تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1400 - 16:28
کد خبر : 45376

تشکیل نخستین دولت در گام دوم انقلاب در چارچوب تخصص و تحول امکانپذیر است

تشکیل نخستین دولت در گام دوم انقلاب در چارچوب تخصص و تحول امکانپذیر است

نماینده هیأت مؤسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران گفت: مشارکت بیش از ۷۲ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰با تائید صلاحیت نامزدهای از سلایق مختلف درچارچوب قانون اساسی امکانپذیر است. دکتر خسرو نصیری زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طی سال‌های متعدد چندین بار به‌صورت روشن بر مشارکت حداکثری در انتخابات

نماینده هیأت مؤسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران گفت: مشارکت بیش از ۷۲ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰با تائید صلاحیت نامزدهای از سلایق مختلف درچارچوب قانون اساسی امکانپذیر است.

دکتر خسرو نصیری زاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طی سال‌های متعدد چندین بار به‌صورت روشن بر مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی تأکید داشته‌اند.

خسرو نصیری زاده

او ادامه داد: مشارکت ۷۲.۷ درصدی واجدین شرایط دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری با انتخاب عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی در سال ۱۳۹۲ نتیجه اتخاذ این رویکرد بوده است.

به گفته نصیری زاده، نگاه گذرا و تحلیلی به تعداد تأیید صلاحیت شدگان نامزدهای ریاست جمهوری در اَدوار مختلف بیانگر این است که شورای نگهبان با حداکثر تأیید صلاحیت ۱۰ نامزد در دوره هشتم ریاست جمهوری زمینه‌ساز مشارکت ۶۷.۷۷ درصدی در سال ۱۳۸۰ شد؛ بنابراین توجه شورای نگهبان به حضور سلایق مختلف موجبات مشارکت حداکثری ۸۵ و ۸۰ درصدی دوره هفتم و دهم طی سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۸ شد.

نماینده هیأت مؤسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران یادآور شد: استمرار این رویکرد در شورای نگهبان حماسه سیاسی دیگر در سال ۱۳۹۶ با مشارکت ۷۳.۷ درصدی مردم را فراهم آورد، از طرف دیگر رکورد میزان مشارکت نزدیک ۶۸ درصدی ایالات‌متحده آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ و وضعیت پاندمی کرونا در تاریخ ۱۲۰ ساله انتخابات این کشور وظیفه مهمی را بر عهده نهادهای تصمیم‌ساز و نظارتی انتخابات جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ قرار می‌دهد.

او در ادامه این گفتگو با مقایسه نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه سیاسی با نظام سیاسی ایالات‌متحده آمریکا، یادآور شد: با استفاده مطلوب از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری باید بتوان با تجهیز عوامل مؤثر و کارآمد اَعم از شورای نگهبان، احزاب و طیف‌های مختلف سیاسی بستر مشارکت حداقل ٧٢ درصدی واجدین شرایط را فراهم آورد؛ به‌عبارت‌دیگر با توجه به کاهش چشمگیر مشارکت مردمی ۴۲.۵۷ درصدی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در برخی از کلان‌شهرها این مشارکت به نزدیک ۲۲ درصد تنزل پیدا کرد وظیفه مهمی را برای تحقق دکترین مشارکت حداکثری فراروی مسئولان، احزاب و نهادهای تصمیم‌ساز و تأثیرگذار قرار می‌دهد.

این صاحب‌نظر سیاسی اظهار کرد: اختلاف ۳۰.۵ درصدی میزان مشارکت دوره دوازدهم ریاست جمهوری با ۷۳.۷ درصد نسبت به ۴۲.۵۷ درصدی میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفندماه ۱۳۹۸ بیانگر ضرورت تلاش دسته‌جمعی و حداکثری برای اقناع‌سازی ۱۸ میلیون از واجدین شرایط رأی است که به هر دلیل در فاصله این دو انتخابات در پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکرده‌اند و صرف با تأیید سلایق مختلف سیاسی در چارچوب قانون اساسی و حضور فعال احزاب و تشکل‌های سیاسی و حتی سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان کشور ازیک‌طرف و توجه به جایگاه ویژه و مهم رئیس‌جمهور در قانون اساسی و اهمیت حضور استراتژیک جوانان که در سخنان نوروزی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفت امکان جذب آراء ازدست‌رفته فراهم می‌آید.

او ابراز امیدواری کرد که بتوانیم گپ انتخابات ١٣٩۶ با میزان مشارکت ۷۳.۷ درصد تا انتخابات ١٣٩٨ با میزان مشارکت ۴۲.۵۷ درصد که معادل ۳۰.۵۰ درصد واجدین شرایط است را با مشارکت فعال متخصصین، دانش‌آموختگان و نخبگان که عموماً به‌عنوان قشر خاکستری شناخته می‌شوند، به استناد دکترین مشارکت حداکثری مقام معظم رهبری فراهم آوریم و با میزان مشارکت حداقل ٧٢ درصد واجدین رأی در شرایط پاندمی کرونا رکورددار میزان مشارکت جهانی باشیم.

وی بااین‌حال افزود: البته اذعان داریم که کاری بسیار سخت اما امکان‌پذیر است آن‌هم در کشور جمهوری اسلامی ایران که تحت تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی توانسته رکورد ٨٠ و حتی ٨۵ درصد میزان مشارکت را در سال‌های ٧۶ و ٨٨ تجربه کند.

دکتر خسرو نصیری زاده

نصیری زاده یادآور شد: ترکیب فراجناحی مجمع متخصصین و نخبگان ایران با پشتوانه بیش از هزاران نفر از دانش‌آموختگان و نخبگان سراسر کشور زمینه‌سازی مؤثر در راستای نیل به انتخابات پرشور و حماسی با حضور نامزدهای از طیف‌ها و سلایق مختلف در عرصه انتخابات فرارو ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....