تاریخ انتشار : شنبه 13 فروردین 1401 - 22:09
کد خبر : 82999

پیآمدهای توافق یا عدم توافق با آمریکا

پیآمدهای توافق یا عدم توافق با آمریکا

پیآمدهای توافق یا عدم توافق با آمریکا با توجه به هم گروهی تیم ملی فوتبال ایران با تیم های آمریکا و انگلیس ، موضوع توافق ایران و آمریکا بیشتر در ذهن ها جای خود را باز می کند. در این نوشتار موضوع مذاکره، گفتگو و توافق با کشور آمریکا تجزیه و تحلیل می شود برای

پیآمدهای توافق یا عدم توافق با آمریکا

با توجه به هم گروهی تیم ملی فوتبال ایران با تیم های آمریکا و انگلیس ، موضوع توافق ایران و آمریکا بیشتر در ذهن ها جای خود را باز می کند. در این نوشتار موضوع مذاکره، گفتگو و توافق با کشور آمریکا تجزیه و تحلیل می شود
برای این منظور سوالاتی مطرح و سعی می شود. پاسخ های برای آنها یافت شود
۱- آیا توافق موجب رفع مشکلات کشور می شود؟
پاسخ . هرچند مهمترین عامل مشکلات کشور ناشی از تحریم ظالمانه آمریکایی ها است ولی الزاما هر توافقی موجب حل مشکلات کشور نمی شود. چون در توافق برجام مقرر شد با ایجاد محدودیت در صنعت هسته ای ، تحریم های بازرگانی خارجی ایران کاهش یابد. این توافق یک توافق مصلحتی بود. این توافق یک توافق عقلی و منطقی نبود.
چون ایران یک صنعت هسته ای صلح آمیز داشته و دارد . با این صنعت امکان ساخت سلاح هسته ای وجود نداشته و ندارد. یکبار آمریکایی ها با تبلیغات دروغین در مورد جنبه‌های نظامی صنعت هسته ای، تحریم های مختلفی را اعمال کردند. سپس با مذاکرات طولانی موافقت کردند با ایجاد یکسری محدودیت و نظارت ها بیشتر کلیه تحریم ها را لغو کنند. این توافق نامه تحت عنوان برجام شناخته می شود. این توافق یک مصلحت برای ایران بود . چون با محدودیت در حوزه هسته ای صلح آمیز ، تجارت خارجی ایران از تحریم ها خارج می شد. این توافق عقلی و منطقی نبود. چون بین حوزه علوم و تکنولوژی هسته ای هیچ رابطه ای منطقی با تجارت خارجی وجود ندارد. علوم و تکنولوژی هسته ای صلح آمیز برای تولید محصولات پزشکی ، تولید برق ، تولید کشاورزی و صنعتی کاربرد دارد. در ضمن تا کنون هیچ کشوری دانشمندان هسته ای را که تکنولوژی نوینی را پایه گذاری کرده اند، برای موضوع تجارت خارجی محدود نمی کند. یعنی توسعه و پیشرفت درونزای داخلی خود را فدای تجارت خارجی نمی کند. از طرف دیگر در توافق برجام سوال اصلی منفعت اقتصادی است که دو طرف از آن بهره مند می شوند. منفعت ایران در این توافق کاهش تحریم های بین المللی بود. منفعت آمریکا از این توافق چه بود؟ به عبارت دیگر آمریکا از محدودیت صنعت هسته ای ایران چه منفعتی نصیب خود می کنند؟ پاسخ این است هیچ . در نتیجه توافق برجام هیچ توجیه عقلی و منطقی نداشت.
آمریکایی ها از توافق برجام خارج شدند، سپس خواسته های دیگری برای رفع تحریم مطرح کردند. با این اقدام ترامپ کلیه مصالح ایران در این توافق از بین رفت. به عبارت دیگر این توافق دیگر هیچ توجیه مصلحتی هم برای ایران ندارد.
ترامپ رییس جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا برای رفع تحریم ها علاوه بر مسایل مطروحه در برجام ، شروط ۱۲ گانه را مطرح کردند.که به شرح زیر می باشد.
اولین :ایران باید همه جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش را به آژانس اتمی اعلام کند.
دومین : توقف غنی سازی وآب سنگین در ایران
سومین : دسترسی بدون قید و شرط آژانس به تمامی مکانهای ایران
چهارمین: ایران باید توسعه برنامه موشکی بالستیک و پرتاب موشک‌ هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند را متوقف کند.
پنجمین : ایران تمامی شهروندان آمریکایی را از زندان آزاد کند.
ششمین ایران باید به حمایت از “گروههای تروریستی مثل حزب الله و حماس را پایان دهد..
هفتمین: ایران به حاکمیت عراق احترام گذاشته و اجازه دهد نیروهای بسیجی مردمی عراق، خلع سلاح شوند.
