تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 0:34
کد خبر : 18324

بیمه سهام راهکار جبران زیان احتمالی فعالان بورس

بیمه سهام راهکار جبران زیان احتمالی فعالان بورس

معمولا شرکت هایی که پتانسیل رشد و سود آوری دارند،اوراق اختیار فروش تبعی را صادر و طبق ساز و کارهای موجود متعهد جبران زیان‌های احتمالی سهامدارن در پایان سال می‌شوند. توضیح دقیق و جامع درمورد اوراق اختیار فروش تبعی به طور مثال نماد وبصادر دیروز (شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۲) فرضا شما سهامدار بانک صادرات با نماد وبصادر

معمولا شرکت هایی که پتانسیل رشد و سود آوری دارند،اوراق اختیار فروش تبعی را صادر و طبق ساز و کارهای موجود متعهد جبران زیان‌های احتمالی سهامدارن در پایان سال می‌شوند.

توضیح دقیق و جامع درمورد اوراق اختیار فروش تبعی به طور مثال نماد وبصادر

دیروز (شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۲) فرضا شما سهامدار بانک صادرات با نماد وبصادر هستید وقیمت فعلی وبصادر ۳۰۰ تومان است.
تحلیل شما این است که نماد وبصادر تا پایان سال به ۵۰۰ تومان می‌رسد و سود خوبی برای شما خواهد داشت اما نگران هستیم که احیانا قیمت سهم از قیمت فعلی هم پایین تر برود و ضرر کنیم…
زمانی که بازار ریسک‌های زیادی دارد و سهامداران نگران افت قیمت سهامشان در آینده هستند، اوراق اختیار فروش تبعی کارایی بسیار مناسب دارد. در این مقطع سهامدار عمده وبصادر(بانک صادرات) اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کند.
یعنی چی؟
یعنی به سهامدارانش متعهد می‌شود در صورت افت قیمت سهام وبصادر، نماد را از افت و زیان احتمالی بیمه کرده است.در واقع اوراق اختیار فروش تبعی را به مردم عرضه و تعهد می‌کند که در پایان سال اگر قیمت سهم بانک صادرات کمتر از ۴۰۰ تومان شود، سهم وبصادر را از سهامدار به قیمت ۴۰۰ تومان خریداری کند.
یعنی اگر تا آخر سال قیمت از ۴۰۰ تومان پایین تر باشد، با ۱۳ درصد بالاتر از قیمت فعلی (مثلا در حال حاضر قیمت سهم ۳۰۰ تومان است) یعنی ۴۰۰ تومان از سهامدار خریداری می‌کند یا مابه‌تفاوت مبلغ را به صورت نقدی پرداخت می‌کند. (یعنی اگر آخر سال قیمت وبصادر ۳۲۰ تومان شود، سهامدار عمده به ازای هر سهم ۸۰ تومان باید به ما پرداخت کند)
این اوراق گزینه مناسبی است برای سهامداران وبصادر که قصد نگه داری سهامشان تا آخر سال را دارند.
اگر قیمت سهم تا پایان سال به ۵۰۰ تومان یا بیشتر برسد سهامدار می‌تواند به صورت معمول سهام خود رو در پرتفو معامله نماید و نیازی به انتظار برای فروش اوراق در سررسید مقرر شده نیست.
لازم بذکر است اوراق اختیار فروش تبعی صرفا مخصوص سهامداران آن سهم است. یعنی اوراق اختیار فروش تبعی وبصادر فقط مخصوص سهامداران بانک صادرات است.(افرادی که از قبل یا تا روز عرضه اوراق، سهامدار بانک صادرات هستند می توانند از این عرضه بهره‌مند شوند)
نکته ی دیگر، قیمت ورقه ی اختیار فروش تبعی در روز عرضه مشخص خواهد شد. طبق گفته ی سهامدار عمده ی بانک صادرات، به ازای هر ورقه، سهامداران باید ۱ ریال پرداخت کنند که از این اختیار فروش در پایان سال بتوانند استفاده کنند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....