تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 21:05
کد خبر : 95085

ترکش‌های جنگ روسیه در بازار چیپست‌های الکترونیکی

ترکش‌های جنگ روسیه در بازار چیپست‌های الکترونیکی

وینی گوپتا، مدیر تحقیقات IDC (International Data Corporation) با اشاره به مشکلات زنجیره تامین که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین به وجود آمده است، گفت که این دو کشور بخش بزرگی از سهم بازار را در اختیار دارند و روسیه و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان کریپتون هستند.‌ (گازی که در تولید تراشه استفاده می شود)

وینی گوپتا، مدیر تحقیقات IDC (International Data Corporation) با اشاره به مشکلات زنجیره تامین که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین به وجود آمده است، گفت که این دو کشور بخش بزرگی از سهم بازار را در اختیار دارند و روسیه و اوکراین بزرگترین صادرکنندگان کریپتون هستند.‌ (گازی که در تولید تراشه استفاده می شود)

محصولاتی که توسط شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی‌ها تولید می‌شود در جای جای محصولاتی الکترونیکی مثل تلفن همراه و کامپیوتر و همچنین در صنایعی همچون خودروسازی، لوازم خانگی و حتی صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته گوپتا افزایش تورم و انتظارات بیشتر برای سیاست انقباض پولی در حال حاضر باعث کاهش رشد مصرف کننده شده است.

به گفته تحلیلگران کمبود تراشه جهانی هنوز تمام نشده است و جنگ در اوکراین همچنان بر تامین قطعات مهم مورد نیاز در صنایع فشار وارد می‌کند. از طرفی می‌دانیم که افزایش عرضه محصولات نیمه هادی به دلیل پیچیدگی‌های موجود در زنجیره تامین آن فورا صورت نمی‌گیرد. برای تولید محصولات نیمه رسانا، مواد خام و گازهای زیادی مورد نیاز است.

براین اساس گوپتا با اشاره به چالش‌هایی که جنگ روسیه و اوکراین ایجاد کرده است، گفت که این دو کشور بخش بزرگ و غیر قابل انکاری از سهم بازار را در اختیار دارند و از طرفی بزرگترین صادرکنندگان کریپتون هستند. (کریپتون یک عنصر شیمیایی بی‌رنگ است که حالت گازی دارد و در عکاسی، لیزر و فرآیند تولید چیپ‌های الکترونیکی کاربرد دارد)

ماده دیگری که در تولید و فرآیند تولید چیپست‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند، نئون است و از این ماده برای لیزرهای معروف به لیتوگرافی استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین شرکت‌هایی که از این ماده استفاده می‌کنند، می‌توان به اپل، سامسونگ، اینتل و TSMC اشاره کرد. بیش از نیمی از تولید نئون در جهان توسط کشور اکراین تولید می‌شود.

نشانه‌های رکود برای هزینه‌های مصرف کننده

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، دیگر موضوعی که توسط گوپتا بیان شد این است که اختلالات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌ها به این معنی است که متوسط قیمت فروش دستگاه ها افزایش پیدا می‌کند و فروشندگان کالاهای ابتدای زنجیره تامین فشاری که به آنها وارد می‌شود را به مشتریان منتقل می کنند.

از طرفی افزایش تورم و انتظارات برای انقباض بیشتر پولی در حال حاضر باعث کاهش رشد مصرف کننده شده است. هزینه‌های فناوری اطلاعات هم به ویژه هزینه‌های مصرف‌کنندگان فناوری‌های اطلاعات، نشانه هایی از رکود را نشان می‌دهد.

در حالی که هزینه‌های مربوط به فناوری اطلاعات سازمانی که شامل خدمات نرم‌افزاری، خدمات ابری و فناوری اطلاعات است، همچنان ادامه دارد. تورم کسب‌وکارها را به سمت حفاظت از بودجه فناوری اطلاعات خود سوق داده است. او افزود که افزایش نرخ بهره در سرتاسر جهان، موجب کندی اقتصاد شده است. اما امیدها این است که این یک کاهش سطحی باشد، زیرا دولت و بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند تورم فزاینده و نرخ بهره را متعادل کنند.

هفته گذشته، اظهارات دو مقام ذی‌ربط حاکی از آن بود که فدرال رزرو همچنان به دنبال افزایش شدید نرخ بهره در ماه جولای و شاید در سپتامبر است، حتی اگر باعث کندی و رکود اقتصاد شود. در ماه ژوئن، فدرال رزرو ۰٫۷۵ درصد افزایش نرخ بهره را تصویب کرد که بیشترین میزان افزایش از سال ۱۹۹۴ تاکنون است.

ردپای رکود در بازار کار آسیا

سه‌شنبه، بلومبرگ از برنامه‌های اپل برای کاهش میزان استخدام‎های جدید و هزینه‌های توسعه‌ای در سال آینده برای مقابله با رکود احتمالی خبر داد. به گفته گوپتا در سراسر بخش فناوری آسیا هم روند مشابهی مشاهده می‌شود. به عقیده وی این روندی است که اگر وضعیت بهبود نیابد، در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل حتی سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا خواهد کرد.

در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در آسیا، شاهد افزایش حقوق‌ها و شکاف‌های مهارتی در بازار هستیم و این موضوع حاشیه سود شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده است. برای مثال در هند حاشیه سول غول‌های فناوری باوجود استخدام‌های بیشتر در سه ماهه اول کمی کاهش یافته است. اما بنظر این موضوع خیلی ادامه پیدا نخواهد کرد.

بسیاری از شرکت‌ها به دلیل همه‌گیری به سمت فناوری‌های دیجیتال سوق داده شده‌اند و کارمندان خود توانایی از خانه کار کردن را به خوبی فراگرفته‌اند و این مهم به آنها بسیار کمک کرده است. بنابراین در این مدت پروژه‌های زیادی در راستای تحول دیجیتال وجود داشته است. اما این موضوع در صورتی که بخواهد تداوم یابد تاثیر بدی روی روند خلق ارزش شرکت‌ها خواهد گذاشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....