تاریخ انتشار : یکشنبه 29 خرداد 1401 - 11:12
کد خبر : 91553

بیت‌کوین ۱۹ هزار دلاری، اتریوم ۹۰۰ دلاری

بیت‌کوین ۱۹ هزار دلاری، اتریوم ۹۰۰ دلاری

قیمت بیت‌کوین روز گذشته به زیر سطوح اوج تاریخی سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و پس از مدت‌ها حمایت روانی ۲۰٫۰۰۰ دلاری خود را از دست داد. در حالی که پیش‌بینی‌های بانک مرکزی امریکا از افزایش تورم در سراسر جهان باعث تشدید نگرانی میان سرمایه‌گذاران شده است، بازار ارزهای دیجیتال نیز در این مدت با فشار

قیمت بیت‌کوین روز گذشته به زیر سطوح اوج تاریخی سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و پس از مدت‌ها حمایت روانی ۲۰٫۰۰۰ دلاری خود را از دست داد. در حالی که پیش‌بینی‌های بانک مرکزی امریکا از افزایش تورم در سراسر جهان باعث تشدید نگرانی میان سرمایه‌گذاران شده است، بازار ارزهای دیجیتال نیز در این مدت با فشار فروش گسترده‌ای مواجه بود که شروع آن به اعلام نرخ تورم ماه مه (اردیبهشت) امریکا در دو هفته گذشته باز می‌گردد. برای اولین‌بار در تاریخ، قیمت بیت‌کوین به سطحی پایین‌تر از اوج چرخه هاوینگ ماقبل خود رسیده و آن‌طور که از بازارهای نزولی گذشته پیداست، احتمالاً قرار نیست ۱۹٫۰۰۰ دلار نقطه پایان روند نزولی این ارز دیجیتال باشد.

قیمت بیت‌کوین روز گذشته به زیر سطوح اوج تاریخی سال ۲۰۱۷ سقوط کرد و پس از مدت‌ها حمایت روانی ۲۰٫۰۰۰ دلاری خود را از دست داد. آن‌طور که از‌ داده‌های بازار پیداست، بیت‌کوین برای اولین‌بار از دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) به زیر ۲۰٫۰۰۰ دلار رسیده و در پایین‌ترین سطح، قیمت ۱۸٫۷۳۲ دلار را تجربه کرده است. در حالی که پیش‌بینی‌های بانک مرکزی امریکا از افزایش تورم در سراسر جهان باعث تشدید نگرانی میان سرمایه‌گذاران شده است، بازار ارزهای دیجیتال نیز در این مدت با فشار فروش گسترده‌ای مواجه بود که شروع آن به اعلام نرخ تورم ماه مه (اردیبهشت) امریکا در دو هفته گذشته باز می‌گردد. این برای اولین‌بار در تاریخ بیت‌کوین است که قیمت به سطحی پایین‌تر از اوج چرخه هاوینگ قبلی سقوط می‌کند. بیت‌کوین تاکنون از چنین حرکتی اجتناب کرده بود و سایر آلت‌کوین‌ها نیز تجربه مشابهی داشتند و اکنون به سطوحی رسیده‌اند که مدت‌ها بود به آن نزدیک نشده بودند. برای مثال، اتریوم برای اولین‌بار از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) قیمتی پایین‌تر از هزار دلار را تجربه می‌کند. بیشتر کارشناسان این سقوط کم‌سابقه را به مشکلات مالی و خطر لیکوییدشدن موسسه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالِ‌تری اروز کپیتال مسائل مربوط به پلتفرم وام‌دهی سلسیوس و عوامل کلان تأثیرگذار بر وضعیت بازارهای مالی نسبت می‌دهند. ژو سو، هم‌بنیان‌گذار موسسه‌تری اروز کپیتال، بدون اشاره به بحران مالی این شرکت، تنها گفته آنها در حال برقراری ارتباط با طرف‌های درگیر با این موضوع هستند و متعهد شده‌اند تا این کار را انجام دهند. گفتنی است او تاکنون از ارایه توضیحات بیشتر خودداری کرده است. سقوط بیت‌کوین در حالی رخ می‌دهد که در آخر هفته میلادی به سر می‌بریم و حجم پایین معاملات باعث تشدید نوسانات در بازار شده است.

