تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 11:13
کد خبر : 114022

تسهیلات پرداختی بانک ها به ۵+۱ بخش اقتصادی

تسهیلات پرداختی بانک ها به ۵+۱ بخش اقتصادی

داده های آماری نشان می دهند بیشترین سهم تسهیلات بانکی در نه ماه نخست امسال به بخش خدمات تعلق داشته و از مرز هزار همت عبور کرده است. اقتصاددان: روند تسهیلات دهی بانک ها در کشور مسیری صعودی پیدا کرده است. در نه ماه نخست امسال، تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های مختلف اقتصادی

داده های آماری نشان می دهند بیشترین سهم تسهیلات بانکی در نه ماه نخست امسال به بخش خدمات تعلق داشته و از مرز هزار همت عبور کرده است.

اقتصاددان: روند تسهیلات دهی بانک ها در کشور مسیری صعودی پیدا کرده است. در نه ماه نخست امسال، تسهیلات پرداختی بانک ها به بخش های مختلف اقتصادی از سوی بانک مرکزی منتشر شد.

بخش های درگیر در این محاسبه کلا ۵ بخش مهم اقتصادی درکشور به اضافه یک مصرف خانوار است.

در داده های منتشر شده از سوی این نهاد مشاهده می شود حجم تسهیلات ۹ ماه بانکی حدودا ۴۱٫۹ درصد بیشتر شده و به سطح بالایی رسیده است. طبق داده های بانک مرکزی عمده تسهیلات در این مقطع به سوی «خدمات» جریان داشته است.

رشد ۴۱٫۹ درصدی تسهیلات بانکی در کشور

طبق داده های بانک مرکزی تا پایان پاییز امسال، ۲ هزار و ۹۷۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ها به بخش های مختلف اعطا شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۱٫۹ درصد بیشتر شده است. این رقم در نه ماه سال ۱۴۰۰برابر با ۸۷۹ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. این رقم در کل بخش های اقتصادی ارزشی معادل با ۲ هزار و ۵۰۱ همت داشته است.

دسته بندی تسهیلات بانکی در پاییز ۱۴۰۱

در داده های بانک مرکزی مشاهده می شود بیشترین میزان تسهیلات دهی بانکی به «خدمات» تعلق داشته که برابر با هزار و ۴ هزار میلیارد تومان بوده و از کل تسیهلات امسال تقریبا سهمی ۳۷ درصدی داشته است.

بخش «صنعت و معدن» در تسهیلات دهی بانکی نه ماهه امسال دومین رتبه را داشته و باسهمی ۳۰ درصدی ارزشی معادل با ۸۸۸ همت را به ثبت رسانده است.

به طور کلی مقایسه بخش های کلان نشان دهنده آن است که در مقطع مورد بررسی سهم کل بخش های اقتصادی از تسهیلات برابر با ۸۴ درصد بوده و ۱۶ درصد مابقی به «مصرف کننده نهایی خانوار» رسیده است.

به عبارت دیگر تسهیلات دهی بانکی به خانوارها پس از خدمات و صنعت با ارزشی معادل با ۴۷۸ همت جایگاه سوم را در این دسته بندی داشته است. بخش «مسکن و ساختمان سازی» نیز در این مدت با ۱۸۰ همت آخرین درجه اهمیت تسهیلات دهی بانکی را دارا بوده است.

 تسهیلات پرداختی بانک ها به 5+1 بخش اقتصادی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....