تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 20:43
کد خبر : 99590

تازه‌ترین تحولات توافق هسته‌ای

تازه‌ترین تحولات توافق هسته‌ای

در حالی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد. در حالی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت

در حالی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد.

در حالی که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها خبر داد و اعلام کرد که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد، منابع مطلع روز گذشته اعلام کردند که بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه یکی از رسان های کشور نیز گوشه هایی از پاسخ آمریکا را منتشر کرده بود که در این رابطه نیز یک منبع مطلع به خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است: محتوای منتشر شده هیچ نسبتی با واقعیت پاسخ آمریکا ندارد و مملو از داده‌های نادرست است. به گفته وی، بسیاری از ادعاهای طرح شده در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی اساسا اکنون موضوع مذاکره و بحث نیستند.
به لحظه حساس رسیده‌ایم

در همین رابطه به نظر می رسد که موضوع پاسخ طرفین و نیز بررسی آنها تبدیل به یک ماراتن حساس جهت تعیین تکلیف نهایی برجام شده است. با این حال جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا گفت: «از آمریکا پاسخ گرفتم. اکنون وظیفه ایران است که پاسخ دهد.» وی تاکید کرد: «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم. خوش‌بین هستم که آخرین میلی‌مترها است. این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.»

بورل همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «فکر نمی کنم فرصتی برای مذاکرات بسیار بیشتر وجود داشته باشد.» «من کسی نیستم که ضرب الاجل های موقت تعیین کند. اما من می دانم که پس از تابستان، از سرگیری مجدد مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: «چند روز فرصت داریم، زیرا پس از پایان تابستان وارد یک سری تحولات سیاسی دیگر خواهیم شد».

بورل توضیح داد که طرفین قبلاً درمورد بخش بسیار مهم برای بازگشت به برجام توافق کرده‌اند، اما گفت که مسائل باقی‌مانده می‌تواند توافق نهایی را از بین ببرد.

بورل در بخش دیگری از سخنان خودش مدعی شد: آنچه مشهود است، این است که این توافق همه مشکلات را حل نخواهد کرد. ایران نه تنها به خاطر برنامه هسته‌ای خود بلکه به دلایل متعدد دیگر منطقه را نگران می‌کند. بورل افزود که دستیابی به توافق در حال حاضر می‌تواند به نفع همه طرف‌های درگیر باشد، زیرا به ایران اجازه می‌دهد به بازار بین‌المللی نفت بازگردد و به عرضه کننده جدید برای اروپایی‌ها تبدیل شود.
صحبت‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن به تازگی به طور رسمی به اظهارات تهران در مورد متن پیش‌نویس پاسخ داده و اعلام کرد که همچنان پاره‌ای مسائل به صورت حل نشده باقی مانده است. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز اخیرا طی اظهاراتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، از سرگیری این توافق را به تصمیم تهران وابسته دانست و مدعی شد: اکنون توپ در زمین ایران است.

پاسخ آمریکا را پس از جمع‌بندی کارشناسی می‌دهیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از روزنامه ابتکار  ،  در همین رابطه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در گفت و گو با ایرنا، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکایی‌ها را ارسال خواهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم برای اینکه بگویم چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد اما در اولین فرصتی که جمع‌بندی شکل بگیرد و جزئیات بررسی شود، پاسخ داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران در بحث روند مذاکرات و دستیابی به توافقی که هم پایدار و جامع و هم تامین کننده منافع جمهوری اسلامی ایران باشد جدی است و در این زمینه تاکنون به طور مسئولانه عمل کرده است. همانطور که گفتم زمان پاسخ‌دهی بستگی به نتایج جلسات کارشناسی خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از پاسخ‌های آمریکا چیست، گفت: در حال حاضر برای پاسخ به این سوال زود است و باید آن را به نظر تیم مذاکره کننده موکول کنیم که در بازه زمانی مناسبی بررسی کرده و به جمع‌بندی برسند و حتما در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد شد.

باید به ماهیت محرمانه بودن مذاکرات پایبند بود

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: همانطور که می‌دانید روند مذاکرات ماهیت خاصی دارد به دلیل حساسیت موضوع و به دلیل محرمانه بودن موضوع مذاکرات همه طرف‌ها تا الان سعی کرده‌اند تا به ماهیت محرمانه بودن مذاکرات پایبند باشند به این جهت که رسانه‌ای کردن زودهنگام کمک به نتیجه مذاکرات نمی‌کند و باید در بازه زمانی مناسب خود، این اطلاع رسانی صورت بگیرد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها چیست و اینکه آیا دولت بایدن در این خصوص به نظر می‌آید بسیار ضعیف و بدون اعتماد به نفس تصمیم‌گیری می‌کند آیا فکر می‌کنید تعقل در کاخ سفید حاکم می‌شود و واشنگتن رفتارهای پیشین خود را جبران می‌کند، گفت: موضوع مذاکرات موضوع حساسی است. ما گمان می‌کنیم موضوعی که تا این مرحله از روند مذاکرات رخ داد، روند مثبت و رو به جلویی است. همانطور که بارها اعلام شده است موضوعات باقیمانده در ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، موضوعات زیادی نیست به عبارتی بیشتر مسائل مرتبط با توافق برجام میان طرفین حل و فصل شده است اما موضوعات اندک باقیمانده، موضوعات حساس و مهم و تعیین کننده‌ای است.

وی با بیان اینکه با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافق است، گفت: ایران با جدیت دستیابی به توافق را دنبال می‌کند و معتقد است از سرگیری اجرای برجام هم در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران و هم در راستای منافع طرف‌های این توافق است اما در مجموع یک مسیر دوطرفه است و تعهدات متقابل وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اجرای توافق باید به صورت دوجانبه شکل بگیرد و انجام شود و همه اعضای توافق باید به تعهدات خود ملتزم و پایبند باشند.

از ابتکارات و نقش سازنده دوستان منطقه‌ای خود استقبال می‌کنیم

کنعانی بیان کرد: ما برای دستیابی به توافق مجدد جدی هستیم و در این زمینه با جدیت وارد روند مذاکرات شدیم و منعطف عمل کردیم، ابتکارات عدیده‌ای را در شرایط مختلف زمانی برای دستیابی به توافق مطرح کردیم و از هر ابتکاری هم که از سوی دوستان ما در منطقه مطرح شده استقبال کردیم و از نقش سازنده آنها نیز استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما در این زمینه جدیت داریم اما یک طرف دیگر قضیه دولت آمریکا است باید ببینیم آیا دولت آمریکا در این رابطه اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق دارد یا خیر؟ آیا دولت آمریکا در این زمینه همچنان منتظر دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند و آیا اولویت‌های رژیم صهیونیستی را ملاک تصمیم سیاسی قرار می‌دهد یا اولویت‌های منافع ملی دولت و ملت آمریکا.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما امیدوار هستیم که طرف آمریکایی این تدبیر و عقلانیت باشد و این اراده سیاسی شکل بگیرد که در قالب توافق عمل کنند و انتظارات جمهوری اسلامی ایران را که انتظاراتی قانونی، مشروع و تایید شده است را لحاظ کنند و منافع طرف ایرانی را تضمین کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: توافق یک مسیر دوطرفه است و در صورتی توافق پایدار خواهد بود که اعضا و طرف‌های توافق به مسئولیت‌ها و تعهدات خود ملتزم باشند و عمل کنند. بارها از سوی وزارت امور خارجه تاکید شده که ما به‌دنبال یک توافق خوب و پایدار هستیم و در این ارتباط با جدیت مذاکره می‌کنیم و این روند را دنبال می‌کنیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....