تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 20:38
کد خبر : 33993

توسعه : بهبود در مبانی علمی تصمیم سازی

توسعه : بهبود در مبانی علمی تصمیم سازی

توسعه یعنی بهبود در مبانی علمی تصمیم سازی و تصمیم گیری   دکتر بهنام ملکی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  رشد و توسعه و پیشرفت همراه با عدالت همچنان هدف همه تلاش های جوامع بشری است و همه برای آن تعریف خود را دارند ، اما توسعه واقعا چیست؟ توسعه به معنی بهبود در

توسعه یعنی بهبود در مبانی علمی تصمیم سازی و تصمیم گیری

 

دکتر بهنام ملکی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  رشد و توسعه و پیشرفت همراه با عدالت همچنان هدف همه تلاش های جوامع بشری است و همه برای آن تعریف خود را دارند ، اما توسعه واقعا چیست؟
توسعه به معنی بهبود در مبانی علمی‌تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است به نحوی که تولید حداقل در بخش های پیشتاز ، اولویت دار ، نوآور و دانش بنیان نوآور و اساسی (دانا) توسعه یابد.
یعنی توسعه زمانی تحقق می یابد که بستر تولید ثروت پایدار بیشتر می شود.
بخش‌های پیشتاز ، انواعی از تولیدهای با فناوری برتر مغزافزاری است که در صورت تمرکز منابع مادی و انسانی، امکان خلق مزیت نسبی (هزینه کمتر و کیفیت برتر) فراهم می شود.
این محصول ها در جهان هم ثروت هستند چون ” علم سلطان است ” و هم تولید ثروت می کنند.
تولید فکر و نوآوری، توسعه و تجاری سازی اختراعات ، گسترش گردشگری درمانی و پزشکی ، جذب دانشجویان خارجی ، سرمایه‌گذاری در فناوری های آینده ( نانو، بیو، هسته‌ای، اطلاعات، ارتباطات و…) خودرو با پلتفرم بومی صادراتی، پتروشیمی ، کالاهای اساسی و… از بخش‌های پیشرو دانایی محور در ایران محسوب می شود.
برای رسیدن به توسعه باید محیط های سیاستگذاری و کسب و کار هم متناسب با آن توسعه یابد که در ادامه به برخی عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی اشاره می شود.
استقلال سیاسی دولت (حکومت) مهم ترین عامل است و توان فکری و اجرایی هیئت حاکمه(مجلس ، دولت ،قوه قضاییه، شورای نگهبان ، صدا سیما و…) هم باید در این مسیر قرار گیرد.
نهادینه شدن علم و عقل گرایی در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری ؛ خیلی اثربخش است چون همه برنامه ها و تلاش ها و دستاوردها قابل ارزیابی و اندازه گیری خواهد بود.
نظام قانونی کارآمد ، امنیت سرمایه گذاری، ثبات امنیتی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ، نظام آموزشی پویا بومی و تولید کننده علم و فرهنگ اقتصادی مناسب هم لازم است.
تعامل برابر با نظام بین‌الملل (مدیریت کارامد تحریم ها) ، انباشت سرمایه مولد ، افزایش انگیزه برای توسعه بخش خصوصی مولد و توسعه گرا (نه سفته باز) باید در اولویت باشد.
تنظیم تجارت خارجی متناسب با توسعه تولید‌ ، مدیریت صادرات و واردات ، افزایش شفافیت با گردش آزاد و سالم اطلاعات ، هم افزایی اراده سیاسی دولتمردان و خودباوری ملی ( ما می توانیم) ، برنامه‌ریزی هسته‌ای (منهای فساد) و راهبرد توسعه هدفمند در بخشهای مدرن ، دانایی محور و پیشتاز با فن آوری برتر مغزافزاری می تواند مسیر توسعه را هموارتر کند.
برای رسیدن به توسعه باید مبانی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها علمی باشد که همگرایی و هم افزایی تلاش ها و برنامه ریزی ها را به حداکثر می رساند و دستاوردهای طرح های توسعه هم بیشتر خواهد شد.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....