تاریخ انتشار : دوشنبه 3 آذر 1399 - 18:54
کد خبر : 25360

تولید بخش نفتی آب رفت

تولید بخش نفتی آب رفت

با انتشار گزارش اقتصادی بانک مرکزی، رشد اقتصادی فصل بهار با احتساب بخش نفت برابر با ۲.۸- درصد بوده‌است. به طور کلی اقتصاد ایران در فصل بهار نسبت به بهار سال ۹۷، بیش از ۱۳ درصد کوچک‌تر شده‌است. مصرف حقیقی بخش خصوصی نیز در این مدت کاهش بیش از ۱۳ درصد را نشان می‌دهد. به

با انتشار گزارش اقتصادی بانک مرکزی، رشد اقتصادی فصل بهار با احتساب بخش نفت برابر با ۲.۸- درصد بوده‌است. به طور کلی اقتصاد ایران در فصل بهار نسبت به بهار سال ۹۷، بیش از ۱۳ درصد کوچک‌تر شده‌است. مصرف حقیقی بخش خصوصی نیز در این مدت کاهش بیش از ۱۳ درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاددان؛ بانک‌مرکزی نماگرهای اقتصادی در سه ماه فصل بهار را منتشر کرد. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی در این فصل با احتساب بخش نفت به قیمت‌های ثابت سال ۹۰ برابر با ۱۴۶ هزار میلیارد تومان بوده‌ که نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته کاهش ۲٫۸ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفتی برابر با ۱۲۸٫۲ هزار میلیارد گزارش شده‌ که حاکی از رشد اقتصادی ۰٫۶- درصدی نسبت به بهار سال گذشته‌است.

تولید بخش نفتی آب رفت

تولید بخش نفت به قیمت ثابت با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته، بیش‌ترین کاهش را تجربه‌کرده‌است. همچنین میزان تولید این بخش نسبت به سه‌ماهه اول سال ۹۷، کاهش بیش از ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

تحولات دو سال اخیر موجب شده که سهم بخش نفت در اقتصاد از ۱۹٫۵ درصد در بهار سال ۹۷ به ۵٫۶ درصد در سه ماه ابتدایی امسال کاهش پیدا کرده‌است.

بخش مسکن نیز با رشد ۳٫۹ درصدی بیش‌ترین افزایش را در سه ماه اول امسال ثبت کرده‌است. بخش خدمات متأثر از شیوع بیماری کرونا نیز با کاهش ۱٫۶ درصدی همراه بوده‌است.

به طور کلی اقتصاد ایران در فصل بهار نسبت به بهار سال ۹۷، بیش از ۱۳ درصد کوچک‌تر شده‌است.

نکته دیگر کاهش مصرف حقیقی بخش خصوصی است. در بهار امسال مصرف بخش خصوصی که بیانگر میزان رفاه خانوارها محسوب می‌شود ۴ درصد نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافت. طی چند سال اخیر و کاهش رشد اقتصادی، مصرف بخش خصوصی با کاهش بیش از ۱۳ درصدی روبرو بوده‌است.

تولید بخش نفتی آب رفت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....