تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 11:21
کد خبر : 67997

تاثیر کرونا بر رتبه بندی اقتصادی کشورها چیست؟

تاثیر کرونا بر رتبه بندی اقتصادی کشورها چیست؟

در یک سال گذشته اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو بود ولی به نظر می رسد این چالشها در حال پایان است و روند بازسازی اقتصادی با سرعت بیشتری طی می شود. با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا، بازسازی اقتصاد با سرعتی بالاتر از انتظار شروع شد ولی بررسی ها نشان می دهد که عملکرد

در یک سال گذشته اقتصاد دنیا با چالشهای زیادی روبرو بود ولی به نظر می رسد این چالشها در حال پایان است و روند بازسازی اقتصادی با سرعت بیشتری طی می شود.

با افزایش سرعت واکسیناسیون در دنیا، بازسازی اقتصاد با سرعتی بالاتر از انتظار شروع شد ولی بررسی ها نشان می دهد که عملکرد کشورها در دوره پسا کرونا از لحاظ اقتصادی بستگی به شرایط زیر ساختی، منابع مالی و سیاستهای اقتصادی قدیمی دارد.

البته کشورهایی که توانسته اند طرح های توسعه زیر ساختی برای دوره پسا کرونا اجرا کنند و دولتهایی که بودجه های لازم در این زمینه را تحصیص داده اند می توانند بالاترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه کنند. به تعبیر بهتر سهم دولتها در اقتصاد دنیا در دوره پسا کرونا مهمتر و بزرگتر از دوره پیش از کرونا خواهد بود و حداقل تا پنج سال آینده نمی تواند روی سرمایه های بخش خصوصی برای ایجاد شغل و رشد اقتصادی حساب کرد.

   حال سوال اصلی این است که آیا بازسازی اقتصادی به سرعت و در بازه زمانی کوتاهی انجام می شود یا خیر؟مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود از تلاش یک دهه ای اقتصاد دنیا برای بازگشت به مسیر رشد و رونق اقتصادی خبر داد و نوشت: «انتظار می رود روند بازسازی اقتصاد دنیا تدریجی و در فاصله زمانی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ انجام شود. در این دوره نرخ رشد اقتصادی دنیا افزایش خواهد یافت ولی بعد از این دوره انتظار رسیدن اقتصاد به وضعت باثبات و تجربه رشد ۲ درصدی اقتصاد در هر سال را خواهیم داشت.»

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،   بر مبنای این گزارش پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا به مرز ۳۸۰ هزار میلیارد دلاربرسد. در سال ۲۰۱۹ ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا برابر با ۸۷ هزار میلیارد دلار بود و در صورت تحقق این پیش بینی رشد بالغ بر ۴ برابری ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا را تجربه می کنیم.

رشدی که ظرف چهار دهه اتفاق خواهد افتاد و در تاریخ اقتصاد دنیا بی سابقه خواهد بود. البته باز هم این رشد نامتوازن خواهد بود و برنده اصلی میدان کشورهایی خواهند بود که بالاترین سرمایه گذاری را در توسعه تکنولوژی انجام داده باشند.

مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به این مساله که دنیا در مسیر چهارمین انقلاب صنعتی بیشترین نیاز به سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی های روز دنیا و کسب مهارت در این زمینه را دارد نوشت: «در این دنیای در حال تغییر کشوری می تواند بیشترین منفعت را کسب کند که همپای این تحولات حرکت کند. زیر ساختهای تکنولوژیکی خود را توسعه دهد و به سرعت به سمت اقتصادی توسعه یافته و استوار بر پایه تکنولوژی های روز دنیا حرکت کند.»

بدون شک کشورهایی که این ویژگی ها را داشته باشند سهم بیشتری از ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص می دهند. مجمع جهانی اقتصاد در مورد سهم کشورهای مختلف از اقتصاد دنیا در سال ۲۰۵۰ نوشت: «در سال ۲۰۱۹ ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی در امریکای شمالی برابر با ۲۳ هزار میلیارد دلار بود. سهم اروپا برابر با ۱۷ هزار  میلیارد دلار  بود. در سال ۲۰۱۹ ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای چین و هنگ کنگ برابر با ۱۵ هزار میلیارد دلار بود و این کشورها جایگاه سوم جهان را از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص داده بودند. ولی این رتبه بندی در سال ۲۰۵۰ کاملا متفاوت خواهد بود و قدرت اقتصادی غرب تحت تاثیر اقتصاد اسیا قرار می گیرد. انتظار می رود در سال ۲۰۵۰ ارزش تولید ناخالص داخلی دو کشور چین و هنگ کنگ به  ۱۰۳ هزار میلیارد دلار برسد و به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شود. دراین سال ارزش اقتصاد امریکای شمالی به ۷۸ هزار میلیارد دلار می رسد و دومین اقتصاد دنیا می شود و اروپا با فاصله زیادی از چین جایگاه سوم را به خود اختصاص می دهد.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....