تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 11:47
کد خبر : 65275

تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است

تورم نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است

 هرسال دریغ از پارسال تورم ۴۷ درصدی نه‌تنها توسط دولت جدید تاکنون به مرز مهار نرسیده بلکه هم چنان نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است.  مشاهدات نشان می‌دهد نرخ بسیاری از کالاهای اساسی هم چنان نقطه‌به‌نقطه و روزبه‌روز در حال افزایش است و در این راستا برخی از کارشناسان و کسبه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها تا

 هرسال دریغ از پارسال

تورم ۴۷ درصدی نه‌تنها توسط دولت جدید تاکنون به مرز مهار نرسیده بلکه هم چنان نقطه‌به‌نقطه در حال افزایش است.

 مشاهدات نشان می‌دهد نرخ بسیاری از کالاهای اساسی هم چنان نقطه‌به‌نقطه و روزبه‌روز در حال افزایش است و در این راستا برخی از کارشناسان و کسبه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها تا پایان سال روند افزایشی و شتاب قیمتی بیشتری هم در پیش رو داشته باشد.

بسیاری از محصولات غذایی و کالاهای اساسی موردنیاز مردم در طی ماه گذشته روند افزایشی داشت به‌گونه‌ای که گوشت مرغ از کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۳۱ هزار تومان تغییر قیمت داد و سایر کالاها نیز مانند رب گوجه یک کیلویی به ازای هر قوطی به مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان حالا به قیمت‌های ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان تغییر قیمت داده است.

برنج ایرانی هاشمی نیز که تا ماه گذشته به ازای هر کیلو ۳۸ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان قابل خریداری بود حالا با افزایشی جهشی به کیلویی ۵۳ الی ۵۸ هزار تومان و برنج‌های کشت دوم نیز حالا قیمت خود را به بیش از کیلویی ۶۰ هزار تومان رسانده‌اند.

 ناتوانی دولت در مهار گرانی
بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیمت اقلام موردنیاز خانواده‌ها از سال گذشته تاکنون دو برابر افزایش قیمت داشته است به‌گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم مرغ در سال گذشته از قیمت ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان در حال حاضر به کیلویی ۳۱ هزار تومان رسیده است.

بر همین اساس هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه‌یک نیز که در سال گذشته به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید در حال حاضر به کیلویی ۳۸ هزار تومان رسیده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،  گوشت گوساله نیز درحالی‌که سال گذشته به ازای هر کیلو ۷۹ هزار تومان عرضه می‌شد در حال حاضر به قیمت هر کیلو ۱۲۵ هزار تومان رسیده است.

شوک قیمتی
حسین فرودست کارشناس بازار سرمایه  اظهار می‌کند: عجیب اینجاست که باوجوداینکه دولت برای برخی کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است اما این کالاها درنهایت به قیمت آزاد به دست مردم می‌رسد!

وی بابیان اینکه برای دولتمردان کاملاً واضح و مبرهن است که طبقات جامعه در زیر این فشار گرانی و تورم لجام‌گسیخته کمر خم کرده‌اند لذا بهتر است یک‌بار برای همیشه دندان طمع را کنده و از شر این ارز ۴۲۰۰ تومانی که فقط برای عده‌ای خاص رانت ایجاد کرده است خلاص شویم.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر  وعده دولت برای اعطای کارت‌های اعتباری و معیشتی نیز توضیح می‌دهد: این نرخ تورم ۵۰ درصدی که اعلام می‌شود فقط در طول یک ماه اتفاق افتاده است درحالی‌که اگر شما میانگین شاخص تورم در سه سال اخیر را بررسی کنید متوجه می‌شوید که در بسیاری از اقلام مصرفی خانواده‌ها از ۱۵۰ تا ۳۵۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.

فرودست اظهار می‌کند: ما در حالی گوشت قرمز را به دست مصرف‌کننده کیلویی ۱۵۰ هزار تومان می‌رسانیم که هنوز هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی وارد می‌کنیم و به تولیدکننده یارانه می‌دهیم و لذا این موضوع نشان می‌دهد که چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است.

وی اذعان می‌کند: از همین رو دولت تصمیم دارد تا با آزادسازی قیمت‌ها برخی رانت‌ها را در این حوزه حذف کند اما چون می‌داند شوک قیمتی بسیار بزرگی به بازار و اقتصاد و هم‌چنین مردم وارد می‌شود لذا طرح‌هایی را مطرح می‌کند تا مردم را دلگرم کند.

ما در حالی گوشت قرمز را به دست مصرف‌کننده کیلویی ۱۵۰ هزار تومان می‌رسانیم که هنوز هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی وارد می‌کنیم و به تولیدکننده یارانه می‌دهیم و لذا این موضوع نشان می‌دهد که چیزی از ارز ترجیحی عاید سفره مردم نشده است

فرودست اظهار می کند: البته یک موضوع را نباید فراموش کرد آن‌هم حجم پولی است که توسط این کارت‌ها به بازار سرازیر می‌شودچرا که کارت‌های اعتباری یا مدل‌های شبیه به آن حجم بزرگی از نقدینگی را وارد بازار می‌کند که خود تورم‌زا است و به دلیل افزایش تورم در کشور به‌سرعت هم بی‌اعتبار می‌شوند و مانند یارانه نقدی، ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی عنوان می کند: ما یک بار دیگر هم این تجربه را در دولت های قبل در قالب یارانه و آزاد سازی قیمت ها داشتیم و لذا نتایج و برایند مطلوبی برایمان نداشته است.

افزایش تورم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای استان در شهریورماه سال جاری ۴۴.۴ درصد برآورد شده است بیان کرد: این نرخ نسبت به ماه قبل نیم درصد افزایش‌یافته است.

رضا جمشیدی اظهار کرد: این شاخص برای خانوارهای شهری و روستایی استان به ترتیب ۴۳.۶ و ۴۷.۲ درصد است که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۶ صدم درصد افزایش و دو صدم درصد کاهش داشته است.

وی گفت: این شاخص البته برای کل کشور ۴۳۷  و هفت دهم درصد است که نسبت به ماه قبل نیم درصد افزایش داشته است.

وی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری را نیز برای کل خانوار استان  ۴۷ و دو دهم  درصد اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به ماه قبل ۹ صدم درصد افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بیان کرد: نرخ تورم در شهریورماه سال جاری نسبت به ماه قبل برای کل خانوار استان و مناطق شهری و روستایی ۳ و نیم درصد بود که نسبت به ماه قبل در کل استان و مناطق شهری به ترتیب ۹ صدم درصد و ۱.۲ درصد افزایش و در مناطق روستایی دوصدم درصد کاهش داشته است که این شاخص برای کل کشور ۳ و ۹ دهم درصد بود که نسبت به ماه قبل ۷ صدم درصد افزایش دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....