تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 3:15
کد خبر : 89971

تدابیر جدید دولت چین با هدف ثباتِ وضعیت تجارت خارجی متزلزل

تدابیر جدید دولت چین با هدف ثباتِ وضعیت تجارت خارجی متزلزل

دولت مرکزی چین سیاست‌هایی را برای ثبات‌ تجارت خارجی و کمک به واردات و صادرات با هدف فائق آمدن بر دشواری‌های موجود به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده در جهت حفظ اقتصاد و زنجیره‌های صنعتی و تامین در مسیر خود، معرفی کرده است. سند سیاستی که دفتر عمومی شورای دولتی چین روز پنجشنبه ۲ ژوئن

دولت مرکزی چین سیاست‌هایی را برای ثبات‌ تجارت خارجی و کمک به واردات و صادرات با هدف فائق آمدن بر دشواری‌های موجود به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده در جهت حفظ اقتصاد و زنجیره‌های صنعتی و تامین در مسیر خود، معرفی کرده است.

سند سیاستی که دفتر عمومی شورای دولتی چین روز پنجشنبه ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) منتشر کرده شامل ۱۳ تدبیر از جمله گام‌هایی برای تضمین ثبات تولید و لجستیکِ کسب و کارها در بخش تجارت خارجی و تضمین جریان بدون وقفه ورود و خروج بار در بنادر است.

این تدابیر به دنبال آن اتخاذ شد که صادرات چین در ماه آوریل به پایین‌ترین سطح خود طی تقریبا دو سال گذشته افت کرد و با اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی ۱٫۹ درصد رشد داشت و به ۱٫۷۴ تریلیون یوان (۲۶۱ میلیارد دلار) رسید اما در مقایسه با نرخ رشد ۱۲٫۹ درصدی ماه مارس کاهش را تجربه کرد.

طبق اعلامِ اداره کل گمرک چین، در عین حال میزان واردات در ماه آوریل ۲ درصد افت داشت و به ۱٫۴۱ تریلیون یوان رسید.

«شِن جیان گوانگ» اقتصاددان ارشد غول اقتصاد الکترونیکی چین موسوم به «جی دی» در این باره گفت: بخش تجارت خارجی چین با مشکلات روزافزونی از جمله کاهش تقاضای خارجی، بدتر شدن شرایط تجاری، شوک‌های تامین ناشی از پاندمی و رقابت دیگر اقتصاد‌های جهان روبروست.

وی افزود: به رغم این خطرات در حال افزایش، هنوز انعطاف‌پذیری قدرتمندی در پایه و اساس بخش تجارت خارجی چین وجود دارد.

این اقتصاددان ارشد همچنین به نیاز برای طراحی تدابیر سیاستی مفصل‌تر به منظور باثبات‌سازی تولید و عملیات‌‌های تجار خارجی، کمک به آنها برای حفظ سفارش‌ها و بازارها و تضمین لجستیک بین‌المللیِ بی‌وقفه اشاره کرد.

شن تاکید کرد که با توجه به اینکه موج اخیر کرونا در شانگهای و پکن فروکش کرده، زمان‌بندی اعلام این سند سیاستی، مناسب بوده است.

وی افزود: اگر این تدابیر را بتوان طی این فرصت اجرایی کرد، هنوز این شانس وجود دارد که صادرات چین بتواند رشد خود را حفظ کند و به تلاش‌های بنیادین برای دستیابی به اهداف ملی اقتصادی امسال کمک نماید.

بر اساس این گزارش، سند مذکور وعده افزایش حمایت مالی و اعتباری از بازرگانان و تجار خارجی را داده است. برای مثال، شرکت‌های خارجی را ترغیب کرده تا از مزایای کامل سیاست‌های بازپرداخت مالیات صادرات بهره ببرند.

به منظور حمایت از خارجی‌هایی که به دنبال خرید وسایل نقلیه چینی هستند، بانک‌های واجدشرایط چین ترغیب خواهند شد تا طبق قوانین و مقررات مربوطه، تامین مالی ارائه دهند.

سند سیاستی که پنجشنبه منتشر شد همچنین وعده تسریع گذار دیجیتال «نمایشگاه واردات و صادرات چین» و دیگر نمایشگاه‌ها را به وسیله استفاده فعالانه از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده (فناوری است که اطلاعات یا تصاویر دیجیتال را با آنچه کاربر با دستگاه خود در جهان واقعیت می‌بیند در هم می‌آمیزد) و بیگ دیتا را داده تا ارتباط با پلتفرم‌های تجارت الکترونیکیِ فرا مرزی ارتقا یابد.
ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....