تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 12:56
کد خبر : 102261

تهدید به حمله اتمی

تهدید به حمله اتمی

کاخ سفید: تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیریم رییس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه سخنرانی «بزرگ» خود را با محوریت الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش انجام داد و در سخنانش از «بسیج نسبی» نیروها در روسیه و همچنین تهدید به حمله اتمی سخن گفت. به گزارش گاردین ولادیمیر پوتین گفت: سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان

کاخ سفید: تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیریم

رییس‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه سخنرانی «بزرگ» خود را با محوریت الحاق اراضی اوکراین به خاک کشورش انجام داد و در سخنانش از «بسیج نسبی» نیروها در روسیه و همچنین تهدید به حمله اتمی سخن گفت.
به گزارش گاردین ولادیمیر پوتین گفت: سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، سکنه خرسون و مناطق زاپوریژیا و دیگر مناطق آزاد شده است.
ولادیمیر پوتین تاکید کرد که صحبت‌هایش در مورد سیاست‌های خصمانه نخبگان غربی است که تلاش‌ دارند تا سلطه خود را حفظ کنند. پوتین گفت: هدف غرب نابودی روسیه است، آنها علنا می‌گویند که فروپاشی شوروی را مدیریت کردند و اکنون وقت روسیه رسیده است. کی‌یف آشکارا طرح‌های حل مناقشه در دونباس را کنار گذاشت و ادعای دستیابی به سلاح هسته‌ای را اعلام کرد و گفت حمله به کریمه ممکن است رخ دهد.
رییس‌جمهوری روسیه افزود: اهداف اصلی عملیات ویژه روسیه همان‌طور باقی مانده؛ لوهانسک به طور کامل آزاد شد و قسمتی از دونتسک هم آزاد شده است.
پوتین به دولتش و وزارت دفاع روسیه دستور داد تا وضعیت حقوقی داوطلبان و نیروهای شبه‌نظامی دونباس را در سریع‌ترین زمان ممکن روشن کند. او همچنین گفت که کی‌یف بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه واکنش مثبتی به پیشنهادهای روسیه نشان داد اما غرب، اوکراین را موظف کرد تا مذاکرات را رها کند.
پوتین گفت: سیاست ارعاب و وحشت رژیم کی‌یف هر روز وحشیانه‌تر می‌شود. روسیه برای تضمین امنیت در جریان همه‌پرسی در دونباس و سایر مناطق، هر کاری انجام خواهد داد.
رییس‌جمهوری روسیه با مجموعه‌ای از اتهامات علیه کشورهای غربی گفت که سال‌ها «نفرت کامل» علیه روسیه وجود داشته است. او غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد. پوتین می‌گوید که عملیات نظامی «پیشگیرانه» تنها گزینه ممکن بود زیرا غرب از به دست آمدن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای «مشکل دونباس» و ادعای حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خودداری کرد.
پوتین گفت: مردم دونباس «گروگان» کی‌یف هستند. او مردمی را که در کنار ارتش روسیه می‌جنگند به عنوان «میهن‌پرست واقعی» توصیف کرد. پوتین می‌گوید: داوطلبانی که در کنار ارتش حرفه‌ای روسیه می‌جنگند، باید از همان پرداخت‌ها و تضمین‌های اجتماعی برخوردار شوند.
