تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 11:08
کد خبر : 95597

تلاش برای تقویت فن‌بازارها در قزوین

تلاش برای تقویت فن‌بازارها در قزوین

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: از روز اول فعالیت کاری خود در استان قزوین تقویت فن‌بازارها، تقویت رویدادهایی که تقاضای واقعی صنعت دارند را در دستور کار قرار دادیم. در بخش کشاورزی متأسفانه هیچگونه طرح اقتصادی برای اتصال دانش و کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین وجود ندارد در حالی که این مرکز باید تحقیقات

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت: از روز اول فعالیت کاری خود در استان قزوین تقویت فن‌بازارها، تقویت رویدادهایی که تقاضای واقعی صنعت دارند را در دستور کار قرار دادیم. در بخش کشاورزی متأسفانه هیچگونه طرح اقتصادی برای اتصال دانش و کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین وجود ندارد در حالی که این مرکز باید تحقیقات را در قالب شرکت‌های دانش بنیان به کشاورز ارائه دهد.

میثم پیله‌فروش اظهار کرد: صنعت و کشاورزی قزوین بخش گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد و اکنون این حوزه در استان قزوین در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد اما با اتفاقاتی که در ایران و دنیا افتاده است برای موفقیت هرچه بیشتر باید بر دانش در جهت افزایش بهره‌وری اتکا کرد، بنابراین با استفاده از هدایت و تشویق در تلاش هستیم تا صنعت و کشاورزی از ذخیره دانشی که در کشور و استان وجود دارد برای افزایش بهره‌وری استفاده کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: پس از اینکه مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۱ را «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اعلام کردند بسیار خرسند شدیم زیرا با توجه به منظومه فکری رهبری در حال حرکت بودیم و حالا توجه به دانش بنیان از کار اداری به یک تکلیف تبدیل شده است.

پیله‌فروش افزود: با قدرت و جدیت عمل به شعار سال در چند محور در استان قزوین در حال انجام است؛ مورد اول گفت‌وگو با کشاورزان و صنعتگران است چرا که با توجه به تغییرات در این حوزه، بقا شامل فعالانی است که به سمت دانش بنیان حرکت کنند در این راستا کشاورزی که مبتنی بر ارز مناسب، ارزان و واردتی بود اکنون باید جای خود را به کشاورزی مبتنی بر دانش بدهد؛ چراکه دیگر کشاورزان نمی‌تواند طبق روال گذشته فعالیت کنند.

دولت حامی تولید کننده است

وی گفت: در سال‌های گذشته شاهد ورود نهاده برای پرورش دام و طیور به کشور بودیم، اما اکنون شیوه پرداخت یارانه تغییر کرده است. اکنون شیوه حمایتی دولت حمایت از تولید کننده است، به جای اینکه به واردکننده یارانه داده شود، به تولیدکننده یارانه پرداخت می‌شود و از طرفی دیگر دولت قدرت خرید مصرف کننده را با یارانه نقدی جبران خواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: تولیدکننده اگر بخواهد همانند روش قبل به تولید بپردازد بازار فروشش را از دست خواهد داد، بنابراین باید بهینه‌سازی صورت گیرد و کشاورزهای خرده‌پا با هم ترکیب شوند و مقیاس‌های تولید را گسترده کنند.

وی بیان کرد: کشاورزان باید از روش‌های جدید برای تولید همچون روش مبتنی بر دانش برای کاهش و بهینه‌کردن مصرف انرژی استفاده کنند تا بتوانند در بازارهای صادراتی ماندگار بمانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه استاندار قزوین گفت: شرایط تولید بعد از طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها با قبل از این موضوع کاملاً متفاوت است و اکنون دیگر مُسکنی به نام ارز ارزان وجود ندارد و کسی که بهره‌ورتر است موفق خواهد بود.

وی افزود: در دولت‌های گذشته شاهد حمایت دولت از واردکننده بویدم اما سیاست دولت انقلابی حمایت از تولیدکننده است که اهدای تسهیلات ارزان بخشی از حمایت‌های دولتی است.

محدودیت‌های وام بانکی برای کشاورزان و دامداران تعلیق شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا ، پیله‌فروش اظهار کرد: در بهار سال جاری تمامی شرایط قبلی دریافت وام اعم از  نداشتن چک برگشتی، معوقه بانکی، نداشتن صورت مالی و بدهی تأمین اجتماعی به دستور استاندار قزوین برای شرکت‌های دام و طیور که از تغییر شیوه پرداخت یارانه آسیب دیدند تعلیق شد.

وی ادامه داد: کشاورزان در عرصه دامداری و مرغداری می‌توانند برای دریافت سرمایه در گردش به جهت اینکه خود را با شرایط جدید تطبیق دهند از وام بانکی استفاده کنند.

