تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 11:49
کد خبر : 59191

تلاطم در بازار نفت و طلا ادامه دارد

تلاطم در بازار نفت و طلا ادامه دارد

موج جدید کرونا قیمت طلا را بالا برد طبق گزارش بانک جهانی قیمت نفت و طلا در هفتمین ماه سال جاری با نوسان همراه بود. بازار نفت هفته های اخیر بسیار ملتهب بود و ارزش ان نوسان های زیادی را تجربه کرد. نگرانی در مورد همه گیری با کرونای دلتا باعث شد تا تنها در هفته

موج جدید کرونا قیمت طلا را بالا برد

طبق گزارش بانک جهانی قیمت نفت و طلا در هفتمین ماه سال جاری با نوسان همراه بود.

بازار نفت هفته های اخیر بسیار ملتهب بود و ارزش ان نوسان های زیادی را تجربه کرد. نگرانی در مورد همه گیری با کرونای دلتا باعث شد تا تنها در هفته سوم ماه اوت قیمت نفت در بازار جهانی ۹ درصد تنزل یابد و به پایین ترین سطح طی سه ماه اخیر برسد و با قیمت کمتر از ۶۶ دلار معامله شود.

این  بحران در بازار طلا هم مشاهده شد و باعث شد تا قیمت این فلز پرارزش تحت تاثیر نگرانی در مورد اوضاع اقتصادی افزایش یابد.

بانک جهانی در گزارش ماهانه خود خبر از رشد قیمت نفت در ماه جولای نسبت به ماه قبل داده بود که دلیل ان امیدواری به پایان پاندمی و بازگشت به فعالیتهای عادی اقتصادی در جهان بود.

بر مبنای این گزارش در ماه جولای سال ۲۰۲۱ میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار برابر با ۷۳.۳ دلار بود که بالغ بر ۱.۵ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده بود. بررسی ها نشان می دهد در ماه می امسال هر بشکه نفت در بازار جهانی قیمتی برابر با ۶۶.۴ دلار داشت.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  بانک جهانی متوسط قیمت هر بشکه نفت را در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶۸.۳  دلار اعلام کرد و نوشت که در سال ۲۰۱۹ قیمت این منبع ارزشمند انرژی در بازار کاهش یافت و به ۶۱.۴ دلار رسید. با اوج گیری پاندمی کرونا در دنیا قیمت نفت سقوط کرد و به کمتر از ۴۱.۳ دلار در سال ۲۰۲۰ رسید.

گزارشها نشان می دهد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ هر بشکه نفت با قیمت ۳۰.۳ دلار به فروش رسید، در فصل سوم بخ ۴۲ دلار رسید و در فصل آخر قیمتی برابر با ۴۳.۶ دلار داشت. با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا دو سال ۲۰۲۱ قیمت این منبع ارزشمند انرژی هم در دنیا رشد کرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی در ماه جولای سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد. در این ماه متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با ۱۸۰۸ دلار بود که نسبت به ماه قبل از ان با کاهش ۲۷ دلاری همراه بود و نسبت به ماه می همین سال بالغ بر ۴۲ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد.

متوسط قیمت هر اونس طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۸۱۵ دلار بود در حالیکه در فصل اول امسال هر اونس طلا با قیمت ۱۷۹۸ دلار مبادله شد.گزارشهای اخیر نشان می دهد قیمت هر اونس طلا در روزهای اخر ماه اوت از مرز ۱۸۲۰ دلار عبور کرده است و اگر چالشهای ناشی از همه گیری با کرونای دلتا به پایان نرسد، احتمالا روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

دلیل اوج گیری دوباره قیمت طلا در فصل دوم سال ۲۰۲۱ را می توان شیوع موج تازه همه گیری کرونا ذکر کرد. هر اونس طلا در سال ۲۰۱۸ قیمتی برابربا ۱۲۶۹ دلار داشت و در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱۳۹۲ دلار فروخته شد در حالیکه در سال ۲۰۲۰ و در اوج بحران کرونا متوسط قیمت هر اونس طلا در دنیا از رمز ۱۷۷۰ دلار گذشت.

 بررسی روند تغییرات قیمت در بازار دیگر فلزات ارزشمند هم حکایت از کاهش قیمت در ماه جولای دارد. در این ماه هر اونس پلاتین با قیمت ۱۰۸۶ دلار فروخته شد و هر اونس نقره به ارز ۲۵.۷ دلار مبادله شد. این در حالیست که در ماه ژوئن همین سال هر اونس پلاتین قیمتی برابر با ۱۱۲۴ دلار داشت و هر اونس نقره با قیمت ۲۷ دلار فروخته شد.

بررسی قیمت این فلزات ارزشمند در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا کنون نشان می دهد که سرعت افزایش قیمت به دلیل همه گیری کرونا چشمگیر بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....