تاریخ انتشار : یکشنبه 1 تیر 1399 - 12:26
کد خبر : 10777

تعطیلی پنج‌شنبه مدارس لغو شد

تعطیلی پنج‌شنبه مدارس لغو شد

کرونا از اواخر سال گذشته که به کشورمان پا گذاشت تاکنون، تغییراتی در رویه و سبک زندگی مردم ایجاد کرده است و حالا هم بر قوانین تأثیر گذاشته است. رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ البته این اجازه به آموزش

کرونا از اواخر سال گذشته که به کشورمان پا گذاشت تاکنون، تغییراتی در رویه و سبک زندگی مردم ایجاد کرده است و حالا هم بر قوانین تأثیر گذاشته است. رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند؛ ضمن تعطیلی پنج‌شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاسها خلوت‌تر باشد».

موضوع تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در زمان وزارت حمیدرضا حاجی‌بابایی مطرح شد؛ این طرح به صورت آزمایشی در برخی دبستان‌ها اجرا شد و در نهایت به تمام دوره‌ها و پایه‌ها تعمیم پیدا کرد اما حالا ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته است که پنج‌شنبه مدارس دایر باشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت سال ۹۱ در پاسخ به این پرسش که «آیا تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید در روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهند شد؟»، اظهار داشت: «این موضوع قانون است؛ شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کرده و رئیس‌جمهور امضا و ابلاغ کرده است».

در ماده ۴ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که به وظایف و اختیارات شورای استان اشاره دارد، در بند ۲ آمده است: «تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه»؛ اما این بند از قانون شوراهای آموزش و پرورش سال‌هاست که نتوانست اجرا شود؛ چرا که آخرین بار مجلس، برای آغاز سال تحصیلی تصمیم گرفته بود و این مجلس بود که می‌توانست قانون خود را تغییر دهد و حالا ستاد ملی مدیریت کرونا، آغاز سال تحصیلی را تغییر داد.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اوایل اردیبهشت امسال گفت: «یکی از سناریوهای در دست بررسی ما این است که در صورتی که کرونا تمام شود و ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد، سال تحصیلی جدید از نیمه شهریور آغاز شود».

وی افزود: «در ابتدای هر سال معلمان، دو هفته اول را به مرور دروس سال گذشته می‌گذرانند و به علاوه دو هفته نیمه دوم شهریور، فرصت خوبی است تا دروس سال گذشته مرور شود و معلمان اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان محتوای لازم برای ورود به سال تحصیلی جدید را بلد هستند؛ موارد مهم هر پایه و مطالبی که محتوای سال بعد به آن وابسته است، در دست بررسی است تا به معلمان ارائه شود».

البته وزیر آموزش و پرورش اواخر اردیبهشت امسال در روز نشست خبری خود درباره انتشار برخی اخبار درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور گفت: «این خبر، منبع موثفی ندارد و ما نیز هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکردیم؛ البته متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم».

اگر از این تناقض وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بگذریم، در نهایت مقرر شد که مدارس از ۱۵ شهریور و حتی از اول شهریور متناسب با شرایط استان‌ها، آغاز به کار کنند.

البته سناریوهای مختلف برای آغاز سال تحصیلی مطرح است و هنوز مشخص نیست که قرار است سال تحصیلی به چه شکلی آغاز شود. نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص امروز، گفت: «هنوز وضعیت چگونگی حضور دانش‌آموزان در مدارس مشخص نیست و در حال بررسی سناریوها هستیم که در ایام نزدیک به بازگشایی مدارس اطلاع‌رسانی خواهد شد».

وزارت آموزش و پرورش سناریوهای مختلفی چون حضور یک‌روز در میان دانش‌آموزان در مدارس، دو شیفته شدن دانش‌آموزان و ساعات آموزشی کمتر را در دست بررسی دارد و هنوز هیچ چیزی تصویب نهایی نشده است اما آنچه مسلم است قرار است آموزش دانش‌آموزان در کنار آموزش حضوری به صورت تلویزیونی و مجازی باشد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص شرایط حضوری یا غیرحضوری تحصیل دانش‌آموزان، اظهار کرد: «مدارس دارای تنوع جمعیتی مختلف است؛ به عنوان مثال ۴۹ هزار کلاس چند پایه داریم و یا تعدادی از مدارس دارای کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است، همچنین در برخی مدارس با تراکم دانش‌آموزی بالا مواجه هستیم، ولی برای سه حالت وضعیت قرمز، زرد و سفید سناریو داریم».

وی افزود: «روش ما در آموزش دانش‌آموزان ترکیبی است و از همه بسترها استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر به دوران قبل از کرونا باز نمی‌گردیم چون در این دوران تجربه خوبی به دست آوردیم و اگر هم وضعیت در تمام مناطق کشور سفید باشد، باز همکاری با صدا و سیما و آموزش در بستر مجازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه می‌دهیم و البته متناسب با شرایط ترکیب این آموزش‌ها متفاوت است».

در هر حال سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ با آغازی متفاوت در استان‌ها در شهریور آغاز می‌شود و قرار است دانش‌آموزان ترکیبی از آموزش حضوری، تلویزیونی و مجازی را تجربه کنند؛ تجربه‌ای که در این سال‌ها نداشته‌اند و برای اولین بار اجرا می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....