تاریخ انتشار : جمعه 7 آذر 1399 - 14:37
کد خبر : 25883

تلاش فلز زرد برای ماندگاری در کانال ۱۸۰۰دلاری

تلاش فلز زرد برای ماندگاری در کانال ۱۸۰۰دلاری

قیمت معاملات آتی طلا روز گذشته روند افزایشی اندکی به خود گرفت تا جایی که در بعضی ساعت‌های روز در بازار معاملات آتی و بازار نقدی افزایش معاملات به شکل محسوسی مورد توجه قرار گرفت. اقتصاددان؛ در حالی که قیمت فلز زرد در معاملات روز سه شنبه به پایین‌ترین سطح پنج ماهه خود رسیده بود،

قیمت معاملات آتی طلا روز گذشته روند افزایشی اندکی به خود گرفت تا جایی که در بعضی ساعت‌های روز در بازار معاملات آتی و بازار نقدی افزایش معاملات به شکل محسوسی مورد توجه قرار گرفت.

اقتصاددان؛ در حالی که قیمت فلز زرد در معاملات روز سه شنبه به پایین‌ترین سطح پنج ماهه خود رسیده بود، بسیاری از معامله‌گران ترجیح دادند تا به سراغ دارایی‌های ریسک پذیر بروند. با این وجود در معاملات روز گذشته اندکی روند بهبود در معاملات محسوس بود و طلا با افزایش ۴.۴۰ دلاری به قیمت ۱۸۰۹ دلار و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با افزایش ۰.۱۳۵ دلاری به قیمت ۲۳.۴۳۵ دلار در اونس مورد معامله قرار گرفت.

چشم انداز بازارها در هفته جاری بسیار مطبوع بود، چرا که معامله گران و سرمایه گذاران ترجیح دادند تا با در نظر گرفتن احتمال اعمال محدودیت‌های بیشتر وابسته به افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ معاملات را ادامه داده و همزمان احتمال عرضه گسترده واکسن کووید -۱۹ را در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار داده و چشم انداز بهبود اقتصادی را نیز در نظر گرفته‌اند. اتفاق تاثیرگذار بعدی در بازارهای هفته جاری، پذیرش موضوع انتقال قدرت از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری فعلی ایالات متحده به جو بایدن رییس جمهوری آتی این کشور بوده است، ترامپ برای انجام پروسه انتقال قدرت و ترک کاخ سفید اعلام همکاری کرده است.

شاخص‌های سهام ایالات متحده در چنین شرایطی روند ترکیبی در پیش گرفتند، در حالی که دو شاخص داو جونز و اس‌اندپی۵۰۰ معاملات روز را کاهشی به پایان بردند، شاخص نزدک در یک روند افزایشی معاملات را به پایان برد. در آستانه تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده، معاملات در بسیاری از بازارها از جمله بازار فلزات گرانبها روند آرام‌تری داشت. بر همین اساس گمانه‌ها حاکی از آن است که معاملات روز جمعه یکی از کندترین روزهای معاملاتی سال خواهد بود.

در طول روز گذشته داده‌های اقتصادی متفاوتی منتشر شد که از جمله آنها داده‌های مرتبط با ادعای بیکاری هفتگی است که باز هم بیش از حد انتظار ظاهر شد و باعث شکل گیری روند مختصر افزایشی در قیمت‌گذاری فلزات گرانبها شد.

شاخص دلار آمریکا در طول روز گذشته تضعیف شد که این مساله هم بر روند افزایشی قیمت فلزات گرانبها تاثیرگذار بود. در بازارهای مهم خارجی ایالات متحده قیمت‌های آتی نفت خام ژانویه نیمکس روندی باثبات داشت و به قیمت ۴۵.۶۵ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در حال حاضر در محدوده ۰.۸۶ درصدی معامله می‌شود.

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از نظریه پردازان جی‌پی مورگان JP Morgan را در دستکاری بازارهای آتی در طول سالیان، به ویژه در بازار طلا مقصر می‌دانند. اگرچه بسیاری از ناظران بازار اساسا چنین دیدگاهی را منتفی می‌دانند چرا که از دیدگاه آنها حساب عمده بازارهای آتی برای چنین دستکاری‌های قابل توجه و پایداری بسیار بزرگ و انجام چنین کاری نشدنی است. این در حالی است که جی‌پی مورگان به دلیل نقض «امانتداری» یک چهارم میلیارد (۲۵۰ میلیون دلار) جریمه شد. بدون تردید همه این موارد را می‌توان از جمله مسائل تاثیرگذار در بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا مورد ارزیابی قرار داد.

تلاش فلز زرد برای ماندگاری در کانال ۱۸۰۰دلاری

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر در یک سطح فنی کوتاه مدت قرار گرفته است. در نمودار روزانه اما قیمت‌ها در روند نزولی تازه‌ای جای گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها انجام معاملات آتی دسامبر در بالاتر از سطح مقاومت ثابت ۱۸۷۵ دلار است که بالاترین سطح معاملاتی هفته جاری بوده و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی فنی کامل ۱۷۰۰ دلاری برآورد شده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۶.۳۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست کمترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۹۷.۱۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

تلاش فلز زرد برای ماندگاری در کانال ۱۸۰۰دلاری

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردارند، مزیتی که در طول معاملات هفته جاری کمرنگ شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها، رسیدن به زیر سطح حمایت کامل ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس است که پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر بوده است. بر اساس معاملات انجام شده در روزهای گذشته، سطح مقاومت نخست نقره، دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات روز سه شنبه یعنی ۲۳.۶۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست رسیدن به پایین‌ترین سطح معاملات هفته یعنی ۲۲.۹۳۵ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۲۲.۶۲۵ دلار در هر اونس که کمترین سطح قیمت معاملات ماه اکتبر بوده، مشاهده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....