    هدف بعدی بیت‌کوین کجاست؟

بیت‌کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا به امروز ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و بیش از ۷۰ درصد با اوج تاریخی ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰) خود در ۶۹٫۰۰۰ دلار فاصله دارد. بررسی روند‌های قبلی بیت‌کوین نشان می‌دهد که سقوط ۸۰ الی ۸۴.۵ درصدی قیمت از اوج تاریخی هر دوره، می‌تواند هدف قیمتی هر چرخه نزولی باشد. اگر قرار باشد این اصلاح تکرار شود، هدف بعدی بیت‌کوین جایی بین ۱۱٫۰۰۰ تا ۱۴٫۰۰۰ دلار خواهد بود. رکت کپیتال، تحلیلگر مشهور بازار ارزهای دیجیتال در توییتر، با اشاره به چرخه نزولی قبلی و نشانه‌های پایان بازار نزولی فعلی بیت‌کوین، گفته است: «بیت‌کوین در حال حاضر به حجم و نوسان قیمتی بیشتری نیاز دارد تا با کف‌های قیمتی چرخه نزولی قبلی که در نزدیکی میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای تشکیل شده بود، برابری کند. نشانه امیدوارکننده‌ای که وجود دارد این است که حجم سفارش‌های فروش برای اولین‌بار در این هفته از حد متوسط فراتر رفته است، اما برای آنکه بتوان گفت فروش و ریزش نهایی اتفاق افتاده است، به حجم بیشتری نیاز داریم.

    می‌شد سقوط اتریوم به زیر هزار دلار را  پیش‌بینی کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  قیمت اتریوم نیز روز گذشته به زیر ۱٫۰۰۰ دلار سقوط کرد و اکثر آلت‌کوین‌ها نیز در شرایط مشابهی به سر می‌برند. با این حال، داده‌های بازار نشان می‌دهد که خطر سقوط قریب‌الوقوع اتریوم از روزها قبل مشخص بود و احساسات منفی معامله‌گران حرفه‌ای در صرافی‌های مختلف، به‌نوعی نشان از ریزش قیمت داشت. قیمت اتریوم در هفت روز گذشته بیش از ۳۹.۵ درصد کاهش یافته است و بر اساس اخبار اخیر، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفته‌اند تا انتقال شبکه به شیوه اجماع اثبات سهام (PoS) را به‌تعویق بیندازند. انتظار می‌رود به‌روزرسانی جدید به وابستگی شبکه اتریوم به استخراج مبتنی بر اثبات کار (PoW) پایان دهد و فرایند بهبود مقیاس‌پذیری این بلاک چین را که در شش سال گذشته روی آن کار می‌شد، به سرانجام برساند. توکن‌های بومی شبکه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند رقیب مانند بایننس، کاردانو و سولانا، حتی با وجود اینکه بازار در روند نزولی قرار گرفته بود، از ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) ۱۳ الی ۱۷ درصد کاهش کمتری نسبت به اتریوم داشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که مشکلات شبکه اتریوم بر قیمت این ارز دیجیتال نیز تأثیر گذاشته است. ویژگی «بمب سختی» در سال ۲۰۱۶ و زمانی که مکانیسم اجماع جدید (اتریوم ۲.۰ سابق) در حال برنامه‌ریزی بود به کد این شبکه اضافه شد. در اوج دورانی که به عنوان «تابستان دیفای» شناخته می‌شود، میانگین کارمزد شبکه اتریوم از ۶۵ دلار فراتر رفت که حتی برای طرفداران سرسخت این شبکه نیز ناامیدکننده بود. دقیقاً به همین خاطر است که به‌روزرسانی شبکه نقش مهمی برای سرمایه‌گذاران و در نتیجه رشد قیمت اتریوم ایفا می‌کند. با وجود اینکه اتریوم نتوانسته است سطح حمایت ۱٫۲۰۰ دلاری خود را حفظ کند، معامله‌گران حرفه‌ای موقعیت‌های خود را بین ۱۴ تا ۱۶ ژوئن (۲۴ تا ۲۶ خرداد) تغییر نداده‌اند. با توجه به اینکه شاخص بالا طی دو روز از ۱.۱۱ به ۱.۲۲ رسیده، صرافی بایننس افزایش اندکی در نسبت موقعیت‌های لانگ به شورت خود داشته است. بنابراین می‌توان گفت که دیدگاه معامله‌گران این صرافی نسبت به اتریوم کمی صعودی‌تر شده بود. داده‌های صرافی هیوبی الگوی پایدارتری را از خود نشان می‌دهد و شاخص نسبت لانگ به شورت در تمام مدت نزدیک به عدد یک باقی مانده است. با این حال، در صرافی اوکی‌اکس (OKX) این شاخص در این بازه زمانی نوسانات زیادی را مشاهده کرده، اما تقریباً بدون تغییر روی سطح ۱.۰۴ واحدی به پایان رسیده است. در مجموع اما، می‌توان گفت که بخش قابل‌توجهی از معامله‌گران حرفه‌ای در این مدت منتظر سقوط اتریوم به سطوح پایین‌تر بوده‌اند. درصد قابل‌توجهی از معامله‌گران حرفه‌ای منتظر سقوط اتریوم به زیر ۱٫۰۰۰ دلار بودند. در نهایت، اتریوم آخرین بار در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۳ خرداد ۱۴۰۰)، دقیقاً همین روزها در سال گذشته، با چنین قیمت‌هایی معامله می‌شد و پس از آن تا اوج حدوداً ۴٫۸۰۰ دلاری صعود کرد.

