تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 - 23:00
کد خبر : 57937

توکیو تکیه گاه مطمئنی برای ایران است

توکیو تکیه گاه مطمئنی برای ایران است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید اهمیت کشور‌هایی مثل ژاپن را در نظامات جهانی و منطقه‌ای به خوبی درک کنیم و از وجود مثبت آنها بهره‌ ببریم. اقتصاددان: کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران،

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید اهمیت کشور‌هایی مثل ژاپن را در نظامات جهانی و منطقه‌ای به خوبی درک کنیم و از وجود مثبت آنها بهره‌ ببریم.

اقتصاددان: کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران، اظهار کرد: ایران در دور جدید حکمرانی تغییر یافته و دولت آقای رئیسی اگر اهتمامی جدی و منطقی به کشور‌های تاثیرگذاری همچون ژاپن داشته باشد و در نوع نگرش جهانی خود به روابط راهبردی با برخی کشور‌های تاثیرگذار روی بیاورد، حتما برنده خواهد بود و می‌تواند زمینه را برای خروج انفعال فعلی فراهم سازد.

وی افزود: امروزه ژاپن نقشی فراتر از یک قدرت اقتصادی در مناسبات جهانی دارد، این کشور در سال ۲۰۲۰ جزو ۷ کشور برتر نظامی دنیا بوده است. از سوی دیگر ژاپن نگاه صلح جویانه‌ای به جهان دارد و ایران در قلب خلیج فارس برای این کشور بسیار مهم تلقی می‌شود. یکی از ویژگی‌های ممتاز ژاپن در سیاست خارجی نسبت به دیگر کشور‌ها این است که تابع صداقت بوده و در کنار نفع ملی خود به دنبال نفع رساندن به طرف مقابل خود از روی صداقت نیز است.

یزدان پناه ادامه داد: سیاست خارجی دولت رئیسی باید این موضوع مهم و تفاوت‌های ساختاری را به خوبی درک کند و از پوسته بسته سیاست‌های تکراری و به ویژه گفتمان سخت مقاومت فاصله گرفته و به جای مشی تهاجمی، مشی تعاملی را جایگزین کند.

سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران بهترین فرصت برای همکاری وسیع تر در صادرات واکسن به ایران است

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: دولت آقای رئیسی باید اهمیت کشور‌هایی مثل ژاپن را در نظامات جهانی و منطقه‌ای به خوبی درک کند و از وجود مثبت ژاپن بیشترین بهره‌ها را ببرد. از سوی دیگر ژاپن درحال حاضر بیشترین سهم را در کمک به ایران در بحث مهار کرونا داشته و سفر وزیر امورخارجه ژاپن به ایران در این برهه زمانی بهترین فرصت برای ایران در راستای همکاری وسیع تر در بحث صادرات واکسن به کشورمان می‌تواند باشد.

وی افزود: معتقدم نه تنها ایران، بلکه تمام کشور‌های منطقه غرب آسیا می‌توانند از نقش محوری هم قاره‌ای شرقی برای کاهش تنش‌ها و تقویت صلح و ثبات در غرب آسیا استفاده کنند. ژاپن و تا حدودی کره جنوبی کشور‌های خوش نامی در قارهٔ آسیا محسوب می‌شوند و علاوه بر سطح همکاری‌ها و نفوذ مثبتی که در منطقه دارند، حضورشان در حوزه متفاوت سیاسی و ژئوپلیتیک می‌تواند بستر ساز همکاری‌های بلند مدت با غرب آسیا از جمله ایران شوند.

ژاپن در مسیر تصمیمات جسورانه‌ دولت رئیسی تکیه گاه مطمئنی است

یزدان پناه ادامه داد: حتی معتقدم ژاپن تنها قدرت بی طرف آسیایی است که توانمندی رفع اختلافات عمیق ایران و آمریکا و حل بحران پرونده هسته‌ای را دارد، زیرا این کشور دارای سیاستی شفاف و انسانی در ساختار سیاست خارجی خود بوده و برخلاف چین و روسیه و بسیاری از قدرت‌های اروپایی که معمولا متناسب با منافع یک طرفه خود تصمیم می‌گیرند، ژاپن در حل مناقشه، طرف مقابل خود را طعمه نمی‌بیند.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه زمان پذیرش تغییر اساسی در ساختار سیاست خارجی ایران فراهم شده است، گفت: دولت جدید باید تصمیمات جسورانه‌ای برای آینده و سرنوشت کشور بگیرد که در این مسیر ژاپن می‌تواند تکیه گاه مطمئنی باشد. کشوری که افکار عمومی ایران نیز ذره‌ای به آن بدبینی ندارد و با شک و تردید به آن نمی‌نگرد.

تهران با در نظر داشتن اصل منافع ملی، ملاحظات را کنار گذاشته و به توکیو اعتماد کند

وی با اشاره به هدف اصلی سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران، تصریح کرد: وزیر امور خارجه ژاپن، دقیقا بر مبنای تئوری‌های پخته به ایران سفر می‌کند تا ضمن یادآوری ارزش‌های سنتی روابط ایران و ژاپن، زمینه را برای گفت‌وگو‌های مهم و متفاوت و بدون واسطه میان ایران و آمریکا فراهم سازد؛ که بنظرم این فرصتی است مطلوب در ابتدای کار دولت سیزدهم و همه چیز در گرو نحوه برخورد مسئولان جدید ایرانی است.

یزدان پناه ادامه داد: ایران می‌تواند با در نظر داشتن اصل منافع ملی و از همه مهمتر مخاطرات عدیده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ملاحظات را کنار گذاشته و به ژاپن اعتماد کند. بنظرم دولت آقای رئیسی باید خود محور اصلی و بدون واسطه قرار بگیرد تا بتواند شرایط را برای برون رفت از چالش‌های بیشمار فراهم کند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرده که سفر وزیر خارجه ژاپن که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ وزیر خارجه کشورمان به توکیو انجام می‌شود. روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بوده اند و در حال حاضر نیز رایزنی‌ها در مورد مسایل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح میان دو کشور برقرار است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....