تاریخ انتشار : یکشنبه 12 مرداد 1399 - 23:42
کد خبر : 14026

توسعه روابط ایران و عراق امنیت ملی بالایی را برای دو کشور رقم زده است

توسعه روابط ایران و عراق امنیت ملی بالایی را برای دو کشور رقم زده است

اقتصاددان : کنعانی مقدم با اشاره به اهمیت توسعه روابط سیاسی ایران و عراق گفت: عمق استراتژیک و امنیت ملی دو کشور کمربند امنیتی تا مدیترانه را در بر می گیرد و از دست درازی نظام سلطه و صهیونیسم در امان نگه داشته است. روابط سیاسی ایران و عراق در میان کشورهای همسایه جمهوری اسلامی

اقتصاددان : کنعانی مقدم با اشاره به اهمیت توسعه روابط سیاسی ایران و عراق گفت: عمق استراتژیک و امنیت ملی دو کشور کمربند امنیتی تا مدیترانه را در بر می گیرد و از دست درازی نظام سلطه و صهیونیسم در امان نگه داشته است.

روابط سیاسی ایران و عراق در میان کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخی مشترکات از اهمیت بالایی حتی در شرایط کرونا و منع روابط میان کشورها برخودار است که در همین رابطه گفتگویی با «حسین کنعانی مقدم» دبیر کل حزب سبز عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی به شرح زیر ارایه می شود.

روابط ایران و عراق را از ابعاد مختلف ارزیابی کنید؟

روابط استراتژیک میان ایران و عراق جوانب مختلفی دارد و در حال حاضر فقط مباحث اقتصادی مطرح نیست بلکه حوزه هایی مانند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را دربر می گیرد. معتقدم توسعه روابط ما با عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توسعه روابط ایران و عراق چه امتیازاتی برای۲ کشور دارد؟

با توجه به افقی که در رابطه با همکاری ایران و عراق وجود دارد، موضوع توسعه روابط به صورت درازمدت و استراتژیک است. امروز امنیت عراق امنیت ما است و توسعه عراق یکی از خواسته های ماست که مقام معظم رهبری اخیرا در بیانات خود با الکاظمی، نخست وزیر این کشور مطرح کردند.

توسعه روابط تجاری ایران و عراق چه امتیازات تجاری برای ایران دارد؟

به هر جهت توسعه روابط اقتصادی در شرایطی که بسیار از گذرگاه ها در دنیا بسته شده ، گذرگاه ایران و عراق باز است و افق ۲۰ میلیارد دلاری برای توسعه روابط تجاری ایران و عراق یکی از اهداف اولیه است که به نظر می رسد می تواند توسعه بیشتری پیدا کند. بنا بر محاسباتی که بازرگانان از روابط اقتصادی ایران و عراق انجام می دهند، این افق می تواند ۴۰ میلیارد دلار باشد و ایران را به رقیبی هم طراز با ترکیه تبدیل کند.

نگاه این ۲ کشور به موضوع تروریسم و خروج آمریکا از منطقه چگونه است؟

موضوع مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی در داخل عراق از دیگر محورهای مهم همکاری ما با عراق است. موضوع خروج آمریکا و نیروهای نظامی آن از عراق از مباحث مهم این بخش محسوب می شود که در حال پیگیری است و عراق نیز می داند که بدون همکاری و همراهی جمهوری اسلامی ایران نمی تواند به اهدافی که ترسیم کرده است، دست پیدا کند و ضرورت دارد ایران در تمامی زمینه ها به او کمک کنند.

موضع ۲ کشور در مورد عتبات عالیات در چه مدت دیده شده است؟

ایران و عراق باید در موضوع عتبات، اربعین و مسایل فرهنگی حداقل در یک افق ۱۰ ساله یک استراتژی مشخص و پایداری را دنبال کند و این گونه نباشد که با تغییر دولت ها در داخل عراق برنامه ۱۰ ساله دستخوش حوادث و تغییرات سیاسی و حتی نظامی قرار بگیرد.

