تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 20:38
کد خبر : 113716

تلاش عجیب فرانسه و آلمان برای مرگ برجام

تلاش عجیب فرانسه و آلمان برای مرگ برجام

یک رسانه انگلیسی به نقل از چند مقام مطلع از موضوع گزارش داده است، اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکار قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه است. اقدامی که به شدت از سوی فرانسه و آلمان حمایت می‌شود. روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا در

یک رسانه انگلیسی به نقل از چند مقام مطلع از موضوع گزارش داده است، اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکار قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه است. اقدامی که به شدت از سوی فرانسه و آلمان حمایت می‌شود.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی است، اقدامی که یک تغییر سیاست بزرگ به شمار می‌آید و خطر پایان دادن به هرگونه امید برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به دنبال دارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  فایننشال تایمز در ادامه نوشت که این اقدام که به میزان زیادی از سوی فرانسه و آلمان، به‌عنوان دو عضو برجام حمایت می‌شود در پاسخ به ادعاها مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه در جریان جنگ علیه اوکراین و همچنین برخورد نیروهای ایرانی با اغتشاش‌گران باشد.

چهار مقام مطلع از موضوع در گفت‌وگو با این رسانه بریتانیایی خاطر نشان کردند که پاریس و برلین در نشست هفته گذشته وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در بروکسل حمایت جدی خود را از تروریستی خواندن سپاه پاسداران ایران اعلام کرده‌اند. بنابراین، سرویس حقوقی اتحادیه اروپا پیش‌نویسی را برای ۲۷ عضو اتحادیه در مورد قانونی بودن این اقدام ظرف سه هفته آینده ارائه خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشت: بله، برخی کشورهای اروپایی از این کار حمایت می‌کنند و بسیاری هم موافق آن خواهند بود.

به نوشته فایننشال تایمز، بسیار غیر معمول است که دولت‌ها نیروی نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کنند و حمایت از این اقدام نشان دهنده موضع سخت‌گیرانه پایتخت‌های غربی در قبال جمهوری اسلامی است.

این روزنامه افزود: بریتانیا در حال حاضر نیز در حال انجام بررسی‌های خود برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران است. کاری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۹ آن را انجام و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی این کشور قرار داد.

فایننشال تایمز همچنین نوشت: موضع فرانسه و آلمان از آنجایی حائز اهمیت است که این دو کشور به‌علاوه فرانسه، روسیه و چین اعضای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران به شمار می‌آیند.

به گفته یک مقام فرانسوی، پاریس بیشتر مایل است که بخش‌های منطقه‌ای خاص از سپاه پاسداران را به‌عنوان نهادهای تروریستی به‌جای کل این نهاد معرفی کند اما وزارت خارجه فرانسه به درخواست برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخی نداده است.

وزارت خارجه آلمان نیز گفته است که نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی زیادی برای تروریستی اعلام کردن سپاه وجود دارد.

بنابر گزارش فایننشال تایمز، طبق قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند بدون مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو یک نهاد دولتی را تروریستی اعلام کند. احکام دادگاهی یک کشور غیر عضو همچون انگلیس نیز می‌تواند راه را برای انجام چنین اقدامی هموار و پیش‌زمینه قانونی آن را فراهم کند اما شرایط بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد بود.

جوزپ بورل همچنین درباره این تلاش‌های اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه و تاثیر آن بر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد که چنین کاری اوضاع پیرامون مذاکرات برجامی را دشوارتر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: برجام نمرده است اما کاملاً متوقف شده است. شما می توانید تصور کنید که اگر این کار (قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) توسط کشورهای دیگر انجام شود، مذاکرات بیش از پیش مسدود می‌شود و مطمئناً امور را دشوارتر خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....