    بیت‌کوین؛ بهترین دارایی برای مقابله با  پیامدهای افزایش نرخ بهره بانکی

با وجود سقوط این روزهای ارزهای دیجیتال، موسسه بابل فایننس که فعالیت‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صنعت ارزهای دیجیتال دارد، اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد بیت‌کوین یکی از بهترین دارایی‌های موجود برای مقابله با فشارهای اقتصادی ناشی از افزایش شدید نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است. نویسندگان این گزارش دو تن از تحلیلگران موسسه بابل فایننس، یعنی رابی لیو و یانمینگ کیو هستند که واکنش بازارهای مالی به سه مرحله قبلی افزایش نرخ بهره بانکی در سال جاری را مورد بررسی قرار داده‌اند. بانک مرکزی امریکا پیش‌تر و در سال جاری، در روزهای ۴ مه (۱۴ اردیبهشت)، ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) و ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ۱۴۰۰) نرخ بهره را افزایش داده بود. در جریان افزایش‌های اخیر نرخ بهره بانکی در امریکا، توانایی بیت‌کوین در تعدیل شرایط و مقابله با اثرات اقتصادی این اقدام بیشتر از سایر دارایی‌های دیجیتال، از جمله اتریوم بوده و این در حالی است که بیت‌کوین از نظر قیمتی همبستگی زیادی با بازار سهام امریکا و همین طور شاخص بورسی «S&P500» دارد. بابل فایننس در این گزارش نوشته است: «عملکرد بیت‌کوین در دوره‌های زمانی مربوط به افزایش نرخ بهره بانکی، نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال به‌طور کلی و در مقایسه با دارایی‌های مثل سهام و اتریوم، توانایی بیشتری در مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از این تغییرات مربوط به سیستم پولی دارد.» کارشناسان بابل فایننس برای توضیح چرایی توانایی بیت‌کوین در مقابله با این تغییرات اقتصادی، به این نکته اشاره کرده‌اند که «بخش قابل‌توجهی از هولدرهای بیت‌کوین همواره به توانایی‌های این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و مقابله با تورم، اطمینان دارند.» بنابراین، حتی در دوره‌هایی که بسیاری از دارایی‌های ریسکی، [مانند آلت‌کوین‌ها و سهام] با سقوط مواجه می‌شوند، بخش اعظمی از هولدرهای بیت‌کوین همچنان ترجیح می‌دهند که به نگهداری از سرمایه خود ادامه دهند. نکته حائز اهمیتی که در این بررسی دیده می‌شود این است که بیت‌کوین در حالی با پیامدهای اقتصادی ناشی از رشد نرخ بهره بانکی در امریکا مقابله می‌کند که همبستگی قیمتی این ارز دیجیتال با بازار سهام امریکا به بالاترین سطح خود از مه سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) میلادی رسیده است. همانطور که در گزارش بابل فایننس نیز آمده است، همبستگی ۳۰روزه بین بیت‌کوین و شاخص S&P500 در تاریخ ۶ مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت) به ۸۰ درصد رسیده بود که بالاترین سطح از ژوییه ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) محسوب می‌شود.  در پیش‌بینی آینده قیمت اما، کارشناسان بابل فایننس هنوز مطمئن نشده‌اند که آیا بیت‌کوین به پایان چرخه نزولی خود رسیده است یا خیر. در این گزارش آمده است: «برخی از تحلیلگران به دنبال نشانه‌هایی برای تأیید رسیدن بیت‌کوین به کف‌های قیمتی هستند، اما در این گزارش قرار نیست به این سوال پاسخ دهیم که آیا ورود به بازار بیت‌کوین در شرایط کنونی تصمیم درستی است یا خیر.» بابل فایننس به‌جای تلاش برای پیش‌بینی کف قیمتی بیت‌کوین، سعی کرده این موضوع را در گزارش خود روشن کند که حتی با وجود کاهش قیمت‌ها و همبستگی زیاد با بازار سهام، قرار نیست بیت‌کوین خاصیت ذخیره ارزش خود را در این چرخه نزولی به‌طور کامل از دست بدهد. تحلیلگران بابل فایننس در بخش پایانی گزارش خود نوشته‌اند: «مانند آنچه در گذشته دیده‌ایم، قرار نیست چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین با یک سقوط قیمتی دیگر خدشه‌دار شود؛ چراکه همچنان افرادی هستند که به این ارز دیجیتال باوری اساسی دارند.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....