تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 17:51
کد خبر : 13657

بیانیه انجمن جراحان ایران

بیانیه انجمن جراحان ایران

به گزترش اقتصاددان، انجمن جراحان عمومی ایران اذعان دارد که این پیام گفتاری تلخ است، اما قطعا به تلخی انچه در پیش رو داریم نبوده و نخواهد بود و توصیه عالمانه طبیبان به پرهیز از برگزاری تجمعات جهت حفظ نفوس جامعه را امری عقلی و شرعی و غیرقابل اجتناب می داند. انجمن جراحان عمومی ایران

به گزترش اقتصاددان، انجمن جراحان عمومی ایران اذعان دارد که این پیام گفتاری تلخ است، اما قطعا به تلخی انچه در پیش رو داریم نبوده و نخواهد بود و توصیه عالمانه طبیبان به پرهیز از برگزاری تجمعات جهت حفظ نفوس جامعه را امری عقلی و شرعی و غیرقابل اجتناب می داند.

انجمن جراحان عمومی ایران در ابتدا یاد تمامی قربانیان بیماری کورونا ، بخصوص کارکنان سلامت و بویژه یاران تازه سفرکرده از گروه جراحی عمومی ، اقایان دکتر سرحدی و پارسا معین را گرامی می دارد و سپس حسب وظیفه علمی و اخلاقی خود که بر مبنای سوگند پزشکی بدانها پایبند است؛ موارد زیر را به مسوولان و مردم شریف ایران یاداور می شود:

۱- شیوع همه گیری بیماری کورونا امری ناگریز و ناگزیر نیست و نمی توان آنرا به حساب قضا و قدرگذاشت و به قسمت نسبت داد و منفعلانه به آرزوی پایان بحران نشست.
شیوع بیماری محصول مشترک خطای فردی و سیستمی است اگر چه خطای سیستمی به علت فراگیری آن نقش بزرگتری در گسترش شیوع و کشتار هر روزه کورونا داشته و دارد.
اصرار بر مقصر جلوه دادن افراد نه مسئولیت کس یا کسانی را کم می کند و نه از دامنه بحران می کاهد و فقط بر شکاف بی اعتمادی ها می افزاید.

۲- راهبرد پیشگیری محور بر رفتار سیاستگذاران غلبه ندارد و علی رغم شعارهای بسیار که در مورد پیشگیری شنیده می شود اما حجم کار به مثابه خاموش کردن اتش جهنم با آب چندکف کوچک دست می ماند و میسر نیست، هزاران هزار ابتلای پیدا و پنهان و صدها مرگ قابل پیشگیری رخ می دهد چرا که پیشگیری به تک تک سلولهای ذهن ما رسوخ نکرده است.

۳- دین مبین اسلام و شرع مقدس بیش و پیش از همه، بر حفظ نفوس انسانها و مسلمانان تاکید کرده است و انرا از اهم واجبات می داند که در مقام تزاحم آنرا از هر واجب و مستحبی برتر و والاتر می داند ،تعطیل شدن مناسک حج ابراهیمی در سال جاری شاهد مثال این تزاحم و اهمیت والای حفظ نفوس است.
لذا در استانه ماه محرم الحرام و با تاسی از منش و سیره سید الشهدا علیه السلام که در سراسر عمر پر برکتش همواره بر حفظ نفوس مسلمین حتی در شب عاشورا تاکید وافر داشتند اعلام می داریم غلبه دادن اجتهاد عالمان طب در پرهیز دادن مردمان از اجتماع و ازدحام تنها راه گریز از امواج بعدی کورونا است وگرنه فاجعه ای بس ناگوارتر را پیش رو خواهیم داشت.

۴- پندار ایجاد ایمنی جمعی به واسطه ابتلا به این ویروس بیش از یک سوتفاهم و سو گیری علمی نیست و عملا کشور را به سمت ورطه ای هولناک رهنمون خواهد شد زیرا شواهد برای ان ناکافی و نا متناسب با میزان خطر است و نیز با شرایط اقتصادی و تغذیه ای اکثریت مردم کشور ناهمگون است، از این رو به دور از خرد است که تدبیر حیات ۸۵ میلیون نفوس ایرانی به چند مقاله گره بخورد.

۵- کارکنان سلامت در پایان مسیر خدمت رسانی هستند
و خستگی روز افزون آنان در کنار هزاران مبتلا و صدها شهید مدافع سلامت موجب شده است که هر لحظه امکان فروپاشی نظام درمان را مترصد باشیم.
این گروه حتی در بهترین شرایط خود نیز ادعای فوق انسان بودن را نکرده اند و از ابتدای بحران به صورت مستمر نسبت به احتمال پایان یافتن تحمل و پایداری سامانه های درمانی هشدار داده اند. بدیهی است افزایش یکباره بیماران موجب اضمحلال نهاد سلامت، شایسته ترین سنگر جدال با کورونا، خواهد شد
و سیلابی از قربانیان را ایجاد خواهد کرد و آن زمان پشیمانی بی حاصل است. / پ

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....