تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 13:07
کد خبر : 62563

تاویل سیاست های اقتصادی با سخنرانی مقامات اقتصادی (مقامات پولی چگونه باید سخن بگویند؟)

تاویل سیاست های اقتصادی با سخنرانی مقامات اقتصادی  (مقامات پولی چگونه باید سخن بگویند؟)

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح مدرس علوم بانکی و تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:هزاران رشته سخنرانی بانکداران مرکزی با تمرکز در اروپا توسط روانشناسان جمع آوری شده و محتوای آنها با استفاده از تکنیک های یادگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. چند موضوع مشترک در این مصاحبه ها

به گزارش اقتصاددان، مهرداد حاجی زاده فلاح مدرس علوم بانکی و تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:هزاران رشته سخنرانی بانکداران مرکزی با تمرکز در اروپا توسط روانشناسان جمع آوری شده و محتوای آنها با استفاده از تکنیک های یادگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. چند موضوع مشترک در این مصاحبه ها مورد تدقیق قرار گرفته است: سیاستهای اقتصادی ساختاری ، رشد اقتصادی ، ادغام پولی و اقتصادی. تورم ، انتظارات تورمی ، ثبات قیمت ؛ ثبات مالی، ریسک، بانک ها و مقررات، از سوژه های با تواتر زیاد در این زمینه است. برخی از این موضوعات، مستقیماً با وظایف بانک های مرکزی ارتباط ندارند و در خارج از جعبه تصمیم گیری قرار دارد. مطالعات نشان می دهد که در بانک های مرکزی اروپا موضوعاتی که مستقیماً به سیاست های پولی و ثبات قیمت ها مربوط می شود دارای بیشترین فراوانی است(شیلر ۲۰۱۹). بانکداران مرکزی مطلع هستند که برقراری ارتباط در بحرانها با زمان عادی متفاوت است.
سخنرانی ها سازگارترین قالبی است که توسط کارکنان ارشد بانک مرکزی برای ارتباط با تصمیمات گذشته بانک مرکزی و چشم انداز اقتصادی به مردم استفاده می شود.
ارتباطات بانک مرکزی اغلب با شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی مرتبط است سه دلیل مرجح وجوددارد که نشان می دهد؛ چرا ارتباطات بانک مرکزی می تواند نقش متمایزی در فرایند تنظیم سیاست های پولی ایفا کند. اولا انتظارات تورمی و نرخ بهره در آینده در ذهن سرمایه گذاران، خانوارها و شرکت ها باقی می گذارد. ثانیاً بانک های مرکزی در مورد انواع مختلف مسائل و مشکلات “صحبت” می کنند.  ثالثا در یک و نیم دهه اخیر شاهد یک سری بحران های اقتصادی بوده ایم و ارتباطات، تأکید را بر پیامدهای ثبات مالی معطوف کرده است.
 به طور خاص، ارتباطات در مورد سیاست های پولی اهداف مختلفی را دنبال می کند. به عنوان مثال، در مورد بانک مرکزی، ارتباطات باید ریسک را کاهش دهد.علاوه بر این ارتباط با چالش ترجمه زبان فنی به زبان روزمره که عموم مردم می توانند آن را درک کنند ، پیچیده تر می شود. به نظر می رسد؛ برخی از بانکداران مرکزی سابق در مورد توانایی مقامات پولی در توضیح سیاست های پولی برای عموم مردم شک دارند. به عنوان مثال بلیندر ( نایب رئیس سابق فدرال رزرو ایالات متحده ) استدلال می کند: 

“بانک های مرکزی همچنان تلاش می کنند تا آنطور که باید با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. اما در بیشتر موارد، آنها شکست خواهند خورد. ”

اقتصاددانان برای اتخاذ رویه ها و تکنیک های توسعه یافته به روانشناسی و علوم سیاسی نیاز دارند. با این حال، رویکردهای وام گرفته شده از زمینه های علوم دیگر، تأثیر قابل توجهی در تفسیر سیاست های پولی داشته است.

 (مطالعه اخیر Feldkircher و همکاران ، ۲۰۲۱)
داده های سخنرانی های بانکداران مرکزی( با حذف اسناد بایگانی بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) جمع آوری شده است).این فایل یک آرشیو جهانی است که شامل بیش از ۱۵،۵۰۰ سخنرانی از سال ۱۹۹۶ است. سپس سخنرانی های بانک های مرکزی اروپا انتخاب شده است. داده ها نشان دهنده افزایش مداوم تعداد سخنرانی ها به ویژه پس از وقوع بحران است. 