رییس‌جمهوری روسیه گفت که ارتش اوکراین توسط ناتو آموزش دیده و در واقع از سوی فرماندهان خارجی هدایت می‌شود. سیاست‌های «ترور و ارعاب» علیه روسیه تشدید شده است.
او درباره رفراندوم‌ها هم گفت: روسیه هرکاری از دستش بربیاید برای تضمین شرایط ایمن برگزاری رفراندوم‌ها انجام می‌دهد تا مردم بتوانند خواسته خود را بگویند. رییس‌جمهوری روسیه همچنین ادامه داد: ارتش ما به عنوان خط‌مقدم نظامی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در مقابل کل عملیات نظامی غرب عمل می‌کند. ما برای دفاع از سرزمین خود از بسیج نسبی حمایت می‌کنیم. تاکیدم بر بسیج نسبی است چون فقط برای کسانی است که نیروی ذخیره هستند و به خدمت فراخوانده می‌شوند. این حکم امضا شده است. پوتین همچنین گفت: روسیه از برگزاری رفراندوم‌های اعلام شده در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به منظور پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  او همچنین غرب را به آغاز جنگ علیه روسیه در اوکراین در سال ۲۰۱۴ متهم کرد و افزود: غرب در سیاستگذاری ضدروس خود از تمامی خطوط عبور کرده است. غرب به دنبال نابودی روسیه است و از تهدید اتمی استفاده می‌کند.
رییس‌جمهوری روسیه در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: از تمامی ابزار در دسترسی استفاده می‌کنیم و آنهایی که تلاش می‌کنند تا از تهدید اتمی علیه روسیه استفاده کنند، خواهند دید که ورق برمی‌گردد. من بلوف نمی‌زنم.
پوتین همچنین ادامه داد: تهدید اتمی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نه‌تنها در مورد گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوریژیا آن هم با تشویق‌های غرب صحبت می‌کنیم که تهدید به فاجعه هسته‌ای است، بلکه در مورد اظهارات نمایندگان ارشد کشورهای ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه حرف می‌زنیم که همان تسلیحات اتمی است. او افزود: باید یادآورم شوم آنهایی که چنین اظهاراتی را درباره روسیه مطرح می‌کنند باید بدانند که کشور ما هم ابزار مختلفی برای نابودی دارد و در برخی از موارد این ابزار، از داشته‌های کشورهای ناتو هم پیشرفته‌تر هستند. وقتی یکپارچگی قلمروی کشور ما تهدید شود، ما از تمامی این ابزار برای حفاظت از مردم و کشور روسیه استفاده می‌کنیم.
به دنبال صحبت‌های پوتین، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم گفت که اوکراین تقریبا نیمی از ارتش خود یا به عبارتی بیش از ۱۰۰ هزار نیرو را از دست داده است. شویگو گفت: در مرحله ابتدایی، نیروهای مسلح اوکراین حدود ۲۰۱ تا ۲۰۲ هزار نیرو بود. اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجروج وجود دارد. همزمان بیش از ۶۱ هزار تن کشته و بیش از ۴۹ هزار تن زخمی شده‌اند. آنها نیمی از نیروهای مسلح خودشان را از دست داده‌اند.

