تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 21:48
کد خبر : 64243

بگذارید دمل های چرکین بودجه باز شوند

بگذارید دمل های چرکین بودجه باز شوند

  بگذارید دمل‌‌‌های چرکین باز شوند، بهتر می‌توان مداوا کرد. برنامه چهارم توسعه که تهیه و تصویب شد، مستنداتی در قالب یک کتاب انتشار یافت که مجموعه‌‌‌ای از دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌‌‌نظران موافق و مخالف بود. حتی دیدگاه‌های کسانی که دل خوشی از سیستم نداشتند، گرفته و ارائه شد. خود برنامه مشکلی نداشت، اما عده‌‌‌ای

 

بگذارید دمل‌‌‌های چرکین باز شوند، بهتر می‌توان مداوا کرد. برنامه چهارم توسعه که تهیه و تصویب شد، مستنداتی در قالب یک کتاب انتشار یافت که مجموعه‌‌‌ای از دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌‌‌نظران موافق و مخالف بود. حتی دیدگاه‌های کسانی که دل خوشی از سیستم نداشتند، گرفته و ارائه شد. خود برنامه مشکلی نداشت، اما عده‌‌‌ای به مجموعه مقالات ارائه‌‌‌شده در یک کنفرانس اعتراض کردند و این اعتراض که آن را شکستن تابو می‌دانستند، تا حدی جلو رفت که تنظیم‌‌‌کنندگان کتاب برنامه هم حکم تکفیر گرفتند.

بعدها به‌‌‌واسطه اتفاقات و انحرافاتی که در اداره کشور و به‌خصوص بخش اقتصاد در کشور صورت گرفت، برنامه که هیچ؛ چشم‌‌‌انداز هم به هوا رفت. خواندن آن یادداشت‌‌‌ها و مرور مقالات آن دوره، خالی از لطف نیست. ‌ای‌کاش آن‌‌‌ روزها بیشتر توجه می‌‌‌کردیم تا برخی از اتفاقات امروز رخ نمی‌داد.

این ‌‌‌روزها گزارشی به نام «گزارش سازمان برنامه» در خصوص نرخ ارز آتی بیرون آمده که سروصدای زیادی به پا کرده و موجب شده است که سازمان برنامه، رسما بیانیه دهد که این گزارش، نظر یک نفر و متعلق به دولت قبل است؛ گویی دولت قبل مربوط به یک کشور دیگر است. به‌‌‌عنوان یک کارشناس، به دکتر میرکاظمی توصیه کنم که این گزارش را که نمی‌‌‌دانم خوانده‌‌‌اید یا نه یا فقط آن جدول را در رسانه‌‌‌ها دیده‌‌‌اید، خوب بخوانید؛ چرا که اتفاقا نفس گزارش، حرف شما را می‌‌‌زند. بگذارید دمل چرکین باز شود.» چون می‌‌‌خواهید وضع موجود را اصلاح کنید ولی موضوع این است که با این فرمانِ گرفته‌‌‌شده، آنچه می‌‌‌خواهید، حاصل نمی‌شود. گزارش می‌‌‌گوید اگر با این فرمان جلو برویم، نرخ ارز، یعنی نرخ برابری دلار و ریال به ۲۸۴هزارتومان می‌‌‌رسد، آن هم ۶سال بعد؛ «یعنی ۱۰برابر». این عدد دور از ذهن نیست. اگر دقت نکنیم شک نکنید که این اتفاق می‌‌‌افتد. ارز به این پرش‌‌‌ها عادت کرده است. کمتر کسی فکر می‌‌‌کرد در کمتر از سه‌سال گذشته، نرخ ارز ۱۰برابر شود. الان هم این گزارش می‌‌‌گوید، اگر دقت نکنید در ۶سال آینده (بازه طولانی‌‌‌تر نسبت به سه‌سال گذشته) نرخ ارز ۱۰برابر می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد:

دولت بابت اوراق منتشرشده در سال‌های قبل از ۱۳۹۹ معادل ۲۷۷۲هزار میلیارد ریال بدهکار است.

دولت به اشخاص تعاونی، خارجی و سایر اشخاص در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۵۴هزار میلیارد ریال بدهکار است.

دولت با روش به‌‌‌روزرسانی مرکب در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۵۰۲هزار میلیارد ریال به سازمان تامین‌اجتماعی بدهکار است.

دولت به صندوق توسعه ملی (معادل ریالی بدهی ارزی) در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۸۷۵هزار میلیارد ریال بدهکار است.

دولت به بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۴۵۳هزار میلیارد ریال بدهکار است.

دولت به سیستم بانکی در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۱۴۵هزار میلیارد ریال بدهکار است.

دولت به پیمانکاران و مشاوران در سال ۱۳۹۹معادل ۴۰۲هزار میلیارد ریال بدهکار است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ،   البته به مجموع این بدهی‌‌‌ها و مطالبات، باید بدهی شرکت نفت و دیگر شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی، بدهی اشخاص غیردولتی به سیستم بانکی و… را هم اضافه کرد. کارشناس تنظیم‌‌‌کننده گزارش، بر اساس یکسری مفروضات ساده و تحلیل روند گذشته و احتمال ادامه روند طبیعی یا حتی نبود تحریم به عددهایی رسیده که خلاصه یا نتیجه آن در قالب یک جدول و مهم‌ترین فاکتور آن یعنی نرخ ارز، جلوه کرده است. شما هم با هر مدلی تحلیل کنید و روند را اصلاح نکنید، با کمی انحراف به همین نتیجه می‌‌‌رسید.
دولت و مجلس باید بپذیرند و از برخی مدل‌‌‌های جدید که به اصلاحات ساختاری منجر می‌شود، استقبال کنند و هر موضوعی را انتقاد غیرمنصفانه تلقی نکنند؛ همچنان‌که تنظیم‌‌‌کننده آن گزارش هم به‌زعم خودش واقعیتی چرکین را بیان کرد که لازم است بهبود یابد. حالا که این دمل چرکین باز شده است، با تحمل بوی تعفن آن، اصلاحش کنید و کتمانش نکنید؛ حتی اگر نتیجه عملکرد دولت قبل، سیستم قبل، نظام یا هر کس دیگری باشد. امروز فرمان دست دولتی است که سهم کوچکی از این اتفاقات را می‌توان به فساد ربط داد، اما مابقی اتفاقات ساختاری است که فرمان آن امروز در دست شماست و اگر اصلاح نشود، شما هم شریک اتفاقات آتی و شاخص‌‌‌های آن زمان خواهید بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....