تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 12:48
کد خبر : 72384

تامین برق نیروگاه‌های خورشیدی در استان سمنان

تامین برق نیروگاه‌های خورشیدی در استان سمنان

 فاصله تا شرایط مطلوب برنامه ششم توسعه می گوید که پنج درصد از انرژی مورد نیاز استان سمنان از طریق انرژی تجدید پذیر تامین شود اما به نظر نمی رسد که شاهد تحقق این موضوع در پایان سال جاری باشیم.  برنامه ششم توسعه سال ۱۴۰۰ به تمام می‌رسد برنامه‌ای که قرار بود در آن انرژی‌های

 فاصله تا شرایط مطلوب

برنامه ششم توسعه می گوید که پنج درصد از انرژی مورد نیاز استان سمنان از طریق انرژی تجدید پذیر تامین شود اما به نظر نمی رسد که شاهد تحقق این موضوع در پایان سال جاری باشیم.

 برنامه ششم توسعه سال ۱۴۰۰ به تمام می‌رسد برنامه‌ای که قرار بود در آن انرژی‌های نو و تجدید پذیر دیده شوند آنطور که منوچهر فخری معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در یکم شهریورماه ۹۹ اعلام کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل پنج درصد انرژی برق مصرفی استان باید از طریق ورود به بحث انرژی‌های نو و تجدید پذیر تأمین شود در حال حاضر تنها یک درصد از انرژی برق مصرفی استان از این حوزه دریافت می‌شود.

فخری در همان روز اعلام کرده بود یکی از بحث‌های مهمی که باید در حوزه کاری تمامی دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد و معاون اول رئیس جمهور نیز تاکید کردند، ۲۰ درصد برق مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است که باید از محل نیروهای تجدید پذیر و پاک تأمین شود.

مقصود سخنان فخری معاون وقت استاندار سمنان دو نیروگاه خورشیدی استان سمنان واقع در سمنان و دامغان است که قرار است ۱۰ مگاوات برق تولید کنند و البته قرار بود که تا امسال بخشی از نیاز استان را هم برطرف کنند که به آن هدف نرسیدیم. جالب اینکه مسئولان برق منطقه‌ای استان سمنان به جای اینکه امروز دغدغه افتتاح و بهره برداری کامل از این دو نیروگاه را پس از این همه سال داشته باشند، هنوز صحبت از ضرورت تکمیل طرح‌ها و جذب سرمایه گذار می‌کنند در صورتی که سرمایه گذارانی که سابقاً وارد این عرصه شده‌اند هنوز به موفقیت چشم گیر دست نیافته‌اند.

شرایط نیروگاه‌ها
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، در وب‌سایت برق منطقه‌ای سمنان می‌خوانیم: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سمنان در دیدار با نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس با اظهار امیدواری در خصوص توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق بیان داشت: با فراهم شدن تسهیلات بیشتر برای سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوص در این جهت، شاهد کم شدن مشکلات کمبود انرژی برق باشیم.

تا پایان برنامه ششم توسعه حداقل پنج درصد انرژی برق مصرفی استان باید از طریق ورود به بحث انرژی‌های نو و تجدید پذیر تأمین شود

علی اکبر صباغ اما  نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دو نیروگاه خورشیدی در سمنان و دامغان در حال احداث است میزان تولید برق آنها چقدر است و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند؟ بیان کرد: نیروگاه مذکور هر کدام به میزان ۱۰ مگاوات در حال احداث هستند و تاکنون دو مگاوات از نیروگاه‌ها دامغان به شبکه متصل شده و پیش بینی می‌شود تا انتهای سال ۱۴۰۱ نیروگاه‌ها در مدار قرار گیرند.

وی با بیان اینکه احداث هر نیروگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌پذیرد و سازمان ساتبا به عنوان سازمان متولی نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور به منظور جلب مشارکت سرمایه گذاری قرار داد خرید تضمینی با آنها بسته است و برق تولیدی آنها را به صورت تضمینی خریداری می‌کنیم، گفت: از آنجایی که برق تولید شده توسط نیروگاه‌های خورشیدی به شبکه برق متصل می‌گردد لذا کلیه مشترکان اعم از شهرک‌های صنعتی، رمز ارز و خانگی و… از این برق تولیدی منتفع می‌شوند.

پس از سال‌ها که ضرورت سرمایه گذاری بر روی دو پروژه نیروگاه خورشیدی سمنان و دامغان مطرح می‌شود بالاخره فاز اول نیروگاه خورشیدی دامغان با ظرفیت دو مگاوات در روز ششم شهریورماه ۱۴۰۰ افتتاح شد اما باید دقت داشت که فاز دوم این طرح که پنج مگاوات برآورد می‌شود، هنوز باقی مانده است در سمنان نیز هنوز عملیات تکمیل نیروگاه به اتمام نرسیده است پس بی راه نیست که بگوییم این دو طرح از برنامه عقب هستند.

تامین برق نیروگاه‌های خورشیدی در استان سمنان | فاصله تا شرایط مطلوب

استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران
استاندار سمنان نیز درباره اهمیت انرژی در سطح این استان، تاکید کرد: استان سمنان استانی پهناور و وسیع است و به همین واسطه حجم کار در حوزه صنعت برق در سطح این استان بسیار بالا است لذا می بایست اهمیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر در این استان را گوشزد کرد.

