تاریخ انتشار : دوشنبه 6 بهمن 1399 - 0:20
کد خبر : 32626

بورس ۶ هزار میلیارد تومانی هنوز ۵۰ درصد حباب دارد

بورس ۶ هزار میلیارد تومانی هنوز ۵۰ درصد حباب دارد

یک پژوهشگر اقتصادی با ارائه تحلیلی متفاوت اظهار کرد: بورس کماکان حباب دارد و حداقل ۵۰ درصد ارزش فعلی بازار سرمایه حباب است. ریزش های بازار سرمایه از دیدگاه برخی کارشناسان بورسی قیمت سهام را به کف رسانده و این شرایط بهترین فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم کرده تا با خرید سهام در بورس

یک پژوهشگر اقتصادی با ارائه تحلیلی متفاوت اظهار کرد: بورس کماکان حباب دارد و حداقل ۵۰ درصد ارزش فعلی بازار سرمایه حباب است.

ریزش های بازار سرمایه از دیدگاه برخی کارشناسان بورسی قیمت سهام را به کف رسانده و این شرایط بهترین فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم کرده تا با خرید سهام در بورس سود کنند.

این دیدگاه البته مخالفانی هم دارد که اتفاقا پیش از این نیز در مورد حبابی بودن و سقوط قطعی بورس پیش بینی‌های صحیحی ارائه کرده بودند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  کاماپرس،  از جمله این کارشناسان، احسان سلطانی پژوهشگر سرشناس اقتصادی و از جمله منتقدان سیاست های اقتصادی دولت است که اخیرا با هشدار به سرمایه‌گذاران بورسی درباره برداشت نادرست از وضعیت بورس، تحلیل های قابل تاملی در خصوص این بازار ارائه کرده است.

وی در گفتگو با سایت پرسون اظهار کرده است که در حالی  که کاهش ۲۰ درصدی تولید ناخالص ملی بر اساس آمارهای مراجع داخلی و بین المللی حکایت از آن دارد که اقتصاد ایران نسبت کوچک‌تر شده بازار بورس تهران ۱۲ برابر رشد کرده و سهام های موجود در این بازار به طور متوسط نسبت به دارایی های موجود در سایر بازارها بیشتر از ۲ برابر رشد کرده‌اند.

سهامداران خرد فریب نخوردند بلکه طمع کردند!

سلطانی از مدتها قبل یعنی زمانی که دلار مرزهای بالای ۲۰ هزار تومان را یکی پس از دیگری فتح می کرد به حبابی بودن قیمت دلار تاکید داشت و اکنون نیز معتقد است توجه به وابستگی شدید قیمت دلار و قیمت سهام در ایران، حبابی بودن نرخ دلار، روند حبابی قیمت سهام در بورس را تشدید کرده و با افق نزولی پیش روی دلار باید در انتظار تخلیه حباب بازار سرمایه باشیم.

مهم ترین اظهار نظر این پژوهشگر اقتصادی به آینده بازار سهام مرتبط است آنجا که می گوید هیچ عاملی در حال حاضر نمی تواند جلوی نزول قیمت ها را در بورس را بگیرد. وی دلیل این امر را این گونه استدلال می کند که ارزش بورس تهران حدود ۶ هزارمیلیارد تومان است اما حداقل نیمی از این ارزش حباب است.

سلطانی همچنین در اظهارنظری جنجالی درباره سهامداران خرد گفته است که آنها که ادعا می کنند فریب خورده اند و با فریب وارد سرمایه خود را وارد بورس کرده اند اما به باور او آنها فریب طمع خود را خورده اند.

وی تصریح کرد: تمام کارشناسان اظهار داشتند رشد بازار به علت حباب است اما سهامداران خرد از روی طمع شروع به خرید سهام بیشتر کردند و حالا هم دچار زیان شده اند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....