تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1399 - 11:52
کد خبر : 17317

تور مالیات برای لاکچری ها

تور مالیات برای لاکچری ها

در اینکه زندگی افراد در نقاط مختلف کشور متفاوت است، شکی نداریم. یک نفر خودرو ۶ میلیارد تومانی سوار می شود که برای یک تعویض روغن ساده آن چند میلیون تومان هزینه می کند و دیگری در آرزوی خرید یک پراید معمولی دست به دعا برمی دارد. یک خانواده سه نفری در ویلای هزار میلیارد

در اینکه زندگی افراد در نقاط مختلف کشور متفاوت است، شکی نداریم. یک نفر خودرو ۶ میلیارد تومانی سوار می شود که برای یک تعویض روغن ساده آن چند میلیون تومان هزینه می کند و دیگری در آرزوی خرید یک پراید معمولی دست به دعا برمی دارد. یک خانواده سه نفری در ویلای هزار میلیارد تومانی لواسان زندگی می کند که گاهی اوقات بین راهروها یا درختهایش گم می شود و در مقابل زن و شوهر جوانی به دلیل نداشتن یک آلونک ۴۰ متری و ناتوانی در پرداخت اجاره مسکن، کارشان به بحث وجدل می کشد و ناچار به جدایی می شوند. بی شک این افراد به نسبت آنچه دارند باید در تامین هزینه های کشور مشارکت کنند و به عبارت ساده تر، مالیات بیشتری بپردازند. اما نکته مهم اینجاست که همه چیز باید تابع یک قانون و برنامه مدون و مشخص باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت : اینکه هر روز قانونی وضع شود و مالیات جدیدی تعریف کنند، آشفته بازار مالیاتی را رقم می زند. به نظر می رسد بهترین گزینه آن است که دولت راهکاری برای دریافت یک کاسه و یک باره مالیات از اشخاص مشخص کند و باعث نگرانی اقشار گوناگون بابت داشته هایشان نشود یا راهکاری ارایه کند که مردم تکلیف خودشان را با سازمان امور مالیاتی بدانند.

مالیات برای املاک و خودروها

در همین راستا وزارت اقتصاد به استناد بند (ت) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور، آیین نامه اجرایی مرتبط با موضوع اخذ مالیات ازاملاک و خودروها را تدوین و جهت سیر مراحل بررسی به هیئت دولت ارائه کرد.بر اساس این آیین نامه وزارت خانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی موظفند داده ها و اطلاعات مالکیت املاک از قبیل مشخصات هویتی، نشانی اقامتگاه قانونی و شماره تلفن همراه و مشخصات ملک را حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور از طریق برخط حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٩ در اختیار این سازمان قرار دهند.هم چنین، نیروی انتظامی موظف است داده ها و اطلاعات مالکان خودروها از قبیل مشخصات هویتی، نشانی اقامتگاه قانونی و شماره تلفن همراه و مشخصات خودرو را حسب درخواست سازمان امور مالیاتی کشور از طریق برخط حداکثر تا پایان شهریور ماه ١٣٩٩ در اختیار این سازمان قرار دهد.سازمان امور مالیاتی نیز مجاز است با استفاده از ضریب همگن مناسب، ارزش واقعی واحد مسکونی را تعیین نماید ضمنا این سازمان می تواند از طریق ظرفیت قانونی کارشناس رسمی دادگستری نسبت به ارزش گذاری روز واحدهای مسکونی که برحسب بررسی های میدانی دارای معماری و شرایط خاص تشخیص داده می شوند، اقدام نماید.مطابق آیین نامه پیشنهادی، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مکلفند مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و خودروهای مشمول تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه ١٣٩٩ پرداخت کنند.گفتنی است، دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی مجاز به ثبت نقل و انتقال املاک و نیز نقل و انتقال و تعویض پلاک خودروهای مشمول مالیات موضوع این آیین نامه قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مربوطه نیستند.

