تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 آذر 1401 - 21:17
کد خبر : 109421

توسعه LNG  اولویت وزارت نفت ایران

توسعه LNG  اولویت وزارت نفت ایران

به گزارش اقتصاددان اسماعیل مرشدکیا  در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: در حالیکه جهان به سوی کاهش گازهای گلخانه ای خیز برداشته و قدرت های جهانی و تاثیر گذار بر دنیای مدرن، عزم خود را جزم کرده اند برای کاهش گرمای زمین و صد البته این سیاست را کشور ما هم به درستی درک و

به گزارش اقتصاددان اسماعیل مرشدکیا  در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

در حالیکه جهان به سوی کاهش گازهای گلخانه ای خیز برداشته و قدرت های جهانی و تاثیر گذار بر دنیای مدرن، عزم خود را جزم کرده اند برای کاهش گرمای زمین و صد البته این سیاست را کشور ما هم به درستی درک و پذیرفته است ؛
اما روند کنونی اتخاذ تصمیمات رو به تکامل در این پروسه چندان برای ما ملموس نیست .
انتظار می رفت این مهم در سیاست های کلان و چشم انداز های آتی بیشتر مورد توجه و اهتمام دولتمردان ما قرار می گرفت و متولیان امر به ویژه وزارت نفت نقش پررنگ‌تری در همفکری و همگرایی با متخصصین و کارشناسان این عرصه ایفا می کردند .
بعنوان عضو کوچکی از جامعه صنعتی این کشور و فعال در حوزه نفت و گاز ذکر چند راه کار را برای آگاهی مسئولان ذیربط را ضرورت می بینم و امید دارم گوش شنوایی باشد .
گاز مایع یا LNG بعنوان یک سوخت با کمترین درصد آلایندگی در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و نقش اساسی در تامین انرژی برعهده دارد .
کشور ما دارای دومین رتبه داشتن ذخایر گازی ست اما شوربختانه تا به امروز  نتوانسته از این منابع در جهت رفع مشکلات بهره لازم را ببرد .
هر چند در سال‌های پیش تلاش های در این زمینه داشته ایم و ساخت کارخانه را در سال‌های ۱۳۵۶ در دستور کار وزارت نفت آن دوران داشته ایم اما دلایلی چون جنگ و تحریم مانع از دستیابی ایران به ثبات در زمینه این محصول پرسود و استراتژیک شود .
ما در سال‌های گذشته ۳ پروژه مهم در این زمینه طراحی و در  مرحله اجرا داشتیم که عبارتند از :
۱- Iran LNG
۲-persian LNG
۳-Pars LNG
که هر کدام ظرفیت تعریف شده آنها بالای ۱۰ میلیون تن در سال بوده و شرکت های سازنده همگی اروپایی و طراز اول جهان بودند اما تحریم های فلج کننده گریبانگیر اجرایی شدن پروژه های ملی ما شد و ما امروز به نسبت رقیب قطری عقب ماندگی بسیاری داریم .
این سوخت ارزشمند در مقایسه با سایر سوخت فسیلی دارای مزایای چون کربن زدایی و کاهش انتشار می باشد.
کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی تصمیم دارند نیروگاه های خود را از سوخت زغال سنگ به  LNG تبدیل کنند و این را مسئولان کلان وزارت نفت باید درک کنند و تلاش خود را برای تسریع در آماده سازی و بهره برداری از کارخانه های LNG بکار گیرند و خود کشور ما هم از این مزیت برای نیروگاه‌های خود بهره لازم را ببرد .
به امید روزهای بهتر برای ایران بزرگ

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....