ترافیک نفتکش‌ها در آبراهه‌ها

بسیاری از تانکرهای نفتی در نزدیکی بندرهای ترکیه در دریای سیاه و مدیترانه منتظر تصمیم دولت ترکیه برای بیمه محموله‌های خود هستند. این شرایط به سبب آغاز برنامه اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه ایجاد شد. فایننشال‌تایمز به نقل از کارگران و معامله‌گران منطقه‌ای نفت گزارش کرده ۲۰ نفتکش حاوی نفت قزاقستان از روز دوشنبه منتظر اجازه دولت ترکیه برای تخلیه هستند. از روز گذشته دولت ترکیه به تمامی محموله‌های نفتی اعلام کرده مدارک بیمه‌ای آن‌ها نیاز به «اثبات مجدد» دارد، زیرا در تحریم‌های اروپایی محموله‌هایی که بالای نرخ ۶۰دلار فروخته شدند مورد پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرند. این درخواست دولت ترکیه از تمامی نفتکش‌ها، باعث ترافیک نفتکش‌ها در آبراهه‌های داردانل و بسفرکه دریای سیاه را به دریای مدیترانه وصل می‌کنند شده ‌است.

نفتکش‌های قزاقستان که حاوی نفت این کشور و پایگاه‌های نفتی روسیه در دریای سیاه هستند هدف تحریم‌های اروپایی نیستند. گروه بین‌المللی باشگاه‌های آی‌اند‌پی (International Group of P&I Clubs) که بیش از ۹۰درصد از حمل‌ونقل دریای جهانی را پوشش می‌دهد، اعلام کرده درخواست دولت ترکیه برای اثبات مدارک «فراتر از اطلاعاتی است که به‌طور معمول درخواست می‌شود». روسیه و کشورهایی که مایل به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت روسیه هستند ناوگانی تحت عنوان «ناوگان سایه» تشکیل دادند که علاوه‌بر حمل‌ونقل، بیمه محموله‌های نفتی خود را پوشش می‌دهند. این ناوگان به دنبال راه‌های تازه‌ای برای دور زدن تحریم‌های اروپایی علیه روسیه است. بسیاری از ناظران بازار معتقدند قصد ترکیه از این اقدام، شناسایی این ناوگان و عرض‌اندامی مقابل اروپا و همچنین روسیه است.

 نفت به ۶۰ دلار می‌رسد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  یک روز پس از اعمال تحریم‌های گروه هفت بر نفت روسیه، شاخص‌های بین‌المللی این کامودیتی استراتژیک به طور متوسط ۳درصد سقوط کرد. شاخص برنت که در روز دوشنبه هر بشکه ۸۶دلار فروخته می‌شد دیروز به کف کانال۸۰دلار رسید و هربشکه نفت خام آمریکا به میانه کانال۷۰ دلاری سقوط کرد. ناظران بازار هفته‌ای ملتهب را برای بازار نفت پیش‌بینی کرده ‌بودند. افزایش برخی از محدودیت‌ها در چین، به عنوان دومین واردکننده نفت جهان، عامل کلیدی دیگری است که در کنار سقف قیمتی اروپایی‌ها به کاهش بهای نفت کمک کرد. به گزارش رویترز، برخی نشانه‌ها مبنی بر «پافشاری فدرال رزرو بر سیاست‌های تهاجمی به بازار» و «آغاز برنامه اعمال سقف قیمتی به نفت روسیه برای کاهش توانایی مالی روسیه در جنگ اوکراین» بازار نفت را وارد رکود کرد‌ه ‌است. البته مسکو در واکنش به برنامه اعمال سقف قیمتی اعلام کرده «حتی اگر مجبور به کاهش تولید شود» به این برنامه متعهد نخواهد بود.

سقف قیمتی ۶۰دلاری که توسط کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا اعمال شده‌است، واردات نفت خام روسیه از طریق دریا یا قیمتی بالاتر از سقف تعیین‌شده را سخت کرده ‌است. کاهش عرضه نفت روسیه بازار قیمت‌ها را به هیجان نینداخت زیرا در بیانیه اتحادیه اروپا فرصتی برای پهلوگیری کشتی‌های نفتی فروخته‌شده در نظر گرفته شد. این مهلت در کنار سیاست‌های تازه‌ای که دولت ترکیه برای پهلوگیری نفتکش‌ها اتخاذ کرده عملا باعث هجوم و ترافیک نفتکش‌ها در دریای سیاه شده ‌است. آنکارا در این موقعیت اعلام کرده سیاست تازه‌ای در قبال اصالت‌سنجی و احراز بیمه‌ نفتکش‌ها دارد. به گزارش رویترز، یکی از تحلیلگران انرژی در یادداشتی با یادآوری سطح صادرات نفت روسیه پیش از حمله اوکراین، ترس از هزینه‌های بیمه را عاملی اساسی معرفی کرده که «میزان صادرات روسیه را به ۴/ ۲میلیون بشکه کاهش داده‌ است، یعنی ۵۰۰هزار بشکه کمتر از زمان قبل از حمله نظامی به اوکراین». از طرفی نشانه‌های افزایش تقاضای چینی در سال آینده برخی از معامله‌گران بشکه‌های نفت بازار جهانی را نسبت به آینده امیدوار کرده ‌است.

