تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 اسفند 1400 - 19:32
کد خبر : 79918

تورم ترکیه از ایران سبقت گرفت

تورم ترکیه از ایران سبقت گرفت

نرخ تورم‌ سالانه ترکیه در ماه فوریه به بیش از ۵۴ درصد رسید. نرخ تورم این کشور در ژانویه حدود ۴۸ درصد بود. رشد قیمت انرژی و تضعیف ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی را دلیل اصلی نرخ تورم ترکیه مطرح می‌کنند.  تورم ترکیه در ماه فوریه به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر

نرخ تورم‌ سالانه ترکیه در ماه فوریه به بیش از ۵۴ درصد رسید. نرخ تورم این کشور در ژانویه حدود ۴۸ درصد بود. رشد قیمت انرژی و تضعیف ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی را دلیل اصلی نرخ تورم ترکیه مطرح می‌کنند.

 تورم ترکیه در ماه فوریه به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسید که ناشی از کاهش لیر و افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی بود.

قیمت‌های مصرف‌کننده ماه گذشته در مقیاس سالانه ۵۴.۴ درصد افزایش یافت که نسبت به ۴۸.۷ درصد ژانویه افزایش محسوسی داشت. برآورد میانه در نظرسنجی بلومبرگ از ۲۲ تحلیلگر، صعود تا ۵۲.۵ درصد را پیش‌بینی می‌کرد.

در همین حال تورم ماهانه ترکیه ۴.۸ درصد شد که در یک نظرسنجی جداگانه به صورت میانگین ۳.۷۵ درصد پیش‌بینی شده بود.

در این شرایط، قیمت دلار در ترکیه امروز با رشد ۰.۸ درصدی ۱۴.۱۴ لیر رسید.

قیمت دلار در ترکیه امروز با رشد ۰.۸ درصدی ۱۴.۱۴ لیر رسید
Loading...

در زیر مهمترین نکات گزارش تورم منتشر شده توسط ترکیه آمده است:

  • قیمت تولیدکننده در طول ماه ۷.۲ درصد افزایش یافت و تورم سالانه را به ۱۰۵ درصد رساند.
  • نرخ تورم در انرژی از ۷۶.۴ درصد در ژانویه به ۸۳درصد رسید که دلیل اصلی آن هزینه بنزین و برق است. ترکیه اخیراً مالیات بر مصرف برق خانگی را کاهش داده است، اما تأثیر آن تنها از ماه مارس قابل مشاهده خواهد بود.
  • افزایش قیمت سالانه مواد غذایی که تقریباً یک چهارم سبد مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهد، از ۵۵.۶ درصد به ۶۴.۵ درصد افزایش یافت، حتی پس از اینکه دولت مالیات بر مواد غذایی را کاهش داد.
  • شاخص تورم اصلی که تأثیر اقلام پرنوسان مانند غذا، انرژی و طلا را از بین می‌برد، از ۳۹.۵ درصد در ژانویه به ۴۴.۱ درصد افزایش یافت.

 

نرخ بهره حقیقی ترکیه، منفی ۴۰ درصد

به گزارش اقتصاددان یه نقل از بورسان،  این شتاب در تورم، نرخ بهره واقعی (تعدیل شده با تورم) ترکیه را به حدود منفی ۴۰ درصد می‌رساند که پایین‌ترین بازده واقعی در بین بازارهای نوظهور است.

تورم قیمت خرده‌فروشی در استانبول، پایتخت تجاری ترکیه، در ماه گذشته از ۵۰.۹ درصد در ژانویه به ۵۵.۳ درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی این کشور جلسه بعدی تعیین نرخ بهره را ۲۶ اسفند برگزار می کند.

بانک مرکزی ترکیه پس از کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۱، برای دومین ماه در ماه فوریه نرخ بهره را حفظ کرد. این کاهش موجب سقوط لیر شد که افزایش قیمت مصرف‌کننده را تسریع کرد. اگرچه لیر در اوایل ثبات خود را حفظ کرد، اما در بحبوحه تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، پول محلی در سال جاری حدود ۵.۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرخطر اجتناب کردند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....