هشتمین: ایران با ختم حمایت از حوثی ها، از یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن حمایت کند.
نهمین : خروج ایران از سوریه
دهمین: توقف حمایت از طالبان و القاعده در افغانستان
یازدهمین: توقف حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از تروریسم
دوازدهمین: ایران باید به تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا هستند پایان دهد.
وقتی ایران بنا به مصلحت یک کار غیر عقلایی را در زمینه محدودیت تکنولوژی صلح آمیز هسته ای را پذیرفت آمریکا ضمن برگشت کلیه تحریم ها ۱۲ خواسته دیگر را مطرح کرد که عملا ایران و یا هر کشور دیگری امکان اجرای آنرا ندارد. یعنی ایران اگر بخواهد هم نمی تواند این ۱۲ شرط را اجرا کند. لذا معلوم می شود که آمریکایی ها اساساً نمی خواهند تحریم ها را بردارند.
یک فرض محال را دوباره مطرح می کنیم. اگر ایران بخواهد این ۱۲ شرط را انجام دهد، آیا خواسته های آمریکا در شرایط ۱۲ گانه به مصلحت کشور است؟
به عبارت دیگر اگر خواسته های ۱۲ گانه ترامپ وپمپئو را بپذیریم مشکلات کشور حل می شود؟
پاسخ این است اگر شروط ۱۲ گانه را بپذیریم کشور نابود می شود.
آیا با پذیرش این شروط ۱۲ گانه کشور پیشرفت می کند؟
پاسخ این است نخیر کشور پیشرفت نمی کند. نه تنها کشور پیشرفت نمی کند که درگیر یکسری مسائل حاشیه ای می شود. که درگیر شدن در این مسایل حاشیه ای موجب نابودی کشور می شود.
حالا سوال را جور دیگری مطرح کنیم. آیا اگر ایران ۱۲ شرط را بپذیرد ، آمریکا تحریم ها را حذف و ایران می تواند از فواید ارتباطات بین المللی استفاده کند؟
جواب این است ممکن است آمریکا تحریم ها را بصورت مقطعی کم کنند. ولی در مورد برداشتن تحریم ها آمریکا هیچ تضمینی نمی دهد . و هیچ اعتمادی به آمریکا نیست. از طرف دیگر چون در این مذاکرات آمریکا هیچ منفعت اقتصادی را دنبال نمی کند و بیشتر تضعیف امنیتی ایران را دنبال می کند. در نتیجه آمریکا هیچ گاه تحریم ها را حذف نخواهد کرد. در ضمن در شروط ۱۲ گانه ترامپ و پمپئو ، امریکا هیچ منفعت اقتصادی دنبال نمی کند. بلکه در توافق برجام و شروط ۱۲ گانه موضوعات امنیتی و تضعیف اقتدار و قدرت ایران را دنبال می کند. در نتیجه توافق نه به مصلحت کشور ایران است و نه عقلی و منطقی است.
سوال آیا روش کار بایدن با ترامپ متفاوت است؟
پاسخ این است خیر چون بایدن هم مثل ترامپ خواسته های فراتر از برجام دارد. مهمترین مسئله ای که بایدن نمی خواهد هیچ گاه تحریم ها را حذف کند. تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. اگر آمریکا همه تحریم ها را حذف کند و این تحریم را حذف نکند. می تواند به استناد همین بند دوباره کل ایران را تحریم کند. و طرف های تجاری ایران را بدلیل ارتباط با ایران تحریم کند. پس فرقی بین بایدن و ترامپ نیست.
سوال آیا نماینده آمریکا که طرف مذاکر ه است، بپذیرد که تحریم ها برداشته شود. آیا تحریم ها ی غیر قانونی بر علیه ایران برداشته می شود؟
پاسخ نه، اگر نماینده و رییس جمهور فعلی آمریکا بپذیرد که تحریم ها برداشته شود. طبق قانون آمریکا امکان حذف هیچ کدام از تحریم ها وجود ندارد. چون تحریم های ایران با آرای بیش از دو سوم نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنا آمریکا ، بعد از برجام وضع شده است. و رییس جمهور وقت یعنی ترامپ هم آنرا تایید کرده. و در آمریکا این یعنی قانون لایتغیر. این قانون وقتی از بین می رود که دوسوم نماینده مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر علیه آن رای بدهند که این در شرایط فعلی امکان پذیر نیست
سوال چرا آمریکایی ها بدنبال مذاکره هستند؟
آمریکایی ها حفظ مذاکرات را برای کنترل جو روانی بازار نفت می خواهند. ولی در مورد توافق مسأله چیز دیگری است.

