تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 21:14
کد خبر : 68065

تورم آبان سکته کرد

تورم آبان سکته کرد

با وجود اینکه فشار گرانی‌ها همچنان کمر غالب اقشار کشور را خم کرده، اما آخرین داده‌های مربوط به مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در آبان ماه ۱۴۰۰ در مسیر کاهشی قرار گرفته است، اما آیا این کاهش تورم به معنای کاهش گرانی‌ها است و در ادامه سال ادامه خواهد یافت؟ بر اساس این گزارش،

با وجود اینکه فشار گرانی‌ها همچنان کمر غالب اقشار کشور را خم کرده، اما آخرین داده‌های مربوط به مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در آبان ماه ۱۴۰۰ در مسیر کاهشی قرار گرفته است، اما آیا این کاهش تورم به معنای کاهش گرانی‌ها است و در ادامه سال ادامه خواهد یافت؟

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه(مقایسه قیمت‌ها با ماه قبل) در آبان به ۲٫۵ درصد رسیده که نسبت به مهرماه افت ۱٫۲ درصدی را نشان می‌دهد. تورم نقطه‌ای(مقایسه قیمت‌ها با ماه مشابه سال قبل) نیز با ۳٫۵ درصد کاهش از ۳۹٫۲ درصد به ۳۵٫۷ درصد رسیده است. اما نکته جالب در این میان این است که تورم گروه کالاهای خوراکی و آَشامیدنی با افت نسبتا چشم‌گیری نسبت به مهر ۱۴۰۰ همراه شده است. در آبان ماه تورم نقطه‌ای این گروه بیش از ۱۴ درصد و تورم ماهانه آن حدود ۲ درصد نسبت به مهر کاهش داشته است.

تورم ماهانه و نقطه‌ای آبان و مهر ۱۴۰۰
8c20ca12 94f6 49b9 9fa8 fb3d73e058fa MonNov222021 اقتصاددان نوشته

چرا با وجود گرانی‌ها تورم کم شد؟

سوال این است راز اینکه با وجود گرانی‌های کمرشکن قیمت‌ها، نرخ تورم در سطح پایینی قرار دارد، چیست؟

اول اینکه باید در نظر داشت که کاهش تورم نه به معنای افت قیمت‌ها بلکه به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌ها است. یعنی این اعداد نشان می‌دهد که میزان رشد قیمت‌ها در آبان ماه کمتر از میزان افزایش آنها در مهر بوده است. البته که یکی از دلایل آن تبعیت از الگوی فصلی است. در واقع در مهر ماه به دلیل تغییر فصل، شروع مدارس و دانشگاه‌ها معمولا تورم افزایش می‌یابد و طبیعتا با کاهش تب خرید یا افزایش تولید برخی میوه‌ها و سبزیجات نوبرانه در آبان قیمت‌ها قدری افت می‌کند.

اما عامل دیگر ریشه در جهش تورمی دارد که از اوایل سال ۹۹ در کشور تجربه شده است، در واقع افت تورم نقطه‌ای در سال جاری ادامه الگویی است که در ۴ سال اخیر تکرار شده است. به این معنا که در یک سال تورم نقطه‌ای به شدت افزایش می‌یابد و در سال بعد از آن رو به کاهش می‌گذارد. دلیل این مسئله نیز فرمول محاسبه تورم نقطه‌ای است که در واقع از مقایسه قیمت‌ها در یک سال نسبت به سال قبل آن به دست می‌آید.

در شرایطی که تورم در یک سال به شکل چشم‌گیری زیاد بوده، رشد نسبی قیمت‌ها در سال بعد از آن کمتر است. آنچه در دو سال گذشته در آمار تورمی رخ داده نیز این بوده که در سال ۹۹ از ابتدای سال روند افزایشی نرخ تورم آغاز شد. در حالی که تورم ماهانه در مهرماه به اوج خود رسید و در آبان ۹۹ همزمان با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا در مسیر کاهشی قرار گرفت، رشد تورم نقطه‌ای (که در واقع مقایسه قیمت‌ها با ماه مشابه سال قبل است) تا فروردین ماه سال جاری ادامه یافت.

اما از اردیبهشت ماه روند کاهشی تورم نقطه‌ای شروع شده و احتمالا این روند تا پایان سال جاری ادامه یابد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم نقطه‌ای تا پایان سال به حدود ۳۰ درصد برسد، این در حالی است که این نرخ در فروردین ماه حدود ۵۰ درصد بود.

این درست الگوی است که در دو سال ۹۷ و ۹۸ نیز رخ داد. در سال ۹۷ با خروج ترامپ از برجام کشور با شوک تورمی مواجه شد. هرچند کاهشی در قیمت اقلام کالایی در سال ۹۸ رخ نداد، اما ایجاد ثبات نسبی موجب شد که تورم نقطه‌ای مسیر کاهشی را طی کرد. تورم در سالهای ۹۱ و ۹۲ نیز الگوی مشابهی داشته است.

آمار تورم نقطه‌ای و ماهانه از فروردین ۹۱ تا آبان ۱۴۰۰
9b1f9ca4 0ee9 4989 b33d 8a909748bc01 MonNov222021 اقتصاددان نوشته

کاهش تورم خوراکی‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  اما از دیگر نکات قابل توجه گزارش آبان مرکز آمار از تورم، کاهش چشم‌گیر نرخ تورم اقلام خوراکی‌ است. اقلام خوراکی چه در تورم ماهانه و چه در تورم نقطه‌ای افت نسبتا چشم‌گیری نسبت به مهر ماه داشته اند.

تورم ماهانه اقلام خوراکی در آبان ۳٫۱ درصد بوده، در حالی که این عدد در مهر ۱۴۰۰ حدود ۵ درصد بوده است. همچنین تورم نقطه‌ای به ۴۷ درصد رسیده در حالی که این رقم در مهر ۱۴۰۰ بیش از ۶۱ درصد بوده است. افزایش میوه و سبزیجات فصلی است. به طور مثال میوه‌هایی چون نارنگی و پرتقال در آبان ارزانتر از مهرماه هستند. اینگونه موارد موجب شده که تورم میوه‌ها که در مهر بیش ۱۲ درصد بود در آبان حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۲ درصد برسد. تورم سیبزیجات نیز در آبان نسبت به مهر کاهشی بوده است.

یکی دیگر از مسائلی که موج افزایش نسبتا شدید تورم خوراکی‌ها در مهرماه شد، افزایش نرخ برخی محصولات لبنی بود که تورم این گروه را به ۷٫۳ درصد رسانده بود، اما با اعمال این قیمت‌ها در مهرماه روند رشد قیمت این گروه در آبان کاهش یافت و تورم آن به حدود ۲٫۶ درصد رسیده است.

نمود رشد قیمت خودرو در آمار تورمی

تورم کالاهای غیر خوراکی و خدمات هم هرچند کمتر از گروه خوراکی اما کم و بیش کاهشی بوده است. این گروه تورم ماهانه ۲٫۱ درصدی داشته که حدود یک درصد کمتر از تورم مهرماه بوده است. اما تورم نقطه‌ای این گروه حدود ۳۰٫۲ درصد بوده که نسبت به تورم مهرماه کمتر از یک درصد رشد داشته است. مهمترین عامل این رشد البته افزایش نرخ دلار در آبان ماه و افزایش قیمت خودرو در این ماه بوده که خود را در تورم گروه حمل و نقل نشان داده است. تورم گروه حمل و نقل در آبان ۳٫۴ درصد بوده در حالی که این رقم در مهر ماه ۱٫۵ درصد بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....