تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 22:01
کد خبر : 101298

توضیحات جدید درباره شناسایی حساب‌های تجاری

توضیحات جدید درباره شناسایی حساب‌های تجاری

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که به عنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می‌شود. همان کاری که برخی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می‌کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز انجام شود یعنی

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که به عنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می‌شود. همان کاری که برخی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می‌کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز انجام شود یعنی حساب تجاری است.

داوود منظور در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه به دنبال تعامل خوبی با فعالان اقتصادی در موضوع مالیات هستیم، اظهار کرد: پرتکرارترین موضوعات مطرح شده در شورای گفت و گو موضوع مالیات است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در دولت سیزدهم با توجه به برنامه‌های وزارت اقتصاد و سند دولت، باید چند چرخش تحول آفرین را انجام دهیم. اولین چرخش این است که فشار تأمین مالیات را از بخش رسمی اقتصاد برداریم و به بخش‌های غیررسمی، نامنظم و مالیات گریز منتقل کنیم که اغلب پنهان هستند.

وی ادامه داد: هدف ما در رویکردهای جدید شناسایی این بخش‌ها و دریافت مالیات از آنهاست.

سهم مالیات بخش رسمی در سبد کل مالیات باید به ۱۰ برسد

منظور گفت: در یک نظام مالیاتی مطلوب باید به سمتی برویم که سهم مالیات بخش منضبط اقتصاد به حداقل خود یعنی ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل اقتصاد برسد و سمت و سوی مالیات را مبتنی بر شخص دریافت کنیم به جای مالیات بر منبع.

وی با بیان اینکه ین موضوع قرار است در قانون مالیات جمع درآمد پیاده سازی کنیم، ادامه داد: لایحه تنظیم شده و به دولت ارسال شده است. یکی از اجزای اصلی این لایحه، همین چرخش است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در چرخش‌های تحول آفرین می‌خواهیم مالیات را به سمت اخذ مالیات از فعالیت‌های سوداگری ببریم به جای اینکه از بخش مولد مالیات بگیریم. در واقع تفاوت قیمت زمان خرید و فروش را باید مشمول مالیات کنیم تا دارایی‌ها در سرمایه‌های غیرمولد احتکار نشود. در بخش‌های مسکن، خودرو، طلا و ارز می‌توانیم این سیاست را پیاده کنیم.

منظور اظهار کرد: در این حوزه به دنبال این هستیم که سهم مالیات بخش‌های غیرمولد را در سبد کل مالیات کشور افزایش و سهم مولدها را کاهش دهیم.

وی افزود: همچنین مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس یکی دیگر از مالیات‌هایی است که در چرخش‌های تحول آفرین دنبال آن هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: در اینجا نیاز به اتکا به داده‌های مالیات ستانی داریم؛ به این معنا که ممیزی را در فرایند مالیات ستانی حذف کنیم. در واقع می‌خواهیم آنچنان تشخیص‌ها را در تعیین مالیات دقیق کنیم که نیازی به مشاجره بین مودی و مالیات ستان نباشد.

مالیات ۱.۸ میلیون مودی صفر شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،   وی افزود: یکی از روش‌ها این است که میزان فروش افراد را از طریق واریز در دستگاه‌های کارتخوان تشخیص دهیم؛ امسال با این روش توانستیم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی در بخش مشاغل) (مقطوع شد و همه پذیرفتند.

منظور ادامه داد: بر همین اساس نیز مالیات یک میلیون ۸۵۰ هزار مودی صفر شد زیرا میزان فروششان بر اساس اطلاعات دستگاه کارتخوان پایین بود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همچنین دیدیم حدود ۵۰ درصد مالیات‌های اظهاری فقط از ۵ درصد مودیان دریافت شد. پذیرفتند بر اساس مبلغی که ما از روی دستگاه‌های کارتخوان تشخیص دادیم مالیات را پرداختند که بالاترین رقم هم مربوط به پزشکی در شیراز بود که ۴۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت.

وی افزود: همچنین اگر قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا شود حتی نیازی به اخذ اظهارنامه هم نیست زیرا صورتحساب‌ها به صورت الکترونیکی در پایگاه اطلاعاتی ما و در کارپوشه مخصوص افراد ثبت می‌شود. دیگر نیازی به حسابرسی و ممیزی هم نداریم.

