تاریخ انتشار : شنبه 26 بهمن 1398 - 19:43
کد خبر : 5787

بورس گزینه مناسب تامین مالی پروژه‌های نفتی/ نیاز به ۴۰میلیارد دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی است

بورس گزینه مناسب تامین مالی پروژه‌های نفتی/ نیاز به ۴۰میلیارد دلار سرمایه گذاری در پتروشیمی است

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین، روز جاری وزیر نفت در کنفرانس نظام تامین مالی صنعت نفت با اشاره به وجود ظرفیت های ویژه در صنعت نفت و پتروشیمی گفت: ما از منابع صندوق توسعه، فاینانس خارجی ، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و اسلامی، فروش سهام شرکت‌ها و … استفاده کرده

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین، روز جاری وزیر نفت در کنفرانس نظام تامین مالی صنعت نفت با اشاره به وجود ظرفیت های ویژه در صنعت نفت و پتروشیمی گفت: ما از منابع صندوق توسعه، فاینانس خارجی ، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و اسلامی، فروش سهام شرکت‌ها و … استفاده کرده و می‌کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد که با این حال باید از سایر روش ها نیز استفاد شود.

به گفته زنگنه، سرمایه مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی بالای ۳۰ میلیارد دلار است و سرمایه‌گذاران قادرند این سرمایه را تامین کنند، اما اگر بتوانیم این سرمایه را از نقدینگی خرد تامین کنیم فرصت سرمایه گذاری و توسعه صنعت نفت بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی وجود دارد که نهایی شده اما شروع نشده است، ادامه داد: طرح‌های پایین دستی و میان دستی پتروشیمی نیز وجود دارد که در مجموع فرصت سرمای‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری را در صنعت پتروشیمی به وجود می‌آورد.

زنگنه با تاکید بر اینکه در صورت فعال شدن پروژه‌های نفت و پتروشیمی اشتغال‌زایی و درآمدزایی شده و سود خوبی حاصل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه به‌طور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

در ادامه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با تاکید بر اینکه ثروت اصلی کشور ما نفت و گاز است، گفت: خوشبختانه تاکنون برای تامین مالی این ثروت ملی فعالیت‌های بسیاری انجام شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال ۹۴، پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای وزارت نفت منتشر شد که البته معتقدم تعداد ابزارها و روش‌های تامین مالی بیش از این است.

وی با بیان اینکه کشور ما در میان دیگر کشورهای اسلامی در تنوع اوراق مشارکت پیشتاز است، تصریح کرد: هم‌اکنون در بحث بورس انرژی با همکاری‌های مثبت وزارت نفت، شاهد فروش مطلوب فرآورده‌ها هستیم.

محمدی با بیان اینکه وزیر نفت در حوزه بورس انرژی کمک‌های بسیاری به سازمان بورس داشته است، گفت: آماده‌ایم برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت همکاری کنیم.

گفتنی است ، نخستین کنفرانس توسعه نظام مالی صنعت نفت با رویکرد کاربردی و به‌منظور معرفی ابزارهای نوین تأمین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلت‌فرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه برای شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت، از صبح امروز در مجموعه کوشک نفت آغاز به کار کرده است و عصر امروز به کار خود پایان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....