تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 شهریور 1401 - 15:00
کد خبر : 99110

تفاهمنامه ترانزیت گمرکی بین ایران آذربایجان و روسیه

تفاهمنامه ترانزیت گمرکی بین ایران آذربایجان و روسیه

یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه تسهیل ترانزیت میان روسای گمرکات ایران ، روسیه و آذربایجان امضا شد اقتصاددان: گمرکات جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان ” یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه تسهیل ترانزیت ” در تهران امضا کردند . به گزارش روابط عمومی گمرک ایران ، این یادداشت تفاهم فی

یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه تسهیل ترانزیت میان روسای گمرکات ایران ، روسیه و آذربایجان امضا شد

اقتصاددان: گمرکات جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان ” یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه تسهیل ترانزیت ” در تهران امضا کردند .

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران ، این یادداشت تفاهم فی مابین علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک ایران ، ولادیمیر بولاوین رئیس گمرک فدراسیون روسیه و باقیروف سرپرست کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان امضا شد .

بنابراین گزارش “یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه تسهیل ترانزیت ” که در نشست سه جانبه روسای گمرکات جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان امضا شد به تسهیل ترانزیت کالاهای ایرانی به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان کمک خواهد کرد تا مسیر صادرات کالاهای ایرانی کوتاه تر شود .

بنابراین گزارش ، با تمایل به حمایت از توسعه روابط تجاری و ظرفیت های طرفین متعاهد در حوزه گمرکی به منظور تسهیل ترانزیت با تأکید بر ایجاد و استفاده از زیرساخت های مناسب در سه کشور براساس مقررات ملی هر کشور
این تفاهم نامه با هدف تسهیل و تسریع ترانزیت کالا با انطباق کامل با مقررات ملّی رایج در قلمرو طرف های متعاهد ؛ ساده سازی، هماهنگی و استانداردسازی تشریفات ترانزیت کالا مطابق با موافقت نامه ها و کنوانسیون های بین المللی که طرف های متعاهد عضو آن هستند به امضای طرفین رسیده است .

همچنین گمرکات سه کشور برای افزایش تجارت و تسریع ترانزیت کالا طرف ها متعهد می شوند که ساعات کاری را در مرزها مشترک افزایش و هماهنگ نمایند ،  اسناد و اطلاعات مرتبط در خصوص ترانزیت محموله قبل از ورود به قلمرو کشور دیگر به صورت الکترونیکی مبادله نمایند ،
جلسات مشترک ادواری منظم برای هماهنگی بیشتر و ساعات کاری بیشتر در مرزهای مشترک برگزار نمایند ،
تعداد محدودی کامیون ترانزیت که قبلاً تأیید و اعلام شده که بدون تضامین هستند و فقط برای مقاصد محدودی که در جلسات مشترک مرزی تصمیم گرفته شده را بپذیرند ، در مرزهای زمینی مشترک شان دروازه های مشترک مرزی برای تسریع انجام تشریفات گمرکی و حذف تشریفات زائد ایجاد نمایند و فهرست شرکت ها و تجار معتبر که قبلاً توسط مقامات صلاحیت دار تأیید شده را به یکدیگر ارائه نمایند.

این گزارش می افزاید ، این موافقت نامه از زمان تاریخ امضای آن توسط طرفین لازم الاجرا است و نتایج مستمر پیگیری خواهد شد .

همچنین در این نشست تفاهم نامه چهارجانبه برای تسهیل ترانزیت میان گمرکات جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه ، جمهوری آذربایجان و هند پیشنهاد شد که مقرر گردید مقدمات امضای این تفاهم نامه نیز فراهم کرد . در چارچوب سیاست های جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و توسعه ترانزیت همچنین مقرر شد پیشنهاد تفاهم نامه تسهیل ترانزیت میان جمهوری اسلامی ایران ، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین نیز تهیه و مقدمات امضای این تفاهم نامه نیز فراهم شود .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....