تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آبان 1401 - 22:41
کد خبر : 106832

تداوم روند صعودی قیمت دلار

تداوم روند صعودی قیمت دلار

سوپاپ قیمت دلار ، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ پرید و قیمت ها صعودی شد. اقتصاددان: بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه نشان می دهد که بار دیگر سوپاپ قیمت دلار پرید. نرخ دلار امروز در تهران جهش قابل توجهی را ثبت کرد و

سوپاپ قیمت دلار ، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۱ پرید و قیمت ها صعودی شد.

اقتصاددان: بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه نشان می دهد که بار دیگر سوپاپ قیمت دلار پرید. نرخ دلار امروز در تهران جهش قابل توجهی را ثبت کرد و دوباره وارد کانال۳۶ هزار تومان شد.نرخ دلار امروز تا ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت. این قیمت تقریبا ۷۰۰ تومان از روز گذشته بالاتر بود.‌قیمت دلار عصر امروز در محدوده ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

چرا سرعت افزایشی قیمت دلار در واپسین ساعات معاملات نقدی امروز اندکی کم شد؟

فعالان بازار می گفتند معامله گران تهران امروز به فرمان دلار هرات حرکت کردند.

دلار هرات در نیمه اول معاملات نقدی امروز تغییر کانال داد و وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد. نرخ دلار آمریکا در بازار هرات امروز تقریبا هزار تومان گران شد و تا ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت.

در نیمه دوم روز از سرعت افزایشی دلار هرات کم شد و‌ اسکناس آمریکایی با ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر یکشنبه ۶۰۰ تومان رشد کرده بود.

نرخ دلار در سلیمانیه هم‌ امروز مانند دلار تهران و هرات کانال عوض کرد. اسکناس آمریکایی در سلیمانیه امروز وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد و با ۵۵۰تومان رشد به ۳۶ هزار و ۵۰ تومان رسید.

گپ مثبت قیمت درهم

قیمت درهم نیز امروز با گپ مثبت باز شد. نرخ حواله درهم امروز تا ۹ هزار و ۹۵۰ تومان بالا رفت. قیمت درهم عصر امروز ۹هزار و ۸۹۰ تومان معامله شد که تقریبا ۲۰۰ تومان از روز قبل بالاتر بود.

اثر سیگنال های منفی برجام در بازار دلار

در کنار عوامل یاد شده یکی دیگر از دلایل صعود دلار تهران به سیگنال های منفی برجامی برمیگردد.

در هفته‌های اخیر، علاوه بر آنکه انتخابات در آمریکا -و اسرائیل- تا حدودی مذاکرات هسته‌ای را دچار وقفه کرده، اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران و تحریم ها موجب ایجاد تنش در روابط میان ایران و غرب شده و تلاش‌ها برای احیای برجام را تحت تاثیر قرار داده است.

مقامات آمریکایی قبلا اعلام کرده بودند که برجام از دستور کار خارج شده و بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه ترین اظهارات خود درباره مذاکرات هسته ای گفته که برجام در مسیر درست پیش نمی رود.خبرهای ناامید کننده از برجام نیز موجب تقویت انتظارات صعودی برای اسکناس آمریکایی شده است.

سرازیر شدن سرمایه بورس بازان به بازار دلار

کارشناسان بازار تهران‌ در کنار تمام عوامل یاد شده دلیل دیگر افزایش حجم تقاضا برای خرید ارز را گستردگی انتظارات تورمی در فضای بازار می‌دانند. از سوی دیگه سرازیر شدن سرمایه بورس بازان به بازار ارز ، قیمت دلار را صعودی کرده است.

تاکتیک تدافعی بازارساز در بازار دلار

با آغاز فاز تهاجمی دلار به سمت کانال‌های قیمتی بالاتر، نهاد‌های بازار‌ساز و سیاستگذار در فاز تدافعی قرار گرفتند.با این حال بررسی ها نشان می دهد که هنوز موفق به کنترل نرخ ارز نشده اند.

با این حال سید احسان خاندوزی در واکنش به افزایش قیمت دلار گفته ظرف روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن نتیجه زحمات همکاران در حوزه مدیریت بازار ارز خواهیم بود.

قیمت طلا و سکه آرایش صعودی به خود گرفت

قیمت اونس طلا در بازار امروز تقریبا ۵ دلار ریزش کرد. فلز گران بهای جهانی امروز با ۱۶۷۷ دلار معامله شد.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز بر خلاف قیمت اونس طلا مسیر صعود را دنبال کرد. قیمت طلا امروز مانند روز گذشته گران شد و به ۱ میلیون و ۴۹۵ هزار و۸۰۰ تومان رسید. این قیمت در مقایسه با روز قبل ۳۲هزار و ۶۰۰ تومان بالاتر بود.

قیمت سکه هم امروز با افزایش قیمت دلار مسیر رشد را دنبال کرد. سکه امروز تقریبا ۱۰۰ هزار تومان گران شد و به ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید.

سکه بورسی شد

یکی از خبرهای مهم بازارسکه مربوط به بورسی شدن این فلز زرد رنگ است.

بعد از اعلام طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق گواهی سکه، نماد سکه بانکی مرکزی امروز در تابلوی بورس درج شد

بانک مرکزی عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی را از فردا سه شنبه، ۱۷ آبان در بورس کالای ایران آغاز می کند.

علی صالح آبادی گفته بود: مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه و معاف از مالیات، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....