تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 13:04
کد خبر : 95610

تبعات منفی رشد تورم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

تبعات منفی رشد تورم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

مدیرعامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه گفت:یکی از مهمترین موضوعات، عدم مداخله دولت در بازار سرمایه است تا این بازار از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت سبدگردان‌ها با توجه به هزینه‌های بالای دستمزد، کمبود نیروی کار متخصص و سوددهی کم بازار سرمایه چندان مناسب نیست. اقتصاددان: یگانه اقبال‌نیا در گفت‌وگوی اختصاصی با

مدیرعامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه گفت:یکی از مهمترین موضوعات، عدم مداخله دولت در بازار سرمایه است تا این بازار از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت سبدگردان‌ها با توجه به هزینه‌های بالای دستمزد، کمبود نیروی کار متخصص و سوددهی کم بازار سرمایه چندان مناسب نیست.

اقتصاددان: یگانه اقبال‌نیا در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین با بیان اینکه شرکت سبدگردان توسعه فیروزه با اشاره به اینکه این سبدگردان در سال ۱۴۰۱ جدا از تاسیس صندوق های جدید، رشد منابع در صندوق های فعلی فیروزه موفقیت، شاخصی ۳۰ شرکت و ارمغان فیروزه آسیا را در نظر گرفته که بر اساس برنامه‌ریزی‌های مشخص اجرایی خواهد شد،گفت: شرکت سبدگردان توسعه فیروزه در سال ۱۴۰۱، با ارائه خدماتی جدید مانند خدمات مشاوره دارایی و بهینه‌سازی و چینش پرتفوی دارایی‌ها متناسب با درجه ریسک‌پذیری دلخواه سرمایه‌گذاران، سعی دارد تا ابزارهای مالی مناسب را با توجه به عوامل احتیاطی و افزایش ریسک‌ غیرسیستماتیک در اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران محترم طراحی و اجرا نماید. هم‌اکنون سبدگردان توسعه فیروزه با داشتن بیش از ۱۰۰ سبد حقیقی و حقوقی عملکرد مناسبی را در بازار سرمایه ایران حتی در روزهای منفی بازار به ثبت رسانده است.

وی تصریح‌کرد:صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت در سال ۱۳۸۹ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرد و تمرکز اصلی ترکیب دارایی‌های این صندوق، سرمایه‌گذاری در سهام برتر بازار سرمایه است. در حال حاضر ۵۱ درصد از دارایی تحت مدیریت آن در سهام و ۴۷ درصد در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری شده و بازدهی این صندوق در یک‌ساله اخیر منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱، ۴۵ درصد بوده است. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ارمغان فیروزه آسیا نیز در سال ۱۳۹۶ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده و عمده حجم دارایی‌های آن به اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی اختصاص یافته که قابل معامله است. در حال حاضر نیز شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (سهامی عام) به‌ عنوان بازارگردان این صندوق است.

اقبال‌نیا اضافه‌کرد: بازدهی دوساله منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ در مجموع سبدهای تحت مدیریت سبدگردان توسعه فیروزه به‌طور میانگین ۱۰۹ درصد و بازدهی شاخص بورس در همین مدت، ۴۶ درصد می‌باشد. بازدهی یک‌ساله منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ در مجموع سبدهای تحت مدیریت این سبدگردان نیز به‌طور میانگین ۳۳ درصد و بازدهی شاخص بورس در همین مدت، ۳۲ درصد بوده است. علاوه بر این، بازدهی ۶ ماهه منتهی به خردادماه ۱۴۰۱ در مجموع سبدهای تحت مدیریت سبدگردان توسعه فیروزه به‌طور میانگین ۲۰ درصد و بازدهی شاخص بورس در همین مدت، ۱۸ درصد بوده است.

وی تاکیدکرد: از آنجایی که هنوز رشد قیمت دارایی‌ها در شاخص بورس منعکس نشده، در نظر داریم تا برای جذب سهامداران خرد، تحلیل موشکافانه‌ای را از متغیرهای کلان اقتصادی و دلیل اینکه چرا بورس هنوز به رشد قیمت‌ها واکنش نشان نداده است، به مشتریان ارائه دهیم. شایان ذکر است، زمانی که دلیل بنیادی عدم رشد بورس برای مشتریان خرد تشریح شده و همچنین مدل‌های تنوع‌سازی دارایی‌ها برای آنان مثال زده می‌شود، اعتماد مشتریان جلب شده و اکثریت آنان در خصوص شرایط نوسانی بازار نگرانی نخواهند داشت. بیشترین چالش ما در سبدگردان توسعه فیروزه زمانی به وجود خواهد آمد که بازارها به صورت هیجانی رشد کرده و استراتژی ورود به سهم در پرتفوی‌های ما، هنوز سیگنال‌های ورود به سهم را از بخش تحلیل داده‌های تکنیکال و بنیادی دریافت نکرده باشد. در این زمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران نگران شده و در نهایت عده‌ای نیز که از روش‌های سبدگردان توسعه فیروزه خوشحال نیستند، روند سرمایه‌گذاری خود را فسخ کرده یا از ابتدا به آن جذب نمی‌شوند که برای این سبدگردان کاملا قابل درک است.

اقبال‌نیا افزود: با توجه به شرایط موجود بازارها، استقبال از سبدگردان در حد متوسط ماهانه جذب سبدها بوده است. امیدواریم که از این پس با بهبود شرایط کلی اقتصادی، اقبال عمومی نسبت به بازار سرمایه و پیرو آن سبدگردان‌ها بهبود یابد.با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد، وضعیت بازار سرمایه طی روزهای آینده نوسانی و غیر قابل پیش‌بینی باشد. از سوی دیگر، گزارش‌های ضعیف شرکت‌های بورسی و افزایش هزینه تولید در اکثر شرکت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، مواد خام و دستمزدها، نشان از وضعیت مثبتی برای این بازار طی چند ماه آینده ندارد، بر همین اساس به نظر می‌رسد، کسب سود در بورس تهران دیگر مانند گذشته آسان نباشد.

وی اضافه‌کرد: یکی از مهمترین موضوعات، عدم مداخله دولت در بازار سرمایه است تا این بازار از شفافیت بیشتری برخوردار باشد. متاسفانه در شرایط فعلی وضعیت سبدگردان‌ها با توجه به هزینه‌های بالای دستمزد، کمبود نیروی کار متخصص و سوددهی کم بازار سرمایه چندان مناسب نیست، در حالی که این بازار ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری دارد؛ همان‌طور که در بسیاری از کشورها، بخش اعظم سرمایه‌ها به سمت این بازار حرکت می‌کند. با این وجود امیدوارم با تخصصی شدن بازار سرمایه و ایجاد رقابت کافی بین همه سبدگردان‌ها، نتایج بهتری در عملکرد مالی آن‌ها به وجود آید و سرمایه‌گذاران نیز اعتماد بیشتری نسبت به آن‌ها به عنوان واسطه‌های مهم بازار سرمایه داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....