تاریخ انتشار : دوشنبه 30 دی 1398 - 21:44
کد خبر : 4802

تنگه هرمز در صدر گلوگاه‌های حیاتی انرژی دنیا/ بازارهای آسیای بیشترین ضربه را از انسداد تنگه‌ها می‌بینند

تنگه هرمز در صدر گلوگاه‌های حیاتی انرژی دنیا/ بازارهای آسیای بیشترین ضربه را از انسداد تنگه‌ها می‌بینند

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ در حال حاضر، نقاط مهم و گلوگاه در حمل و نقل انرژی، از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در تخمین امنیت انرژی جهان به شمار می روند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۱ درصد نفت و میعانات گازی جهان از طریق مسیرهای دریایی جابجا

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ در حال حاضر، نقاط مهم و گلوگاه در حمل و نقل انرژی، از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در تخمین امنیت انرژی جهان به شمار می روند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۱ درصد نفت و میعانات گازی جهان از طریق مسیرهای دریایی جابجا شده اند. همچنین بررسی های تایید نشده از افزایش این رقم به ۸۰ درصد تا پایان سال جاری میلادی حکایت می کنند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، از کانال‌های باریک دریایی که نقش مهمی در تردد محوله‌های نفتی دنیا دارند به گلوگاه یاد شده است. در این بین نام تنگه هرمز و تنگه مالاکا در صدر مهم ترین گلوگاه های دریای دنیا به شمار می روند. از نظر حجم ترانزیت نفتی ، تنگه هرمز ، که از خلیج فارس خارج می شود ، و تنگه مالاکا (پیوند اقیانوس های هند و اقیانوس آرام) مهمترین نقاط مهم استراتژیک جهان هستند.

تنگه هرمز واقع در بین عمان و ایران ، خلیج فارس را با خلیج عمان و دریای عرب متصل می کند. تنگه هرمز مهمترین گلوگاه تردد نفت در جهان است زیرا جریان روزانه نفت خام آن در حدود ۱۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ بوده که ۳۰ درصد از حمل و نقل دریایی نفت خام و میعانات را به خود اختصاص می دهد. حجمی که از این نقطه حیاتی عبور کرده است در سال ۲۰۱۶ به ۱۸.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. همچنین تنگه هرمز به اندازه کافی عمیق و گسترده است که بتواند بزرگترین تانکرهای نفت خام جهان را از خود عبور دهد و به همین جهت حدود دو سوم محموله های نفتی که توسط تانکرهای ۱۵۰ هزار تنی به بالا جابه جا می شوند، از این تنگه عبور می کنند.

همچنین EIA براساس داده های سرویس های ردیابی نفتکش های دریایی، تخمین می زند که حدود ۸۰٪ نفت خام که از طریق این گذرگاه های مهم دریایی جابجا می شود به مقصدهای چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و سنگاپور( مهم ترین مقاصد نفت عبوری از این گلوگاه ها) هستند. در نتیجه بازارهای آسیایی بیشترین ضربه را از انسداد گلوگاه های دریایی می بینند و در مقابل امریکا تا حدود زیادی از این موضوع متاثر نخواهد شد.

از سویی دیگر طبق آمارهای بریتیش پترولیوم حجم LNG عبوری از تنگه هرمز در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳۰ درصد کل مبادلات این فرآورده در سال بوده است.

از این رو بازارهای جهانی نفت و انرژی به شدت به تامین امنیت انرژی این تنگه ها وابسته هستند. تا جایی که مسدود کردن یکی از این گلوگاه ها ، حتی به طور موقت ، می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در کل هزینه های انرژی و قیمت انرژی جهان شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....