تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1399 - 9:40
کد خبر : 16434

تاخت ‌و ‌تاز فروشندگان در بورس

تاخت ‌و ‌تاز فروشندگان در بورس

هیجان دامن حقیقی‌ها و حقوقی‌های بورس را با هم گرفته است. به گزارش اقتصاددان – مدتی است که حقوقی‌های بازار رفتاری مانند سهامداران تازه‌وارد از خود نشان می‌دهند. این دست از سرمایه‌گذاران صف‌های معاملاتی را به پارامتری اثرگذار در رفتار سرمایه‌گذاری خود تبدیل کرده‌اند و بدون پشتوانه عقلایی با حجم‌های سنگین اقدام به عرضه سهام

هیجان دامن حقیقی‌ها و حقوقی‌های بورس را با هم گرفته است.

به گزارش اقتصاددان – مدتی است که حقوقی‌های بازار رفتاری مانند سهامداران تازه‌وارد از خود نشان می‌دهند. این دست از سرمایه‌گذاران صف‌های معاملاتی را به پارامتری اثرگذار در رفتار سرمایه‌گذاری خود تبدیل کرده‌اند و بدون پشتوانه عقلایی با حجم‌های سنگین اقدام به عرضه سهام در بازار می‌کنند.

دامن زدن به روند ریزشی بورس از سوی حقوقی‌ها این روزها با شدت بیشتری پیگیری می‌شود و نهاد ناظر هم هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این موضوع از خود نشان نمی‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه وعده حمایت دولت در نخستین روز کاری هفته هم کارساز نبود و شاخص کل بازار سهام در معاملات روز گذشته بیش از ۷/ ۳ درصد ریزش کرد.

گفته می‌شود خریدهای هیجانی؛ فروش‌های هیجانی را هم به دنبال دارد اما دخالت در روند بازار با وعده و وعید، عاملی مخرب از سوی صاحب‌نظران اقتصادی مطرح می‌شود.

از سویی صدای حمایت بلندی که این روزها از سوی دولت به گوش می‌رسد در صورتی که منجر به بهبود زیرساخت‌های هسته معاملاتی شود یا افزایش شفافیت اطلاعاتی را درپی داشته باشد مطلوب خواهد بود؛ در غیر این صورت در حد همان صدای بلند باقی خواهد ماند.

بازار بر می‌گردد

علی پروین، کارشناس بازار سرمایه  می‌گوید: با توجه به سیل عظیم نقدینگی‌هایی که توسط سهامداران خرد به بورس گسیل شد با رشد هیجانی و صفوف خرید طی چند وقت اخیر مواجه هستیم.

به گفته او اغلب سهم‌ها در معاملات بازار سهام به شکل غیرمنطقی و کاذب رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کردند. از طرفی به دلیل ایجاد حباب قیمتی در برخی از سهم‌ها و عدم ارزندگی بسیاری از شرکت‌ها، سهامداران حقوقی و پول‌های هوشمند به نوعی از بازار خارج شدند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های اثرگذار در بورس عنوان کرد: طی ماه‌های آینده اثر چند ریسک سیستماتیک را در بورس خواهیم داشت؛ از جمله انتخابات آمریکا که می‌تواند در بازار دلار تغییرات بسزایی داشته باشد.

بازار سرمایه کشور به دلیل رشد دلار، اهرم تورم و ارزش جایگزینی با رشد نجومی همراه و دستخوش تغییر شد. اکنون نیز پول‌های هوشمند به دلیل عدم ارزندگی بسیاری از سهم‌ها و ریسک‌های موجود در بورس، از بازار خارج شدند.

پروین تصریح کرد: بسیاری از سهم‌ها در برهه‌ای دچار ریزش‌های ۳۰ تا ۴۰ درصدی شدند، بنابراین انتظار می‌رود سهامداران حقوقی با توجه به ارزندگی قیمت‌ها مجددا طی روزهای آتی وارد جریان معاملاتی بازار شوند.

ورود نقدینگی جدید نمی‌تواند به شکل رشدهای هیجانی مانند ماه‌های گذشته باشد. احتمالا تزریق پول‌های تازه باعث ایجاد تعادل در بازار شود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، تغییر وضعیت از صفوف فروش به خرید در میانه هفته معاملاتی جاری دور از ذهن نیست.

او درخصوص شرایط تحلیلی این روزهای بورس گفت:‌ تحلیل تکنیکال برگرفته از عرضه، تقاضا و رفتار معامله‌گران است، باید رفتار معامله‌گران مورد سنجش قرار بگیرد تا بر اساس آن به اعدادی برسیم. این اعداد در واقع می‌توانند باعث ایجاد تقاضای خرید یا فروش در بازار شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در روند صعودی به دلیل موج نقدینگی، بازار مقاومت‌های متعددی را شکست. اکنون در صورتی که به‌طور مجدد پول‌های هوشمند وارد بازار شوند، هر عددی را می‌توان به‌عنوان کف قیمت در شاخص در نظر گرفت.

فرصت خرید در بورس

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به چرایی ریزش بورس در روزهای اخیر گفت:‌ بازار بعد از فتح رقم ۲ میلیون واحدی به‌صورت ریزشی و بدون هیچ‌گونه توقفی تا مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی افت کرد.

به گفته او سهم‌های بزرگ درصف فروش قفل نشدند چراکه معامله چند میلیونی در روز دارند، اصلاح اکنون نیز اصلاحی عمیق‌تر از گذشته است.

کماکان برای سرمایه‌گذاران با دید میان‌مدت نگرانی در بورس وجود ندارد زیرا بازار جایگزین دیگری برای تغییر مسیر نقدینگی نداریم.

به اعتقاد این تحلیلگر بازار سرمایه، شاخص در روند صعودی خود از تمام مقاومت‌ها به راحتی عبور کرد،‌ بنابراین حمایت‌ها را هم به سادگی از دست داد.

افنانی گفت:‌ در اردیبهشت‌ماه مردم برای قیمت‌های فعلی بازار صف‌های خرید تشکیل می‌دادند. از لحاظ (P/ E Forward) برخی از سهم‌ها به نقاط ارزندگی رسیده‌اند.

او افزود:‌ روند ریزشی در هفته جاری به پایان می‌رسد و بازار به تعادل خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ نیما در معاملات روز گذشته رقم ۲۰ هزار تومانی را پشت سر گذاشت،‌ تصریح کرد:‌ این اتفاق می‌تواند در بازار هیجان ایجاد کند و احتمالا شهریور پررونقی از لحاظ بازدهی داشته باشیم.

ع
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....