تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 12:44
کد خبر : 24415

ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک

ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک

مناقشه دو تفکر اقتصادی در دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک یک کارشناس اقتصادی معتقد است، دستورالعمل اخیر ترخیص، محل تضاد دو طرز تفکر که یکی خواهان خروج کالاها از گمرک بدون کد رهگیری بانک مرکزی و دیگری  خواهان خروج کالا با اخذ کد رهگیری از بانک مرکزی حتی با استمرار بیشتر توقف این کالاها

مناقشه دو تفکر اقتصادی در دستورالعمل ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، دستورالعمل اخیر ترخیص، محل تضاد دو طرز تفکر که یکی خواهان خروج کالاها از گمرک بدون کد رهگیری بانک مرکزی و دیگری  خواهان خروج کالا با اخذ کد رهگیری از بانک مرکزی حتی با استمرار بیشتر توقف این کالاها در گمرک است، می باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم ،  نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس جمهور در تاریخ ۱۴/۰۷/۱۳۹۹ طی نامه ای عادی به شماره ۸۰۲۰۳ خطاب به  میر اشرافی معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی و رئیس کل گمرک ایران بطور ناگهانی و خلق الساعه اعلام میکند که بمنظور حفظ یکپارچگی و حذف دوباره کاری ها اظهار کالا به گمرک و فرآیند ترخیص آن را از طریق سامانه جامع تجارت انجام دهد و سامانه پنجره تجارت فرامرزی را که از سال ۱۳۸۹ در گمرک شروع شده و پس از طی فراز و نشیبهای ۱۰ ساله ای که طی کرده و اکنون که تجار اعم از وارد کنندگان و صادرکنندگان و کارگزاران گمرکی و ترخیص کاران و شرکتهای حمل و نقل بین المللی با آن سالهاست کار می کنند ، کنار گذاشته و همه این عملیات را از طریق سامانه جامع تجارت انجام دهند.

همتی  با عنوان کنترل نرخ ارز در بازار ، از اواخر سال ۱۳۹۷ با صدور بخش نامه های متضاد و مکرر که حاکی از آشفتگی در تصمیات مرجع صادر کننده است، یک آشفتگی و نا بسامانی در واردات و صادرات کشور ایجاد نموده که هیچکس نمیداند آیا میتواند کالائی را وارد کند و اگر وارد نمود آیا میتواند از گمرک ترخیص کند؟ در همین حال قیمت ارز هم  به برکت این دستور العمل ها و بخشنامه ها ی خلق الساعه ، هر روز قدکشید و به مرز ۳۰ هزارتومان هم رسید.

وزارت صمت که ظاهرا متولی تولید کشور است ، با اقدامات خلق الساعه بدون آنکه ضابطه مشخص و اعلام شده ای داشته باشد، در بدو امر از طریق ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت، مسیر همه واردکنندگان کالا را به وزارت خانه خود هدایت میکند تا وارد کنندگان و تولید کنندگان کالا در مدیریتهای مختلف این وزارت خانه  مشغول چانه زنی برای واردات خود باشند.

 برخی شرکت های تولیدی که تعدادی از آن ها حتی در سال ۱۳۹۸ مواد اولیه خود را ثبت سفارش کرده و با مصیبتهای فراوان از وزارت صمت مجوز گرفته و توانسته اند ارز کالای خود را با انواع ترفند های محیر العقول تامین نموده و با مشکلاتی به فروشنده برسانند و کالای خود را  از چنگ تحریمها در آورده و آن را وارد گمرک کنند ، اکنون یک سال است که بخاطر بی تصمیمی آزار دهنده بانک مرکزی در بلانکیفی صف تخصیص ارز و یا تامین ارز و اخذ کد رهگیری متوقف اند!  وارد کننده تولید کننده نمیداند چرا وقتی که ارزی نخواسته و نمیخواهد و کالا هم وارد شده باید در صف تخصیص ارز و یا تامین ارز و یا کد رهگیری متوقف باشد؟ آیا بانک مرکزی در این یکسالی که مواد اولیه این تولید کننده در گمرک روزانه انبارداری اش اضافه می شود و کارخانه اش در انتظار این مواد است تا چرخه تولیدش را بگردش در آید  ، موفق به کنترل نرخ ارز شده است؟؟

 جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ، به همراه آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی و آقای میر اشرافی رئیس کل گمرک ایران پس از آشکار شدن فاجعه رسوب حدود هفت میلیون تن کالا در گمرک که نیمی از آن کالاهای مورد نیاز مردم و بخش عمده ای از بقیه آن مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور هست ، در تاریخ پنجم آبان ۹۹ متفقا درگمرک بندرعباس از نزدیک فاجعه را مشاهده کردند و اعلام کردند که پس از برگشت به تهران مشکل را حل خواهندکرد. خروجی این بازدید ظاهرا مصوبه ای بود که توصیه به ایجاد کارگروهی میکرد تا این کارگروه مشکل را حل کند.

 این کارگروه از همه کسانی که کالایشان در گمرک متوقف است و قبض انبار آنها تا پنجم مهر۹۹  صادر شده  خواسته است تا اطلاعات کالای خود را مطابق جدولی به گمرک اعلام کنند و این امید را در واردکنندگان کالا زنده کرد که با ارسال این اطلاعات کالایشان ترخیص خواهد شد.

 واردکنندگان مستاصل و درمانده از تصمیمات خلق الساعه و بی تصمیمی های آزاردهنده مسئولان در این مدت دراز ، دلخوش به این سفر و این کارگروه در فاصله کوتاهی دو هفته ای  این جدول را تکمیل کرده و برای گمرک ارسال کردند.

 مهرداد جمال ارونقی معاونت امور گمرکی گمرک ایران، اعلام نمود که ظرف یک هفته ۲۵۰۰ فقره درخواست به گمرک واصل شده و پس از بررسی و پالایش به وزارت صمت ارسال شده است.

 در این شرایط بحرانی و درد الود که همه منتظرند پس از این مدت دراز، وزارت صمت معجزه ای در راستای سرعت بخشیدن به ترخیص کالاهای این واردکنندگان که ناخواسته و بدون داشتن تقصیر و قصوری اسیر و گرفتار در چنبره این تصمیات خلق الساعه و دستورالعمل ها و بخشنامه های غیر کارشناسی شده اند بنماید، متاسفانه شاهدیم که در فکر در اختیار گرفتن سامانه گمرک است! این وزارت پس از مدتی ، بخشی از  فهرست ارسالی گمرک را به صورت گزینشی به بانک مرکزی فرستاده است.

بانک مرکزی که اکنون به مرکز اصلی واردات و صادرات کشور تبدیل شده است و نمیتوان به کارشناسان و مسئولان  مربوطه دست یافت ، برای پاسخ دادن به انبوه واردکنندگان منتظر تصمیم آن بانک ،  اکتفا به تخصیص یک شماره تلفن به شماره ۲۷۴۷۱۰۱۰ کرده است. اگر وارد کننده ای موفق به تماس با این شماره شود، پاسخ خواهد شنید که شما در صف تخصیص ارز هستید! یعنی هنوز در صف تخصیص ارز هستید ، یعنی در همان نقطه ای که در آغاز این یک سال بودید!

 این بلاتکیفی ها و بلاتصمیمی ها که خسارت غیر قابل جبرانی به تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا چه از نظر مالی و چه از نظر اعتباری و حیثیتی وارد نموده  که صدای  اعتراض فعالین اقتصادی و تولید کنندگان و برخی مسئولین را هم در آورده است ، نهایتا منجر به تصمیم دیر هنگام ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع جلسه ۱۷۸ مورخ ۱۱ آبان ۹۹ گردید که  بصورت دستورالعملی چالش بر انگیز و مبهم ، برای کالاهائیکه قبض انبار آنها تا ۱۰ آبان ۱۳۹۹ صادر شده ، از طرف گمرک ایران ابلاغ گردیده است.

این دستورالعمل محل تضاد دو طرز تفکر که یکی خواهان خروج کالاها از گمرک بدون کد رهگیری بانک مرکزی و دیگری  خواهان خروج کالا با اخذ کد رهگیری از بانک مرکزی حتی با استمرار بیشتر توقف این کالاها در گمرک است، می با شد. در حالیکه بخش عمده ای از این کالاها طالب هیچ ارزی از بانک مرکزی نبوده و نیستند و خود ارز کالایشان را قبلا تامین کرده اند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....