ضرورت سرمایه گذاری بر روی دو پروژه نیروگاه خورشیدی سمنان و دامغان

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه در کنار توجه به مقوله انرژی خورشیدی و تجدید پذیر باید به شیوه مصرف و فرهنگ سازی نیز عنایت داشته باشیم، بیان کرد: ارائه برنامه‌های راهبردی در حوزه اطلاع‌رسانی، اقناع‌سازی و دعوت مردم به استفاده بهینه از انرژی پیشنهاد ما برای این مقوله مهم محسوب می شود تا بتوانیم شرایط مصرف را هم در کنار تامین، بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت های عظیم نیروگاه های طبیعی است، افزود: انرژی مقوله بسیار مهمی در این استان است و سرمایه گذاران در این بخش حمایت می شوند. امروز ما در استانی هستیم که بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد و این مزیت ویژه ای است.

واقع بین باشیم
یک کارشناس اقتصادی اما با بیان اینکه در نظر گرفتن ۱۰ مگاوات برای نیروگاه برق خورشیدی سمنان و دامغان بسیار عجیب است و به نظر من این رقم نمی‌تواند درست باشد، گفت: واقع‌بینانه اگر به موضوع نگاه کنیم با این سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته ۱.۵ مگاوات برق اگر در جریان مورد نیاز کشور وارد شود، باید آن را موفقیت خوبی دانست اما به هر صورت اگر آمار ارائه شده درست باشد باید گفت کار بزرگی در استان صورت گرفته است.

احداث هر نیروگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌پذیرد

حسن همتیان با بیان اینکه هرچند هنوز نیروگاه دامغان در فاز اول و نیروگاه سمنان هم در فاز تکمیل است اما باید گفت در صورتی که ادعای مسئولان درست باشد می‌تواند نقش بسزایی در تأمین انرژی استان سمنان و کشور داشته باشد، ابراز داشت: تولید ده مگاوات برق آن هم در هر نیروگاه خورشیدی واقعاً رقم عجیبی است که ما امیدواریم مسئولان به آن دست یابند اما اینکه اختصاص پنج درصد از انرژی مورد نیاز استان تا پایان سال ۱۴۰۰ و برنامه ششم، محقق شود را نمی‌توان به قاطعیت گفت.

وی افزود: ما متأسفانه باید بپذیریم که اولاً بسیار دیر به فکر انرژی خورشیدی افتاده‌ایم و ثانیاً در هنگامی تازه کار انرژی خورشیدی را آغاز کرده‌ایم که سه دهه قبل این فناوری در اروپا انجام و دیگر به بازنشستگی رسیده است امروز در غرب شاهد هستیم که دو نسل بعد از این سلول‌های خورشیدی هم به کار گیری و بعد حتی نسل آنها به اتمام هم رسید اما ما تازه در حال شروع کار هستیم.

تامین برق نیروگاه‌های خورشیدی در استان سمنان | فاصله تا شرایط مطلوب

عدم استفاده درست از ظرفیت
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موضوع مهم‌تر اما این است که ما از ظرفیت‌هایمان به درستی استفاده نکرده‌ایم، گفت: بارها اعلام شده که استان سمنان ۳۰۰ روز آفتابی داغ دارد که آفتاب مستقیماً می‌تابد و بهترین مکان برای انرژی خورشیدی است اما چقدر از این ظرفیت خدادادی استفاده شده است؟

باید بپذیریم که اولاً بسیار دیر به فکر انرژی خورشیدی افتاده‌ایم و ثانیاً در زمانی کار انرژی خورشیدی را آغاز کرده‌ایم که سه دهه قبل این فناوری در اروپا انجام و دیگر به بازنشستگی رسیده است

همتیان افزود: مشکل اینجا است که وقتی هم یک سرمایه گذار یا یک هولدینگ و شرکت و … وارد عمل می‌شود آنقدر با هزینه‌های سرسام آورد تلاطم ارزی، واردات، ساخت و تجهیز، بروکراسی اداری و زمین و آب و گاز و… روبرو می‌شود که در نهایت دشواری‌های کار را بیشتر می‌بیند در صورتی که همین انرژی خورشیدی می‌تواند اشتغال فراوانی را هم داشته باشد.

حمایت از نیروگاه های خورشیدی خیلی دیر است
مسئولان اعلام کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چند نیروگاه خورشیدی دیگر در استان در حال احداث است که با اتمام عملیات اجرایی این طرح‌ها، بیش از ۲۰ مگاوات انرژی الکتریکی به شبکه سراسری برق وصل اضافه می‌شود و این یک فرصت خوب برای استان سمنان است که از ظرفیت خورشیدی خود استفاده کند. ظرفیتی که هنوز تا ایده آل فاصله نسبتاً زیادی دارد و باید دید که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

موضوع اما اینجا است که ما بسیار دیر در استان سمنان به نیروگاه های خورشیدی اهمیت داده ایم چند سال قبل دانشمندی در زمینه انرژی از انگلستان به استان سمنان سفر کرده بود و اعلام می داشت که انگلیسی ها برای ۹۰ تا ۱۵۰ روز آفتابی در سال هم سرمایه گذاری می کنند و نیروگاه می سازند شما با ۳۲۰ روز آفتابی در دامغان و شاهرود و سمنان هنوز نیروگاه های نسل اول خورشیدی را هم ندارید!

علی رغم این موضوعات اما باز همین میزان که مسئولان ما امروز می دانند که در شرایط تحریم، کمبود گاز و سوخت برای نیروگاه ها و … نیاز به انرژی تجدید پذیر از هر زمان دیگری بیشتر است، جای شکر دارد و می بایست دید که در آینده چه می کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....