هر موضوع با فرکانس خاص خود بیان می شود و همراه با آن مجموعه ای از کلمات تخصصی ظاهر می شود (به عنوان مثال ، در موضوع “بحران مالی” ، ورشکستگی یا بدهی بیشتر ظاهر می شود.
از ریشه کلمات برای اطمینان از جمع آوری فراوانی کلمات مشابه (به عنوان مثال ، تورم و سیاست ها و غیره) استفاده می شود.
اصطلاحاتی که اغلب در سخنرانی های اول استفاده می شود شامل سیاست های اقتصادی ساختاری ، رشد اقتصادی و ادغام پولی و اقتصادی است. موضوع دوم تورم ، انتظارات تورمی ، ثبات قیمت ها و سیاست های پولی و در مبحث سوم، سخنرانی هایی که به ثبات مالی ، ریسک ، بخش بانکی و مقررات می پردازد؛ مورد توجه است. حالت چهارم، خارج از جعبه تصمیم است و به نوآوری تکنولوژیکی ، آموزش و سایر موضوعاتی که مستقیماً با وظایف بانک های مرکزی مرتبط نیستند، مربوط می شود.
علایق بانکداران مرکزی در مورد موضوعات مختلف در طول زمان ثابت نیست.

شیوع سخنرانی های بانک مرکزی در طول زمان:

  موضوع ۱ ، ادغام ساختاری ، محتوای بسیاری از سخنرانی های بانکداران مرکزی در اوایل دهه ۱۹۹۰ و در آستانه اتحادیه پولی بود. در اواسط دهه ۲۰۰۰ ، روند نزولی نسبت سخنرانی هایی که به ادغام اقتصادی می پرداختند، رو به کاهش بود و هنگامی که ESDC و صحبت در مورد تجزیه یورو ظاهر شد، این روند معکوس شد. بحث دوم سیاست های پولی، در دوره ما بسیار متغیر است. مطلب سوم، ثبات مالی ، با شروع بحران مالی جهانی شتاب خاصی گرفت. شاید با کمال تعجب، با توجه به بحران بدهی اروپایی مربوط به ثبات مالی در چندین بانک مرکزی (به عنوان مثال ، آلبانی ، بوسنی و هرز ، بلغارستان) از رتبه بالایی برخوردار است. به عنوان مثال: کرواسی ، چک ، مجارستان ، لهستان) برای سخنرانی هایی که به موضوعات خارج از جعبه تصمیم می پردازند ترجیح داده می شود. اینکه آیا عضویت در منطقه یورو ، جایی که تصمیمات پولی در بانک مرکزی اروپا اتخاذ می شود ، نقش مهمی ایفا می کند ، اما موضوعی برای تحقیقات آینده است.
یک وسیله مهم که بانک های مرکزی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند سخنرانی است. به نظر نمی رسد شدت گفتار به رژیم پولی بستگی داشته باشد: برخی از بانکهای مرکزی که بخشی از منطقه یورو هستند به همان اندازه که سایر بانکها با سیاست پولی خودشان مشارکت دارند. ظاهرا فراوانی سخنرانی بخشی از استراتژی کلی سیاست پولی بانک های مرکزی است. باید اذعان داشت: بانک مرکزی اروپا و بانک های مرکزی منطقه غیر یورویی و بانک های مرکزی CESEE بیشتر ارتباط خود را به موضوعاتی که مستقیماً به سیاست پولی و ثبات قیمت ها مربوط می شود معطوف می کنند. تا شاید بتواند سیاست گذاران و عموم مردم را درباره نقش و تأثیر سیاست های پولی آموزش دهد.
موارد بیشتری وجود دارد که ما هنوز در مورد عملکرد ارتباطی که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد، درک نکرده ایم. به عنوان مثال، ما هنوز نیاز به درک واضح تری از عوامل تعیین کننده موضوعات گفتار داریم. به عنوان مثال، داده های مربوط به مخاطب، زمان دقیق سخنرانی ها در این زمینه مفید خواهد بود. در مرحله بعد ، استخراج اطلاعات دقیق تر در مورد تعامل موضوعات و لحن یا احساس سخنرانی ها مفید خواهد بود. ناظران سیاست های پولی به شدت علاقه مند هستند که بدانند؛ آیا یک سخنرانی حاوی عناصر فریبنده است؟ این امر در حالی اهمیت پیدا می کند که بانک های مرکزی در سراسر جهان پس از اینکه همه گیری کووید -۱۹ به تاریخ تبدیل شود ، به فکر تقویت سیاست های پولی باشند. اینها برخی از زمینه هایی است که برای مشارکت در تحقیقات آینده برنامه ریزی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....