منظور گفت: سامانه مربوط به قانون پایانه‌ها تولید شده و برای تمام فعالان اقتصادی کارپوشه درست کرده‌ایم و هر کسی با کد ملی خود می‌تواند وارد بخش پایانه‌های فروشگاهی و کارپوشه خود شود؛ در این کارپوشه تمام اطلاعات فرد از جمله صورتحساب‌ها ثبت می‌شود

ورود ۶۰۵ شرکت بورسی به سامانه پایانه‌های فروشگاهی از یک آبان

وی با بیان اینکه فضای فعالیت سامانه پایانه فروشگاهی آماده است، افزود: یک میلیون شرکت اقتصادی در کشور شناسایی شده که طی ۵ سال گذشته فعال بوده اند و همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال هم شناسایی شده‌اند.

منظور گفت: یک دی ماه شرکت‌های دولتی اضافه می‌شوند و با یک تناوب زمانی تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام فعالان اقتصادی وارد سامانه مزبور می‌شوند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: این شفافیت باعث می‌شود که میزان ارزش افزوده فعالان و میزان اخذ مالیات مشخص شده و محاسبات مالیاتی شفاف شود؛ در واقع با این اقدام نظام تحول داده جایگزین نظام چانه زنی می‌شود.

وی ادامه داد: در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه پذیرنده شناسایی شد که در طرح ساماندهی ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه به پرونده‌های مالیاتی وصل و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه هم غیرفعال شد.

تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری تا پایان سال

منظور با اشاره به شناسایی حساب‌های تجاری، با بیان اینکه در این مقوله ابهامی وجود ندارد، افزود: بانک مرکزی برای حساب‌های فروش دستورالعمل تعیین کرد که اطلاع رسانی شد؛ بر این اساس ۸ میلیون حساب فروش در سامانه‌ها معرفی شده که این حساب‌ها در وب سرویسی به بانک مرکزی معرفی می‌کنیم و این نهاد این حساب به عنوان حساب تجاری می‌پذیرد. همچنین بانک مرکزی هم حساب‌های تجاری را به ما معرفی می‌کند. در واقع ارتباط ما با بانک مرکزی یک ارتباط رفت و برگشتی است.

وی اضافه کرد: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که به عنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می‌شود. همان کاری که برخی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می‌کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز انجام شود یعنی حساب تجاری است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: بر همین اساس تا آخر سال تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در واقع اگر میزان واریز به حساب بیشتر از صورتحساب‌های الکترونیک باشد یعنی قانون رعایت نشده است و مشمول ۱۰ درصد جریمه روی مبلغ فروش خواهد شد.

بیش از ۶۰۰ هزار شرکت فعال اظهارنامه نداده‌اند

منظور گفت: در ۵ سال گذشته یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد وجود دارد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال داریم؛ از این شرکت‌های فعال فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار شرکت اظهارنامه نداده‌اند که مجبوریم طبق قانون اظهارنامه برآوردی برای این شرکت‌ها تعبیه کنیم که هیچ معافیتی ندارد و جریمه کتمان درآمد هم اعمال می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: این اظهارنامه تا یک ماه آینده به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود که می‌توانند اعتراض کنند و همراه با اعتراض، اظهارنامه خود را بفرستند.

۳۷۰ هزار میلیارد تومان به خاطر مشوق‌ها مالیات نگرفتیم

وی در ادامه با اشاره به مشوق‌های مالیاتی، گفت: بر اساس مشوق‌های ۶ گانه که در نظر گرفتیم ۳۱ هزار میلیارد تومان سود مشمول مالیات نشد؛ یعنی بر این اساس ۷ هزار میلیارد تومان مالیات از دست می‌دهیم که به خاطر همراهی با بخش تولید بوده است.

منظور افزود: ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد اشخاص حقیقی مشمول مشوق شد یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از دست دادیم.

وی ادامه داد: ۳۸ معافیت هم برای اشخاص حقیقی در نظر گرفتیم که یعنی ۱,۳۸۰ هزار میلیارد تومان معاف از مالیات شد که یعنی ۳۸ هزار میلیارد تومان مالیات از دست دادیم.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در مجموع به دلیل مشوق‌ها ۳۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات نگرفتیم. از ابتدای سال تاکنون ۲۰۷ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کردیم.

منظور اضافه کرد: همچنین تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی و ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی معافیت از جنبه پرداخت جرایم در نظر گرفتیم.

وی به استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: ۴ هزار میلیارد تومان امسال به صادرکنندگان استرداد داده‌ایم. در حالی که کل استرداد پارسال این رقم بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....