برخی نسبت به توسعه روابط ایران و عراق خرسند نیستند و این امر را با توجه به پیشینه ۸ سال جنگ تحمیلی میان ۲ کشور مطلوب نمی بینند، ارزیابی خود را از این موضوع بفرمایید؟

تمام کسانی که در حال حاضر در زمینه های مختلف در عراق مسئولیت دارند، کسانی هستند که در مقابل صدام ایستاده بودند و بسیاری از آنها در سازمان هایی همچون سپاه بدر و مجلس اعلای انقلاب اسلامی، حزب الدعوه و جمعیت های دیگر سیاسی همگی در جنگ مقابل ایران در برابر صدام ایستادند و در جبهه ها بسیاری از شهدای آنها در کنار شهدای ملت ایران قرار گرفته است. آمار شهدای آنها بسیار قابل توجه است. این پیوند در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن شکل گرفته است.

دولت کنونی عراق چه تفاوتی با دولت های سابق که در جنگ با ایران بود دارد؟

اکنون ما با دولتی مواجه هستیم که ساختار آن نیروهایی است که در دفاع مقدس و دفاع از جمهوری اسلامی هم سنگر بودند و اهداف مشترک در مبارزه با صدام داشتند؛ پس بنابراین نگرش برخی افراد نسبت به اینکه دو کشور نمی توانند با توجه به هشت سال دفاع مقدس کنار یکدیگر قرار بگیرند، غلط است.

کسانی که در مقابل شهدای ما در جبهه ها ایستاده اند، اکثرا در گروه های داعشی و در گروه های تروریست فعالیت می کنند و هنوز که هنوز است با ما دشمنی دارند، به این دلیل برای آنکه انتقام خون شهدا در هشت سال دفاع مقدس را بگیریم، باید با عراق همکاری جدی ای داشته باشیم تا داعش و برخی دیگر از گروه های تروریست نتوانند بر عراق مسلط شوند.

نقاط مشترک میان ایران و عراق چه نتایجی را در منطقه دارد؟

جمهوری اسلامی ایران و عراق پیشینه تاریخی بسیار زیادی دارند از جمله مرز طولانی میان ایران و عراق که منحصر به فرد در غرب و جنوب کشور است در حالی که در مرز همسایگی ایران با دیگر کشورها این گونه نیست. عمق استراتژیک و امنیت ملی این ۲ کشور کمربند امنیتی تا مدیترانه را در بر می گیرد که بخشی از آن را عراق شکل می دهد و از دست درازی نظام سلطه و صهیونیسم در امان مانده است.

مشترکات مذهبی عراق به عنوان کشوری که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهند و ایران نیز به عنوان کشوری شیعه در کنار یکدیگر قرار داده و ارتباطات فرهنگی و مذهبی میان این ۲ کشور ریشه تاریخی در روابط ما دارد. ارتباط قلبی مردم ایران با اهل بیت(ع) و عتبات عالیات در عراق زیارتگاه میلیون ها انسان و مومن و مسلمان است که در اربعین ما شاهد حضور میلیونی مردم از سراسر دنیا هستیم. مبادلات اقتصادی و تجاری از مشترکاتی است که عراق به آن نیاز دارد و به کالاهای ما در سطح تجاری نیازمند است و ما نیز برای مبادلات تجاری مان با عراق و عبور از کمربند تحریم ها، عراق را بهترین دریچه عبور از تحریم ها می دانیم.

امنیت مرزها و همکاری ایران و عراق در مسایل نظامی و امنیتی امنیت مرز ۲ کشور را تضمین می کند و از خرابکاری و نفوذ گروه های تروریستی جلوگیری می کند که این گروه ها ممکن است در داخل ایران و یا عراق فعال باشند. معتقدم بیشترین مشترکات در میان همسایگان ما با ابتدا با عراق و پس از آن با افغانستان و پاکستان است.

ع/ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....