تاریخ انتشار : شنبه 23 فروردین 1399 - 17:03
کد خبر : 7813

توقف رکوردشکنی طلا

توقف رکوردشکنی طلا

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار تحت‌تاثیر کندی رشد شمار موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹، از بالاترین قیمت خود در یک ماه اخیر عقب نشست. البته در ساعات انتهایی روز تا حدی این روند تغییر کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور با

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در پی صعود ارزش دلار تحت‌تاثیر کندی رشد شمار موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹، از بالاترین قیمت خود در یک ماه اخیر عقب نشست. البته در ساعات انتهایی روز تا حدی این روند تغییر کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور با ۲/ ۰ درصد کاهش، به ۱۶۵۸ دلار و ۱۰ سنت رسید در حالی که اوایل معاملات تا رکورد ۱۶۷۱ دلار و ۴۰ سنت پیش رفته بود. بهای معاملات این بازار روز گذشته حداکثر ۸/ ۲ درصد افزایش یافته بود. حدود ساعت ۴ بعدازظهر طلا تا قیمت هزار و ۶۴۷ دلار نیز عقب‌نشینی کرده بود. ولی حدود ساعت ۱۸، قیمت به بالای ۱۶۵۰دلار بازگشته بود.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت «سی ام سی گلوبال مارکتس» اظهار کرد: با توجه به رشد ارزش دلار، کاهش قیمت طلا قابل پیش‌بینی بود. اما کاملا روشن است که روند کوتاه‌مدت طلا صعودی است. صعود بازارهای سهام تاثیری روی بازار طلا نداشت، زیرا شب گذشته همسو با معاملات سهام، طلا هم افزایش پیدا کرد. به گزارش «ایسنا» دلار در معاملات دیروز در برابر ارزهای رقیب نزدیک به بالاترین حد خود در بیش از دو هفته اخیر ایستاد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر ساخت. بازارهای سهام آسیایی بازار آمریکا را دنبال کردند که از کندی روند مرگ و میر ناشی از کرونا استقبال کرد. براساس گزارش رویترز، آمریکا با صعود شمار جان باختگان به بالای ۱۰ هزار نفر، وارد دشوارترین هفته خود شده است و در اروپا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در پی تشدید نشانه‌های بیماری کووید-۱۹، تحت مراقبت‌های درمانی بیمارستان قرار گرفت. عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی می‌کند، احتمال اعلام یک بسته اقتصادی اضطراری برای توکیو و شش ناحیه دیگر از سوی شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۶/ ۰ درصد کاهش پیدا کرد و در ۲۱۴۲ دلار و ۷۲ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۳/ ۰ درصد افزایش، ۷۳۳ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۳/ ۱ درصد افزایش، به ۱۵ دلار و ۱۸ سنت رسید. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، در جریان معاملات سه‌شنبه، برخی از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. موسسه رتبه‌بندی مودی در گزارشی هشدار داده است که تداوم تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا در نتیجه شیوع ویروس کرونا می‌تواند میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را ۳۰ درصد کاهش دهد.

در قاره سبز نیز وضعیت بهتر نیست و تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق‌تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران‌های قبلی نیست. در آمریکا، دولت این کشور از در نظر گرفتن یک بسته حمایتی ۲ تریلیون دلاری و اهدای ۳ هزار دلار به هر خانواده خبر داده است. دولت ژاپن نیز بسته محرک بزرگی به ارزش یک تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد خود در نظر گرفته است.

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و فرماندار کالیفرنیا از احتمال بیکاری موقت یک میلیون نفر خبر داده است. فرماندار ایالت واشنگتن هم از مردم خواسته است تا در خانه بمانند. جان دویل، قائم مقام موسسه تمپوس گفت: با آمارهای ضعیف اقتصادی منطقه یورو، انگلیس و ایتالیا، طبیعی است که سرمایه‌ها روانه دلار و اوراق قرضه دلاری شوند. با این حال خبر خوب آن است که در بسیاری از کشورها شیب گسترش کرونا کند شده است. در آلمان برای پنجمین روز متوالی شمار مبتلایان جدید کاهش داشته و مرگ و میر روزانه در ایتالیا به کمترین سطح دو هفته اخیر خود رسیده است. در ایران و اسپانیا نیز شرایط مشابهی حاکم بوده است و شمار مبتلایان کاهش داشته است. در چین نیز برای نخستین بار هیچ گونه فوت جدیدی به ثبت نرسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....