الف _ آیا کشورهایی که قبلاً مانند ایران با آمریکا توافق کرده اند موفق بوده اند؟ ومشکلاتشان حل شده است ؟
پاسخ این سوال منفی است. چون ابتدا فردی به نام گورباچوف با آمریکایی ها مصالحه و توافق کرد . کشور شوروی از بین رفت.
دومین نفر صدام حسین بود آمریکایی ها او را برکنار و اعدام کردند و کشور عراق را اشغال کردند.
سومین نفر معمر قذافی بود که ایشان هم از بین رفت
پس مصالحه و توافق با آمریکا مشکلات هیچ کشوری را حل نکرده
ب_ آیا کشورهایی که با آمریکا جنگیده اند موفق بوده اند‌؟
دو کشور کوبا و کره شمالی حدود ۶۰ سال است که با آمریکا جنگیده اند
هر چند این دو کشورکره شمالی و کوبا وجود دارند و از بین نرفته اند ولی نتوانسته اند مشکلات کشور خود را حل کنند. پس کره شمالی و کوبا الگوی خوبی برای کشور ما نیست. یعنی عدم مذاکره و گفتگو راه حل خوبی نیست.
ج_ آیا کشورهایی هستند که با آمریکا مشکل داشته باشند و پیشرفت کنند ؟
پاسخ . بله .کشورهایی بوده اند که نه مصالحه کرده اند و نه جنگیده اند بلکه رفته اند مذاکره کرده اند و مشکلات خودشان را حل کرده اند. تسلیم هم نشده اند. بلکه دایم با کشور آمریکا مذاکره هم کرده اند مثل کشورهای چین ، هند، اینها موفق شده اند. پس در نتیجه کشور ایران باید باب مذاکره و گفتگو با آمریکا را بصورت مستقیم یا غیر مستقیم را باز بگذارد و مشکلات داخلی خود را حل و فصل کند.
سوال . مسولین برای اینکه مشکلات کشور را حل کنند چه کاری باید انجام دهند؟
پاسخ نه تسلیم شوند و نه نبرد کنید.
باید مشکلات داخلی را شناسایی و حل گردد. مذاکره را هم بصورت مستقیم و غیر مستقیم ادامه دهند
اصلا کار وزارت خارجه مذاکره کردن است. اگر نتیجه مذاکره مناسب باشد توافق کنند و اگر مناسب نبود باز هم مذاکره کنند تا توافق خوب حاصل شود.
۲- آیا توافق با آمریکا در زمینه های دیگر وجود دارد؟
در سالهای گذشته بدلیل نداشتن رابطه با آمریکا یکسری مسائل لاینجل و انباشته بین ایران و آمریکا وجود داشته و دارد ، که امکان حل آنها در کوتاه مدت وجود ندارد. ولی در مسائل جدید، اگر باب مذاکره باز باشد، امکان حل مشکلات آن وجود دارد و شاید در بلند مدت مسائل قبلی هم حل و فصل شود.
۳- آیا مراوادات فرهنگی و ورزشی، موجب توافقات بین ایران و آمریکا می شود؟
شاید در کوتاه مدت نتوان در این مورد اظهار نظر کرد ولی در بلند مدت با مراوادت فرهنگی و ورزشی و تماس های دیپلماتیک همه غیر ممکن ها، امکان پذیر می گردد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....