این مسئول مربوطه تصریح کرد: سیاست دولت در طرح سند تحول دولت مردمی چنین است که به جای آنکه شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی به عرضه فناوری روی بیاورند در ابتدا تقاضا برای فناوری در شرکت‌هایی که بازار دارند، شکل گیرد و اگر شرکتی گردش مالی، بازار، تولید و صادرات دارد، متقاضی تکنولوژی شود.

وی گفت: اما اگر متقاضی حامی تکنولوژی نباشد، تکنولوژی ایجاد شده در مراکز دانشگاهی، پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان صرفاً حالت گلخانه‌ای به خود خواهد گرفت. گلخانه‌ای شدن سبب می‌شود جزیره‌ای در پارک علم و فناوری شکل گیرد تکنولوژی‌های مختلفی هم در آن ارائه شود اما هدف خاصی نخواهد داشت.

تکنولوژی و تقاضا در فن‌بازار به هم می‌پیوندند

معاون استاندار قزوین با اشاره به اینکه رساله‌ای که در دانشگاه ارائه می‌شود اگر همان‌جا بماند خروجی نخواهد داشت، بیان کرد: اگر تحقیقات و نوآوری‌های دانش، مبتنی بر تقاضای واقعی صنعت و کشاورزی باشد و برای این تقاضا هزینه صرف شود و مشتری دائمی داشته باشد؛ شاهد تکنولوژی پایدار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تکنولوژی و تقاضا در فن‌بازار به هم می‌پیوندند، ادامه داد: فن بازارها ذیل شرکت شهرک‌های صنعتی شکل گرفته بازاری است و در این فضا تقاضاکننده فناوری در کنار عرضه کننده فناوری که درواقع شرکت‌های دانش بنیان هستند، قرار می‌گیرد و اگر این موضوع عملی شود تکنولوژی واقعی شکل خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تأکید کرد: کمبود برق و محدودیت‌هایی که برای صنعت در حال ایجاد شدن است قطعاً هزینه‌های این حوزه را افزایش خواهد داد، بنابراین صنعتی ماندگار و بهره‌ور است که بتواند کاهش و بهینه کردن مصرف انرژی را عملی‌ کند و اگر عمل تقاضا برای بهینه کردن مصرف انرژی از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد تولید دانش به صورت پایدار و با ثبات اتفاق می‌افتد.

مراکز نوآوری لوازم خانگی و مواد شوینده راه‌اندازی می‌شود

پیله فروش گفت: از روز اول فعالیت کاری خود در استان قزوین تقویت فن‌بازارها، تقویت رویدادهایی که تقاضای واقعی صنعت دارند را در دستور کار قرار دادیم؛ به طور مثال برای گیربکس نیرو محرکه به شرکت‌های دانشگاه بنیان تقاضا ارائه شده بود و پس از ارزیابی سه قراداد منعقد شد. مراکز نوآوری در حوزه لوازم خانگی و مواد شوینده نیز در حال راه اندازی است تا بتوانیم رویدادهای تقاضا محور را برای فناوری در سایر مراکز صنعتی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه کشاورزی تاکنون به معافیت مالیاتی، ارز ارزان، کمک‌های دولتی متکی بوده است و متقاضی واقعی دانش در این حوزه وجود ندارد حتی در مرکز تحقیقات کشاورزی برنامه اقتصادی مدونی برای عرضه دانش به کشاورز وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تشریح کرد: هیچگونه طرح اقتصادی برای اتصال دانش و کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی وجود ندارد در حالی که این مرکز باید تحقیقات را در قالب شرکت‌های دانش بنیان به کشاورز ارائه دهد که اگر کشاورز از دانش بنیان استفاده کرد و سبب افزایش تولید او شد، شریک خواهند بود و اگر چنین موضوعی اتفاق نیفتاد هم ضمانت جبران داده می‌شود؛ از این طریق انگیزه در کشاورز ایجاد خواهد شد تا از فن موجود در مراکز تحقیقات استفاده کند و این تعامل دو سویه برای مرکز انگیزه مالی ایجاد می‌کند اما متأسفانه فعالیت‌های این مرکز چنین نیست.

وی افزود: معاون وزیر جهاد هم در این‌باره می‌گوید مراکز تحقیقات ما برای خودشان تحقیق و کشاورزان برای خودشان کشاورزی می‌کنند و فعالان مرکز تحقیقات انگیزه اقتصادی برای پیوند با کشاورز ندارند ضمن اینکه برای کشاورز تضمینی وجود ندارد که اگر از دانش استفاده کرد، محصولش آسیب می‌بیند یا تولیدش افزایش پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور استانداری قزوین در پایان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم انگیزه‌های اقتصادی لازم را برای شراکت اقتصادی بین تحقیقات و دانشی که در مراکز تحقیقات کشاورزی و دانشکده کشاورزی وجود دارد و کشاورزان برقرار کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....