واکنش‌های جهانی به اظهارات پوتین

اعلام پوتین برای بسیج بخشی از نیروهای (Partial Mobilization) در این کشور واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.
به گزارش رویترز، «میخائیلو پودولیاک» مشاور رییس‌جمهور اوکراین در پیامی نوشت: این اقدام روسیه کاملا قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌آید تلاشی در جهت توجیه شکست مسکو در جنگ با اوکراین باشد. وی ادامه داد: واضح است که این جنگ مطابق برنامه مسکو پیش نمی‌رود و پوتین را در شرایطی قرار داده که با محدود کردن حقوق مردم روسیه چنین تصمیمی بگیرد.
«رابرت‌ هابک» معاون صدر‌اعظم آلمان نیز اقدام روسیه را عاملی برای تشدید تنش‌ها در اوکراین دانست و اظهار داشت:‌ یک گام اشتباه دیگر از روسیه است که برلین درباره چگونگی پاسخ به آن تصمیم خواهد گرفت.
«جیلیان کیگان» یک مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس نیز در این باره به اسکای‌نیوز گفت: سخنان امروز رییس‌جمهوری روسیه باید به طور جدی بررسی شود. وی در مصاحبه‌ جداگانه‌ با بی‌بی‌سی نیز مدعی شد که این اقدام یک تهدید جدی است.
در ادامه واکنش‌ها، «بریجت برینک» سفیر آمریکا در اوکراین در توئیتی نوشت: بسیج کردن مردم و همه‌پرسی دروغین نشانه ضعف و شکست روسیه است. ایالات متحده به حمایت از اوکراین تا هر زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد داد.
همچنین «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در واکنش به سخنرانی امروز پوتین مدعی شد که جامعه بین‌المللی علیه روسیه متحد است و این کشور با ادامه این روند منزوی خواهد شد.
وی با ادعای اینکه عملیات روسیه در اوکراین رو به شکست است، اظهار داشت: هیچ پروپاگاندایی (تبلیغات سیاسی) نمی‌تواند این واقعیت را که اوکراین برنده این جنگ است پنهان کند.
«پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک نیز در اظهاراتی اقدام روسیه را تنش‌افزا خواند و افزود: کمک به اوکراین به سود خودمان است پس باید آن را ادامه دهیم. در این میان، «ادگارس رینکوویچ» وزیر امور خارجه لتونی در توئیتی نوشت: لتونی به عنوان یک عضو هم‌مرز روسیه در اتحادیه اروپا، شهروندان روسی را که برای فرار از بسیج در این کشور به لتونی پناهنده شوند، نخواهد پذیرفت.
همچنین «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در بخشی از نشست خبری معمول خود با اشاره به سخنان امروز رییس‌جمهوری روسیه طرفین را به مذاکره و یافتن راه‌حل برای نگرانی‌های امنیتی دعوت کرد.
در همین راستا، «مارک روت» نخست‌وزیر هلند در گفت‌وگو با شبکه هلندی NOS، سخنان پوتین را نشانه وجود هراس در کرملین دانست که نباید به عنوان یک تهدید مستقیم تلقی شود. وی در ادامه کشورها را به حفظ آرامش دعوت کرد.
رییس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی که از رسانه‌های این کشور پخش شد، با امضای حکم بسیج بخشی از نیروها تصریح کرد که اقدامات برای بسیج نیروها از ۲۱ سپتامبر
(۳۰ شهریور) در روسیه آغاز خواهد شد. وی افزود که فقط شهروندانی در چارچوب بسیج نسبی قرار می‌گیرند که در درجه اول تجربه قرار داشته باشند.
واکنش‌ها و اظهارنظرها به این سخنرانی رییس‌جمهور روسیه همچنان ادامه دارد.

 

کاخ سفید: تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیریم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ایالات متحده تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیرد اما نشانه‌ای مبنی بر لزوم تغییر وضعیت استراتژیک خود نمی‌بینیم.» «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: انتظار اعلام بسیج فوری بخشی از نیروهای روسیه از سوی ولادیمیر پوتین وجود داشت و مدعی شد این نشانه «دست و پا زدن» او است.
او با حضور در برنامه‌ای در شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز با اشاره به اظهارات تلویزیونی چهارشنبه (۲۱ سپتامبر) پوتین در خصوص نئونازی‌ها در اوکراین و تهدید علیه تمامیت ارضی روسیه مدعی شد: فکر می‌کنم چیزهای زیادی در آن (سخنرانی) وجود داشت که معمول بود. به گزارش سی‌ان‌ان، کربی در ادامه گفت: اعلام بسیج بخشی از نیروهای ذخیره روسیه «بسیار» و «تقریبا دو برابر بیشتر از تعهد او (پوتین) به جنگ در فوریه امسال است.» کربی همچنین گفت: ایالات متحده تهدیدهای اتمی پوتین را جدی می‌گیرد اما این «لفاظی غیرمعمول» نیست. وی افزود: تا جایی که می‌توانیم وضعیت استراتژیک آنها را زیر نظر داریم تا اگر مجبور شدیم وضعیت خود را تغییر دهیم. (اما) نشانه‌ای مبنی بر لزوم آن در حال حاضر ندیده‌ایم. وی در ادامه درباره پیامدهای استفاده از سلاح‌های اتمی هشدار داد و افزود: بایدن در خصوص جایگاه ما در ارتباط با روسیه و اوکراین بسیار شفاف خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....