 در چین چه‌خبر است؟

از اواخر دهه ۹۰میلادی چین به یکی از خوش‌اشتهاترین‌های بازارهای نفت و کالاهای دیگر بازار جهانی بدل شد و عملا فرمان تقاضای جهانی را به‌ دست گرفت. بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ نرخ رشد اقتصادی چین بین ۱۰ تا ۱۵درصد، در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بین ۸ تا ۱۰درصد، بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بین ۶ تا ۱۰درصد و در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ بین ۵ تا ۷درصد ثبت شده ‌است. از این نقطه به بعد پیش‌بینی سخت خواهد شد و دلیل آن سخت‌گیری‌های سیاست کوویدصفر است. سیمون واتکینز، تحلیلگر بازار انرژی در اویل‌پرایس، معتقد است: «سیاست کوویدصفر چین بر قفل‌های محکم منطقه‌ای بنا شده‌ است و پافشاری بر آن نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد. در دسامبر ۲۰۲۱ استراتژی این کشور برای مقابله با کووید «پاکسازی پویا» بود که باعث افزایش موارد ابتلا و قرنطینه آن‌ها در۲۰۰  پایگاه ملی شد. در ۱۱نوامبر دولت از بازتعریف جزئی استراتژی کوویدصفر رونمایی کرد که تسهیل ورود مسافران خارج از کشور جزو آن بود. رئیس‌جمهور چین راه‌های سختی برای انتخاب دارد.» به عقیده واتکینز «در یک سناریو اگر او به برنامه کوویدصفر پایبند باشد اقتصاد چین از شرایط نابسامانی که در آن به ‌سر می‌برد به وضعیت بدتری دچار خواهد شد. این در حالی است که اعتراضات علیه او در حال افزایش است. در سوی دیگر، اگر او کنترل برنامه کوویدصفر را از دست دهد شمار چینی‌هایی که از ابتلا به این بیماری کشته‌ می‌شوند زیاد خواهد شد، دقیقا مساله‌ای که چین به شدت از آن هراسان است.» راری گرین، رئیس بخش چین موسسه مطالعاتی تی‌اس لامبارد (TS Lombard)، در گفت‌وگو با اویل‌پرایس، درباره شرایط کرونایی چین گفت: «۲۶۳میلیون از مردم چین در رده سنی ۳۵ تا ۶۰ سال و همچنین بالای ۸۰ سال مشکوک به سرایت به کووید هستند. همچنین تنها ۶۶درصد از بالای ۸۰ساله‌ها واکسینه شدند و تنها ۴۰درصد هر سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند.»

به گفته گرین، اطلاعاتی از دولت چین درباره بررسی شراط شیوع در هنگ‌کنگ درز پیدا کرده ‌است: «در صورت شیوع دوباره در هنگ‌کنگ، تنها ۳/ ۷درصد از مردم چین خواهند توانست از تجهیزات آی‌سی‌یو (ICU) استفاده کنند و ۷/ ۹۲درصد قابلیت استفاده از این امکانات پزشکی را نخواهند داشت. به بیان دیگر درصورتی که کنترل شیوع از دست دولت چین خارج شود روزانه ۵۰۰هزار نفر کشته خواهند شد.» این کارشناس اویل‌پرایس پیش‌بینی می‌کند «تقاضای چین برای سال‌ آینده میلادی قیمت‌های نفت را تقویت خواهد کرد.» به عقیده گرین، جنگ روسیه و اوکراین که بازار نفت را با جهش روبه‌رو کرد چشم‌انداز مثبتی برای بازار ترسیم کرده ‌است زیرا «تضمینی برای پایان جنگ دیده نمی‌شود. مخصوصا پس از تحرکاتی که نظامیان روسیه در مرز اوکراین داشتند». به گفته این ناظر بازار انرژی، نرخ ۶۵دلار که پیش از حمله نظامی روسیه متوسط بهای نفت بود دوباره به بازار برمی‌گردد: «احتمالا ۶۵دلار نقطه تعادل و پایان نوسان نفت خواهد بود.»

 اوپک چه می‌کند؟

روسیه از اوپک‌پلاس به عنوان ابزار مناسبی برای افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کند زیرا هم‌اکنون عملا هدف همه کشورهای صادرکننده نفت، نفتِ «۹۰دلاری» است. باید دید همانطور که در نشست قبلی اعلام شد آیا اوپک پس از اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه، تصمیم جدیدی برای میزان تولید بازار خواهد گرفت یا نه؟