پزشکی قانونی چه می‌گوید؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   اما نتیجه تحقیقات اولیه کمیته حقیقت‌یاب مجلس و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس مبنی برعدم ضرب و شتم مهسا درشرایطی اعلام شده است که طی روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی در خصوص ضرب و شتم مهسا هنگام بازداشت منتشر شده است. از همین‌رو قوه قضائیه از مراجع قضایی خواست تمام دوربین‌ها را از زمانی که مهسا توسط گشت ارشاد بازداشت ‌شده تا لحظه رسیدن به مقصد مورد بازبینی قرار گیرند. با این حال براساس گزارش‌های اولیه مجلس و همچنین بیانیه متخصصان نرورادیولوژی هیات بورد رادیولوژی وزارت بهداشت که روز سه‌شنبه در پاسخ به استعلام ریاست سازمان نظام پزشکی درباره تصاویر «سی‌تی‌اسکن» مهسا امینی منتشر شده «هیچ شواهدی از خونریزی مغزی در این تصاویر به چشم نمی‌‌خورد.»

ازسوی دیگر محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس روزگذشته درگفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تاکنون پزشکی قانونی به صورت شفاهی گزارش خود را درخصوص وضعیت مهسا امینی به مجلس اعلام کرده است، گفت: گزارش نهایی کمیته پس از دریافت گزارش کتبی و رسمی پزشکی قانونی به صحن مجلس می‌‌رود. وی افزود: گزارش کمیته حقیقت‌یاب مهسا امینی بعد از دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی به صحن می‌‌رود. فاطمه محمدبیگی هم با اشاره به جلسه کمیسیون شوراها برای بررسی پرونده مهسا امینی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به پخش فیلمی از شاهدان در جلسه این کمیسیون گفت: با توجه به مصاحبه شاهدان و مستندات موجود، ضرب و شتمی صورت نگرفته است.

همچنین به گزارش عصر ایران، رشیدی کوچی نماینده مرودشت و عضو کمیته حقیقت‌‌یاب مجلس درباره خونی که ازگوش مهسا آمده است، گفت: ایشان یک غده در سر داشته که بعد از عمل، دچار بیماری دیابت بی‌‌مزه شده که برای درمان آن، دارو مصرف می‌‌کرده که این دارو خون را رقیق کرده و یکی از دلایلی که از گوش او خون آمده به‌دلیل رقیق بودن خونش بوده و همه اینها در مرحله سم‌‌شناسی پزشکی قانونی بررسی می‌‌شود. ازسوی دیگر با مسعود شیروانی، جراح مغز و اعصاب که به گفته‌اش درکودکی مهسا را جراحی کرده است درگفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: مرحوم مهسا امینی در ۸سالگی بر اثر تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته و عمل جراحی موفقیت‌آمیز بوده است. وی افزود: خود بیماری مهسا امینی نمی‌‌تواند مستقیم موجب عارضه شود؛ اما مسائل هورمونی و تغییرات بر اثر هورمون‌‌های مصرفی وقتی با استرس همراه شود، می‌‌تواند فرد را دچار مشکل کند. درهمین حال روز گذشته مجید میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: نظر نهایی سازمان نظام پزشکی و سازمان پزشکی قانونی ۱۰روز تا دو هفته دیگر نهایی می‌‌شود.

تجمعات به کجا انجامید؟

همزمان با این تحولات طی روزهای گذشته برخی شهرهای کشور صحنه اعتراضاتی درواکنش به ماجرای مهسا امینی بوده است. براساس آنچه خبرگزاری‌های کشور از جمله ایسنا، فارس، تسنیم و ایرنا گزارش داده‌اند این تجمعات با فراخوان‌هایی درفضای مجازی از روز شنبه مقابل بیمارستان کسرای تهران آغاز و در ادامه از روز یکشنبه ۲۷شهریور درشهرهای مختلف کشوراز جمله کرج، تبریز، مشهد، بیرجند، کیش، کرمان، یزد، رشت، کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، ارومیه، قزوین، زنجان، ایلام، ساری، اراک، همدان، بجنورد، تهران، قم، شیراز، بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی و برخی شهرهای استان کردستان ادامه یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس دراین تجمعات با استفاده از گاز اشک‌‌آور اقدام به متفرق کردن معترضان کرده است. همچنین به گزارش «ایرنا» در جریان تجمع شامگاه سه‌‌شنبه در شیراز سه مامور انتظامی مجروح شدند و یک همیار پلیس نیز بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست داده است.به دنبال این تجمعات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تجمعات اخیر در برخی شهرها بعد از فوت مهسا واکنش نشان دادند و تاکید کردند که حساب معترضان از اغتشاشگران جداست. خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته نسبت به ورود تجمعات به فاز رادیکالی هشدار داده است.درهمین راستا حسین منصوری، استاندار تهران از بازداشت تبعه‌هایی از سه کشور خارجی در تجمعات دوشنبه شب تهران خبر داد. به گزارش «ایلنا» اوروز گذشته نیز گفت: حدود ۱۸۰۰نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه حضور در تجمعات و بعضا اغتشاشات قبلی را دارند.

از سوی دیگر به گفته سرهنگ حیدری، فرمانده یگان زنان یگان‌‌های ویژه فراجا سه‌شنبه ۸ لیدر زن دستگیر شده‌اند. درخبری دیگر به گزارش انتخاب، سرهنگ حسین حسن پور جانشین فرمانده انتظامی گیلان با اشاره به تجمعات دراین استان از دستگیری ۶۸نفر خبر داد. یحیی الهی، فرمانده انتظامی لرستان نیزاعلام کرد ۲عامل تیراندازی به منازل شخصی در شهرستان پلدختر بازداشت شده‌اند.دراین میان آن‌طور که اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان درگفت‌وگو باخبر آنلاین اعلام کرده است، در تجمعات این استان دو جوان از دو شهر مختلف با سلاح جنگی از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و جان باخته‌اند. وی بابیان اینکه این گزارش‌ها از سوی پزشکی قانونی و کارشناسان سلاح و مهمات مورد تایید قرار گرفته است، گفت: یک مورد آن در شهر دیواندره به وقوع پیوست که جوان دیواندره‌‌ای از پشت و از فاصله بسیار نزدیک مورد اصابت قرار گرفته و کبدش متلاشی شد. فرد دیگری با همان شرایط داخل خودرویی نزدیک بیمارستان سقز رها شده بود. مرگ نفر سوم هم کاملا مشکوک و در دست بررسی است.