تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 19:27
کد خبر : 74701

توافق موقت وین باعث سقوط قیمت مسکن می‌ شود؟

توافق موقت وین باعث سقوط قیمت مسکن می‌ شود؟

مذاکرات وین بسیاری از بازارهای ایران را در بلاتکلیفی نگه داشته است. حالا دور هشتم گفتگوهای احیای برجام با اخبار امیدوارکننده‌تری همراه بوده است. آنقدر که قیمت دلار را به کانال ۲۸ هزار تومان برگرداند اما احیای برجام چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟ اقتصاددان؛ بلاتکلیفی بازارهای ایران بیش از یکسال است که ادامه

مذاکرات وین بسیاری از بازارهای ایران را در بلاتکلیفی نگه داشته است. حالا دور هشتم گفتگوهای احیای برجام با اخبار امیدوارکننده‌تری همراه بوده است. آنقدر که قیمت دلار را به کانال ۲۸ هزار تومان برگرداند اما احیای برجام چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

اقتصاددان؛ بلاتکلیفی بازارهای ایران بیش از یکسال است که ادامه دارد. از آبان سال گذشته که جو بایدن به کاخ سفید راه یافته است، بازارهای ایران در انتظار احیای برجام بوده‌اند اما این انتظار طولانی‌ شده و بیش از یکسال است که بیم و امید احیای برجام یا تداوم تحریم بر بازارهای ایران سایه افکنده است.

در این میان و در شرایطی که معاملات در سایر بازارها قفل شده، بازار مسکن در آبان و آذر ماه امسال رشد قابل توجه معاملات را به ثبت رسانده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی معاملات مسکن در آذر امسال ۲۸۲.۵ درصد نسبت به آذر پارسال رشد داشته است؛ اما معامله‌گران بازار مسکن چه چشم‌اندازی از آینده دارند که این چنین به تکاپو افتاده‌اند؟ آیا احیای برجام قیمت مسکن را در سراشیبی قرار می‌دهد؟

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره چشم‌انداز خود از بازار مسکن با احیای برجام به مهر گفته است: تورم بازار مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک صفر بوده است و با فضای امیدوارکننده‌ای که در مذاکرات ۱+۴ ایجاد شده احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن گفت: عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهمترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست کم ثبات این بازار در میان مدت مواجه باشیم.

حسن محتشم، کارشناس مسکن هم پیش از این به اقتصاد آنلاین گفته بود: سال گذشته، بازار مسکن رفتاری متفاوت با امسال داشت. در این موقع معاملات پایین آمده بود و قیمتها رو به افزایش بود. امسال معاملات بیشتر شده و روند رشد قیمت کُند شده است. در بهمن ماه ممکن است شاهد خرید و فروش بیشتری هم باشیم. آن هم به این دلیل است که برخی افراد برای مصون ماندن از تورم سال آینده اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

او تاکید کرد: مذاکرات وین و مساله رفع تحریمها موضوع مهمی است که در اقتصاد کلان کشور تاثیر دارد. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد با کاهش قیمت ارز مواجه می‌شویم و ارزش پول ملی بالا می‌رود. به نظر می‌رسد حتی مقطعی، قیمت دلار کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. در این صورت رشد قیمت کالاهای خارجی، متوقف خواهد شد و بعضا روند قیمتها معکوس می‌شود. قیمت مسکن نیز در واحدهای کوچک و ارزان قیمت ثابت می‌ماند و در واحدهای لوکس و گران قیمت افت خواهد کرد.

عباس زینعلی، دیگر کارشناس بازار مسکن هم به ایسنا گفته است: من تحرک فعلی بازار املاک را رونق نمی‌بینم؛ چرا که مصرف‌کننده واقعی قدرت خرید ندارد و تا زمانی که این توان ایجاد نشود ظرفیتی در بازار به وجود نخواهد آمد. برخی از فعالان اقتصادی در بازارهای موازی امکان سرمایه‌گذاری را ندارند تا بتواند سود قابل ملاحظه ای ببرند، به همین دلیل برای افزایش یا تثبیت سرمایه در شرایط تورمی به سمت مسکن آمدند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در سرنوشت بازار مسکن اثرگذار خواهد بود گفت: اخباری که از مذاکرات شنیده می‌شود در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در تمامی بازارها تاثیرگذار است. به هر حال بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور به صورت سپرده‌گذاری مردم در بانکها است که در صورت نتیجه بخش بودن برجام می‌تواند خارج شود و به هریک از بازارهای مسکن، بورس، طلا، ارز یا ارزهای دیجیتال ورود کند.

زینعلی تاکید کرد: به ثمر رسیدن برجام به رونق معاملات مسکن منجر می‌شود اما همانطور که گفتم ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد. دست کم در کوتاه مدت این احتمال بعید است. پیش بینی بنده این است که تا پایان سال همین روند ریزنوسانات را در بازار مسکن خواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....