تاریخ انتشار : جمعه 28 خرداد 1400 - 22:21
کد خبر : 50599

تهدید جدی صادرات گاز ایران

تهدید جدی صادرات گاز ایران

بازار عراق از دست می‌رود؟ افزایش تولید نفت عراق به افزایش تولید گاز همراه نفت این کشور منجر می‌شود. این در حالی است که تولید نفت ایران با تحریم سقوط قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین مساله برای نگرانی جدی برای بازار صادرات گاز ایران به عراق ایجاد کرده است. اگر این معادله را کنار

بازار عراق از دست می‌رود؟

افزایش تولید نفت عراق به افزایش تولید گاز همراه نفت این کشور منجر می‌شود. این در حالی است که تولید نفت ایران با تحریم سقوط قابل ملاحظه‌ای داشته است و همین مساله برای نگرانی جدی برای بازار صادرات گاز ایران به عراق ایجاد کرده است.

اگر این معادله را کنار سایر اتفاقات بازار گاز منطقه قرلر دهیم متوجه می‌شویم که بازار صادرات گاز ایران با تهدید جدی روبرو شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ،   روسیه چندی پیش بازار گاز پاکستان را از دست ایران خارج کرد و با وجود آنکه ایران از سال ۱۹۹۰ میلادی خط لوله صلح را برای انتقال گاز ایران تا مرز پاکستان کشیده است، این کشور قراردادهای واردات گاز خود را به صورت بلندمدت با روسیه و ترکمنستان امضا کرد.

از سویی با کشف یک میدان گازی بزرگ در دریای سیاه ترکیه، ممکن است ترکیه هم در آینده نه چندان دور از واردات گاز ایران، بی‌نیاز شود.

این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران چندی پیش در مجلس اعلام کرد که برای نگهداری ظرفیت فعلی تولید گاز نیاز به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و حالا با وجود تحریم عملا تهیه چنان رقم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت گاز دشوار و حتی غیرممکن است.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در این باره  توضیح می‌دهد: تولید نفت و در نتیجه گاز عراق بسیار بیشتر از ماست اما در زمینه ذخایر گازی، ما در دنیا اول هستیم و عراق در مرتبه‌های بعدی ما قرار دارد. گرچه موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت گاز ایران یک چالش بسیار جدی برای تولید و صادرات گاز ایران است.

خطیبی ادامه می‌دهد: البته باید این نکته را در نظر بگیریم که عراق در مرحله سازندگی کشورش است و به جز آن مشکل جنگ و تحریم‌ را هم دارد و در مرحله سازندگی، به گاز ایران بسیار احتیاج دارد. به جز این‌ مشکل بزرگ عراق قطع برق است و عراقی‌ها از ۲۴ ساعت حدودا ۱۰ ساعت برق دارند و بسیاری از شهرها را اصلا لوله‌کشی نکرده‌اند و برای به کار انداختن نیروگاه‌های برق به گاز احتیاج مبرم دارند.

نماینده سابق ایران تاکید می‌کند: اگر به هر دلیلی تولید نفت عراق کاهش پیدا کند، دخایر گاز هم کم می‌شود اما تا زمانی که این تولید وجود داشته باشد گاز همراه با آن افزایش دارد اما ایران تنها در صورتی بازار را از دست می‌دهد که عراق کشوری را جایگرین ما کند.

او ادامه می‌دهد: البته صادرات گاز با خط لوله است و به همین دلیل ماهیت قرارداد، بلند مدت است و در صورتی که عراق از قرارداد خود تمکین نکند باید به ما خسارت دهد. به همین دلیل است که حتی با وجود تحریم‌، اروپا و روسیه هم تبادلات گازی خود را قطع نکرده‌اند.

با وجود این برای صادرات گاز ایران به عراق یک چالش دیگر هم وجود دارد و آن این است که درخواست عراق برای واردات ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر گاز مایع می‌تواند این کشور را به سمت بازار دیگری سوق دهد چرا که ایران در زمینه صادرات گاز مایع قدم خاصی برنداشته است.

مجموع این اتفاقات آینده صادرات گازی ایران را در هاله‌ای از ابهام و نگرانی فرو می‌برد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....