ساعتهای میلیاردی

نکته مهم اینجاست که بسیاری از کالاها نیز شامل عنوان لوکس می شوند که شاید در آینده نزدیک مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. یکی از این اجناس، ساعت مچی است. واردکنندگان یک برند لوکس و لاکچری با ادعای دست ساز بودن ساعت ها، کلکسیونرهای ایرانی و افرادی که از اعتماد به نفس قابل توجهی برخوردار هستند را به عنوان گروه مخاطبان این محصول معرفی کردند. این محصولات در زمان ورود به بازار کشورمان در رنج قیمت پنج هزار تا یک میلیون دلار عرضه شد. رقمی که با احتساب دلار امروز سر به میلیاردها تومان می زند.«رنو پرته» مدیر منطقه خلیج فارس برند ژژلوکولتر در زمان رونمایی از این محصول گفته بود: بازار ایران بازاری جوان و قابل اتکاست و بسیاری از کلکسیونرهای ایرانی به راحتی می توانند مخاطبان این ساعت های گرانقیمت و لوکس باشند.

قیمت های نجومی برای همه کالاها

اما آنچه نباید نادیده گرفت، قیمت های نجومی برای بسیاری از کالاهاست. امروزه قیمت یک دستبند طلای معمولی از مرز ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده و یک سرویس جواهر نشان به میلیاردها تومان می رسد. فقط کافی است سری به جواهر فروشی ها بزنیم تا دهانمان باز بماند. البته قیمت های نجومی را می توان در همه چیز ردیابی کرد. امروزه علاوه بر کت و شلوار، لوازم خانگی، سرویس پیپ و این قبیل کالاها، قیمت اسب های مسابقه ای، سگ های دست آموز و… نیز نجومی شده اند. بنابر این از سازمان امور مالیاتی انتظار می رود سری هم به دارندگان این کالاها و حیوانات بزند تا شاید بتواند از آنها نیز مالیات بگیرد.

مالیات بر عایدی سرمایه

برای آنکه سازمان امور مالیاتی برای گرفتن مالیات سرگردان نشود و هر روز مجبور نباشد به سوی بخشی از اقتصاد نگاه درآمدی داشته باشد، لازم بود قانون جامع مالیاتی را تعریف کند که متاسفانه دولت به این فکر نبود و لایحه ای در این زمینه به مجلس ارایه نشد. به همین دلیل نمایندگان مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ارایه کردند که یک ماده از آن به مالیات بر سکه، ارز، سهام و سپرده بانکی اختصاص دارد. اما برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس این ماده را اولویت ندانسته و رویکرد مجلس را تقویت بازار سرمایه عنوان میکنند. در این رابطه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفت: هدف این است مالیات بر عایدی، جلوی فعالیت سوداگری را بگیرد. امروز بازاری به نام بازار سرمایه داریم که مسیر حرکت این بازار جذب نقدینگی برای سرمایه گذاری مولد در اقتصاد کشور است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: اگر روی سهام و سپرده بانکی مالیات دریافت شود یعنی خودمان بازار موازی را تحریک میکنیم . این موضوع از نگاه ما هم اساسا منتفی است.پورابراهیمی با بیان اینکه این موضوع مسیر خودش را می رود، گفت: مثلا مشوقهایی بگذاریم برای اینکه سود سهام شرکتها توزیع نشود و به سمت افزایش سرمایه برود که مفهوم این افزایش سرمایه، ایجاد تولید و اشتغال جدید است.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بهترین شرایطی که امروز میتواند عطش بازار را در خرید سهم، حجم قابل توجه نقدینگی کم کند، این است که روان شدن نقدینگی به سمت بازار از طریق تشکیل بازارهای اولیه دنبال شود.وی با بیان اینکه دولت اکنون بهترین فرصت را برای جذب منابع دارد، گفت:این وضعیت بازار که فرصت طلایی برای اقتصاد کشور است نباید تحت تاثیر مالیات بر عوایدی قرار گیرد و از نظر من این بحث منتفی است و نه تنها چنین کاری نخواهیم کرد بلکه تقویت بازار سرمایه اولویت ما است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....