه بتوانیم مدیریت مصرف خوبی داشته باشیم و یا بهینه مصرف کنیم، اما عدم تغییر ساعت به نفع کم مصرف کردن نخواهد بود و باید ساعت کاری ادارات، مدارس و صنایع را تغییر دهیم تا به اندازه‌ای که خود ساعت را جا‌به‌جا می‌کردیم جبران شود.

صالحی در واکنش به صحبت‌های رییس مجلس درخصوص بحث ناترازی گاز که گفته بود مصرف گاز ایرانی‌ها چهار برابر استاندارد جهانی است گفت: شاید چهار برابر نباشد، اما نسبت به اروپا حداقل دو برابر است. اگر به دنبال کاهش مصرف هستیم و می‌خواهیم این دوره گذار را طی کنیم، از یک طرف باید فرهنگ مصرفی‌مان به تدریج اصلاح شود و از طرف دیگر اگر می‌خواهیم قیمت انرژی واقعی شود، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. نمی‌توان هزینه‌ها را افزایش داد و قدرت خرید مردم را پایین نگه داشت، باید یک تناسبی وجود داشته باشد. ضمن این که دولت بعد از واقعی کردن قیمت‌ها باید منابع درآمدی بیشتری که از انرژی به دست می‌آورد را به گونه‌های مختلف به جیب مردم بازگرداند تا قدرت خرید و به دنبال آن همکاری آنها افزایش یابد.

عضو اتاق بازرگانی تهران همچنین درخصوص این صحبت‌های قالیباف که گفته است «اگر قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان رخ ندهد تولید کشور بدون انجام کاری ۲۵ درصد رشد می‌کند.» گفت: نمی‌شود به راحتی مدعی شد، قطعا اگر خاموشی نداشته باشیم صنایع رشد خواهند کرد، اما این عدد غیرواقعی است و عدد کمی هم نیست. رشد صنعت به عواملی چون رقابتی بودن، قیمت تمام شده، داشتن بازار هدف و بحث صادرات وابستگی دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....