تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 22:46
کد خبر : 113476

تجربه توسعه در کشور مالزی

تجربه توسعه در کشور مالزی

از آشفتگی و فقر به ثبات و رفاه     بررسی تجربه کشورها در مسیر دستیابی به توسعه و آشنایی با سیاست‌ها و اقداماتی که در طول این مسیر انجام داده‌اند، برای چگونگی دستیابی به این مهم برای کشور ما ایران، مهم و ضروری به‌نظر می‌رسد. البته در بین کشورهای توسعه‌یافته، تجربه کشورهایی می‌تواند روشنگر

از آشفتگی و فقر به ثبات و رفاه

 

 

بررسی تجربه کشورها در مسیر دستیابی به توسعه و آشنایی با سیاست‌ها و اقداماتی که در طول این مسیر انجام داده‌اند، برای چگونگی دستیابی به این مهم برای کشور ما ایران، مهم و ضروری به‌نظر می‌رسد. البته در بین کشورهای توسعه‌یافته، تجربه کشورهایی می‌تواند روشنگر مسیر ایران باشد که مشابهت‌هایی با کشور ما از نظر تاریخی، جمعیتی، فرهنگی، جغرافیایی و… داشته و دارای قابلیت مقایسه با ایران باشند. از این‌رو، مطالعه تجربه کشورهای اروپایی شاید برای این منظور مناسب نباشد. در این بین، مالزی یکی از کشورهایی است که گام‌های بسیار موفقی در رسیدن به مسیر توسعه برداشته است و به‌نظر می‌رسد الگوی مناسبی برای ایران در این مسیر باشد.

مالزی یکی از کشورهای آسیای شرقی است. دین رسمی آنها اسلام است و حدود ۶۰ درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. این کشور پس از استقلال از انگلیس، یک کشور سنتی، فقیر و عمدتاً روستایی‌نشین بود که با در‌پیش‌گرفتن اقدامات و سیاست‌های اقتصادی خود، در کمتر از ۴۰ سال، توانسته است از یک کشور با میانگین درآمدی پایین، به یک کشور صنعتی و با میانگین درآمد بالا ارتقا پیدا کند. از این‌رو می‌توان گفت موقعیت کنونی مالزی و توسعه این کشور اسلامی در ساختارهای سازگار با فرهنگ بومی و اسلامی این کشور، مهم‌ترین دلایل توجه صاحب‌نظران به تجربه توسعه مالزی است.

در این راستا و به‌منظور آشنایی با مسیری که مالزی برای توسعه خود پیموده است، ابتدا در بخش اول، به‌صورت مختصر به بررسی ویژگی‌های این کشور پرداخته می‌شود. سپس، در بخش دوم پیشرفت اقتصادی مالزی و بهبود رفاه خانوارهای مالزی پس از استقلال بررسی می‌شود و در نهایت، جایگاه مالزی نسبت به سایر کشورها، به‌ویژه از منظر ویژگی‌های تعیین‌کننده اقتصاد پیشرفته، در زمان حال ارزیابی خواهد شد.

لطفاجهت مطالعه  مطلب روی لینک زیر ضربه بزنید :

تجربه توسعه در کشورمالزی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....