تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 فروردین 1399 - 20:54
کد خبر : 7762

تهدید ملخ‌ها برای اقتصاد چقدر جدی است؟

تهدید ملخ‌ها برای اقتصاد چقدر جدی است؟

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی   یک کارشناس اقتصادی معتقد است اگر ملخ‌ها به مزارع کشاورزی حمله کنند عرضه برخی محصولات کاهش می‌یابد و باعث افزایش قیمت آنان می‌شود، همچنین روی نرخ رشد اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است. به گزارش تجارت‌نیوز، پس از سیلاب‌هایی که طی یک

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

 

یک کارشناس اقتصادی معتقد است اگر ملخ‌ها به مزارع کشاورزی حمله کنند عرضه برخی محصولات کاهش می‌یابد و باعث افزایش قیمت آنان می‌شود، همچنین روی نرخ رشد اقتصادی کشور نیز تاثیرگذار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از سیلاب‌هایی که طی یک سال اخیر گریبان‌گیر کشاورزان شده، حالا حمله ملخ‌ها به محصولات کشاورزی آنان را تهدید می‌کند.

روز گذشته سخنگو سازمان حفظ نباتات با اعلام این که حجم ورودی ملخ‌ صحرایی به کشور نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر بیشتر شده از احتمال ورود دسته‌های ملخ از کشورهای عمان، کویت و امارات به ایران طی چند روز آینده خبر داد.(ایسنا)

حمله ملخ‌ها چه خسارات اقتصادی به بار می‌آورد؟

فاطمه پاسبان، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مناطقی که معمولا قطب تولید بخشی از محصولات کشاورزی هستند، مثلا در جنوب کشور و استان خوزستان محصولاتی مانند گندم و سبزیجات کشت می‌شود، اگر در معرض حمله ملخ‌ها قرار گیرند ولی پیشگیری و مدیریت نشود ممکن است مزارع نابود شوند، محصولات از بین برود و قابل عرضه به بازار نباشد.

وی افزود: خسارت وارد شده به بخش کشاروزی در مناطق مورد هجوم ملخ‌ها، عرضه برخی محصولات را کاهش داده و باعث افزایش قیمت آنان می‌شود. در شرایط کنونی که با بحران کرونا نیز مواجه هستیم و انتقال محصولات از مناطق تولیدی به مناطق مصرف با کندی و وقفه صورت می‌گیرد، کاهش عرضه نیز احتمال افزایش قیمت در بازارهای مصرف را افزایش می‌دهد.

نرخ رشد اقتصادی و تورم چه می‌شود؟

این کارشناس اقصادی معتقد است: اگر محصولات کشاورزی در مواجه با حمله ملخ‌ها به ضایعات تبدیل شود و تولیدکننده محصولی را برای فروش و درآمد نداشته باشد؛ دولت باید به این کشاورزان کمک کند و جبران خسارت نماید که با توجه به وضعیت مالی دولت، موجب افزایش کسری بودجه و تورم بیشتر می‌شود.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ تنها بخشی که دارای رشد مثبت بوده، بخش کشاورزی بوده که رشدی معادل ۳٫۲ درصد طی دوره مذکور نسبت به دوره مشابه سال ۹۷ به ثبت رسانده است.

وی در خصوص تاثیر این اتفاق بر نرخ رشد اقتصادی کشور گفت: چون بخشی از رشد اقتصادی ما به تولید محصولات کشاورزی وابسته است، افزایش خسارات ناشی از هجوم ملخ‌ها به تولیدات کشاورزی، رشد اقتصادی کشور نیز متاثر می‌شود.

 

https://bit.ly/3c5RCbO

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....